مشاهده چهارمین خانواده یوزپلنگ سه‌فردی در توران استان سمنان

مشاهده چهارمین خانواده یوزپلنگ سه‌فردی در توران استان سمنان

ایرنا،امیرعبدوس عصر دوشنبه به خبرنگاران اظهار داشت: جواد عرب عامری یکی از همیاران محیط زیست توانسته است از سه فرد یوزپلنگ ایرانی با دوربین گوشی تلفن همراه خود تصاویری ثبت کند.

وی ادامه داد: مشابه این خانواده یعنی فقط ۲ توله بدون مادر در اردیبهشت ماه در حاشیه جاده بیارجمند به زیدر مشاهده و تصویری برداری شده بودند اما به دلیل آنکه تصاویر در تاریکی شب گرفته شده بود تصویر نامشخص و قابل مستند سازی نبود و به همین دلیل تاکنون در آمار مستند سازی درج نشده بودند.

وی بیان کرد: در بررسی تصاویر جدید با مقایسه خال‌های یوز مادر که تا حدودی قابل شناسایی با تمام یوزپلنگ‌هایی که تاکنون شناسنامه دار شده بودند مشخص شد که این خانواده سه فردی جدید است.

عبدوس یادآور شد: با مشاهده این سه یوزپلنگ و ۱۱ یوزپلنگ دارای شناسنامه سالجاری در مجموع ۱۴ یوزپلنگ در ذخیرگاه توران در سال جاری ثبت شده است.

یوزپلنگ ایرانی در فهرست اتحادیه بین‌ المللی حفاظت از محیط زیست قرار دارد، به معنای اینکه گونه ای در خطر انقراض است، حدود ۲ هزار سال پیش یوزها در بیشتر نقاط آسیا حضور داشتند اما اکنون منحصر به نواحی بیابانی ایران شده ‌اند.

در واقع ایران از دهه ۱۹۷۰ به عنوان تنها زیستگاه یوزپلنگ‌ آسیایی شناخته شده است از این رو به آن یوزپلنگ ایرانی نیز می گویند. منطقه توران یا خارتوران یکی از سه منطقه حفاظت شده ایران با مساحت یک میلیون و ۴۷۰ هزار هکتار، زیستگاه یوزپلنگ ایرانی به شمار می‌رود که در شرق استان سمنان قرار دارد.

تمام تلاش ها برای شکستن کد انقراض یوز و رسیدن به عدد ۵۰ فرد پیگیری می شود.
لینک اصل خبر در سایت سازمان حفاظت محیط زیست

    منبع خبر

    سازمان حفاظت محیط زیست

    سازمان حفاظت محیط زیست یک سازمان دولتی در شهر تهران می باشد

      نظرات