امکان مدیریت کنترل ریز شبکه‌ها میسر می‌شود

امکان مدیریت کنترل ریز شبکه‌ها میسر می‌شود

به‌گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو (پاون)، "لیلا ظفری" مدیر پروژه طراحی مفهومی سامانه‌های بومی کنترل و مدیریت ریزشبکه‌ها در پژوهشگاه نیرو گفت: هدف از انجام این پروژه در پژوهشگاه نیرو این است که با توجه به شرایط کشور، زیرساخت‌ها، امکانات موجود و قوانین حاکم بر بخش‌های مختلف صنعت برق، در درجه اول، یک طرح مفهومی و بومی مناسب برای مدیریت و کنترل ریزشبکه تهیه شود.
وی با اشاره به اینکه در دهه‌های اخیر، مفهوم ریزشبکه مورد توجه طیف وسیعی از پژوهشگران و صنعتگران واقع‌شده است، ادامه داد: علت این امر را می‌توان در توسعه منابع انرژی تجدیدپذیر، پیشرفت فن‌آوری و سیاست دولت‌ها برای کاهش مصرف سوخت‌های فسیلی و بهبود شرایط زیست‌محیطی خلاصه کرد. مسائلی مانند افزایش آلودگی‌های زیست‌محیطی، گرمایش جهانی کره زمین و رو به اتمام بودن منابع سوخت‌های فسیلی همگی باعث شده‌اند تا استفاده از واحدهای تولید پراکنده مبتنی بر انرژی‌های تجدیدپذیر موضوع پژوهش و فعالیت پژوهشگران و صنعتگران قرار گیرد.
وی افزود: هر چند این منابع به دلیل نزدیکی به مصرف‌کننده مزایایی مانند کاهش توسعه خطوط انتقال، کاهش تلفات توان و افزایش قابلیت اطمینان شبکه قدرت را دارند؛ اما از دیگر سو، استفاده از واحدهای تولید پراکنده چالش‌های جدیدی را در بهره‌برداری، کنترل، حفاظت و امنیت شبکه قدرت به دنبال خواهند داشت.
معاون گروه پژوهشی سامانه‌های هوشمند پژوهشگاه نیرو ادامه داد: به دلیل غیرقابل پیش‌بینی بودن رفتار واحدهای تولید پراکنده مانند توربین‌های بادی، سلول‌های فتوولتائیک و پیل‌های سوختی، فرکانس و توان تولیدی توسط این واحدها متغیر بوده و در نتیجه، این واحدها قابلیت اتصال به شبکه به صورت مستقیم را ندارند؛ به همین دلیل، از مبدل‌های الکترونیک قدرت برای اتصال این واحدها به شبکه برق استفاده می‌شود. این مبدل‌ها قادر هستند که ولتاژ DC یا AC با فرکانس متغیر را به ولتاژ AC با کیفیت مطلوب تبدیل کنند. با وجود این، به منظور دستیابی به قابلیت اطمینان و کیفیت هرچه بالاتر توان تولیدی این واحدها، راه حل‌های مختلفی برای بهره‌برداری و کنترل آن‌ها پیشنهاد شده است.
ظفری اظهار کرد: تلاش‌های پژوهشگران در راستای افزایش توانایی فنی و اقتصادی واحدهای تولید پراکنده و بهبود قابلیت اطمینان و کیفیت توان تولیدی توسط این منابع، منجر به پیدایش مفهوم جدیدی به نام ریزشبکه‌ها شده است.
وی اضافه کرد: ریزشبکه‌ها منافع زیادی هم برای مصرف‌کننده و هم برای شرکت‌های تولید برق خواهند داشت. از دید مصرف‌کننده، ریزشبکه قابلیت فراهم ساختن همزمان برق و حرارت، افزایش قابلیت اطمینان، کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای و بهبود کیفیت را دارد.
ظفری تصریح کرد: از دید شرکت‌های برق، به‌کارگیری ریزشبکه‌ها منجر به کاهش تقاضا و بنابراین کاهش تسهیلات توسعه خطوط انتقال و علاوه بر آن منجر به حذف نقاط اوج مصرف خواهد شد؛ در واقع می‌توان گفت که ریزشبکه‌ها راه‌حل مناسبی برای افزایش سهم انرژی‌های تجدیدپذیر در شبکه توزیع برق هستند، از طرف دیگر قادر است که بارهای محلی و حساس را تغذیه کند. این ویژگی به همراه قابلیت بهره‌برداری از ریزشبکه در دو مد عملیاتی جزیره‌ای و متصل به شبکه، منجر به افزایش قابلیت اطمینان شبکه برق از دید مصرف‌کننده خواهد شد به همین جهت، مدیریت کنترل ریزشبکه‌ها از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. کنترل ریزشبکه به منظور فراهم آوردن شرایط کاری کارآمد و پایدار انجام می‌شود.
وی در پایان تاکید کرد در صورت انجام موفق دو فاز بعدی طراحی، این پروژه قابلیت تجاری سازی دارد و با توجه به اینکه موضوع روز و کارآمدی محسوب می­‌شود؛ اگر بتوانیم همگام با کشورهای دیگر این کار را جلو ببریم می‌تواند منافع زیادی را عاید صنعت برق کشور کند.
لینک اصل خبر در سایت وزارت نیرو

    منبع خبر

    وزارت نیرو

    وزارت نیرو

    وزارت نیرو

      نظرات