احکام سبز موثرتر از مجازات حبس برای متخلفان محیط زیست است

احکام سبز موثرتر از مجازات حبس برای متخلفان محیط زیست است



مدیرکل حفاظت محیط زیست چهارمحال و بختیاری جایگزینی مجازات انجام خدمات زیست محیطی مانند کاشت نهال، پاکسازی طبیعت و ... به‌جای حبس برای متخلفان این عرصه را متناسب با رسالت گسترش فرهنگ محیط زیست در جامعه دانست.

به گزارش روابط‌ عمومی حفاظت محیط‌ زیست چهارمحال و بختیاری، شهرام احمدی با اشاره به حکمی که توسط قاضی دادگاه عمومی بخش میانکوه شهرستان اردل صادر شده، گفت: با اقدام ماموران یگان حفاظت محیط زیست، یک نفر متخلف به دستگاه قضایی ارجاع داده شد و درنهایت این فرد به جرم تهیه چوب جنگلی محکوم شناخته شد.
وی افزود: این متخلف در نهایت به تحمل یک‌سال حبس تعزیری و پرداخت جزای نقدی محکوم شد، ولی قاضی پرونده مجازات غرس نهال در محدوده تخلف را جایگزین مجازات حبس این متخلف کرده است.

مدیرکل محیط زیست چهارمحال و بختیاری صدور احکام قضایی جایگزین برای متخلفان زیست محیطی یا همان "احکام سبز" را به‌دلیل دارا بودن دوجنبه تنبیهی و آموزشی- فرهنگی موثرتر از مجازات‌های حبس و پرداخت جریمه نقدی دانست و اذعان داشت: تاکنون مجازات‌های نگارش مقاله زیست محیطی، غرس نهال، پاکسازی طبیعت و انجام خدمات زیرنظر محیط‌بانان توسط قضات استان به‌عنوان جایگزین درنظرگرفته شده و اجرا شده است.

احمدی با اشاره به این که آرای جایگزین حبس به‌طور معمول برای جرایم سبک و کسانی که سابقه کیفری ندارند، صادر می شود، تصریح کرد: احکام سبز به‌دلیل جذابیتی که دارند، بیشتر در شبکه های اجتماعی منتشر می‌شوند و بصورت غیرمستقیم، فرهنگ و آگاهی‌های زیست محیطی در جامعه را بالا خواهند برد.

بنا بر ماده ۷۹ قانون مجازات اسلامی امکان صدور احکام جایگزین حبس و استفاده از خدمات عام‌المنفعه از جانب متهمان به جای مجازات حبس وجود دارد که استفاده از چنین امکان قانونی به تعامل و همکاری دستگاه قضایی و مسئولان حوزه محیط زیست و منابع طبیعی را می‌طلبد.

لینک اصل خبر در سایت سازمان حفاظت محیط زیست

    منبع خبر

    سازمان حفاظت محیط زیست

    سازمان حفاظت محیط زیست یک سازمان دولتی در شهر تهران می باشد

      نظرات