جلوه رنگ رنگ گل‌های تابستانی بر تار و پود فضای سبز تبریز

جلوه رنگ رنگ گل‌های تابستانی بر تار و پود فضای سبز تبریز

شهریار تبریز/ خاطره میرزایی: بر همین اساس بخش اعظم وظایف سازمانی همچون سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری در تبریز، بر محوریت گل کاری تنظیم و مبنای آن نیز بهره گیری از طرح های جدید و متناسب با شرایط شهرسازی تبریز پیش بینی شده است.

مهم ترین نکته ای که در این میان می توان برشمرد، استفاده از گونه های بومی و مقاوم در برابر کم آبی است تا در عین حالی که فضای سبز به زینت گل و بوته آراسته می شود، مدیریت منابع آبی نیز صورت گرفته و از هدر رفت آب  جلوگیری گردد.

گلکاری های اجرا شده در سطح تبریز، نسبت به موقعیت فصلی و آب و هوایی تبریز، اجرا می گردد؛ یعنی گلکاری های بهاره و تابستانه و پاییزه، هرکدام در زمان خود و البته با استفاده از گلهای ویژه آن فصل آماده و تقدیم شهروندان می شود. ارقامی چون گازانیا، شعله الوان، اطلسی، برگ سپید، میمونی، مارگریت، عسلی، سه دم، میخک، قرنفل، ابری، انواع ناز، تاج خروس، شمعدانی، اختر، داوودی، پریوش و نسترن، از جمله گلهایی هستند که در طرح گلکاری های تابستانی مورد استفاده قرار می گیرند.

درصد قابل توجهی از این ارقام، تولید گلخانه های حوزه فضای سبز تبریز هستند و بخش بسیار ناچیزی از آن نیز برای رفع نیاز خریداری شده اند.

در وهله اول، آن چه بیش از همه در راس سیاستهای سازمان قرار دارد، انتخاب گونه های مقاوم و سازگار با وضعیت جغرافیایی و آب و هوایی تبریز است تا اهدافی چندگانه در این حوزه محقق گردد. بعد از آن، مدیریت منابع آب مطرح است تا با آبیاری نظام مند و حداقلی و استفاده از روشهای نوین، بتوان بهترین نتیجه را تحصیل کرد. به ویژه در این سالها بحران آب و  کمبود این مایه حیات، بر تمامی فعالیتهای انسانی سایه افکنده و طرح ریزی برای مدیریت آن و برون رفت از بحران یک ضرورت محسوب می شود. درنظر گرفتن توپوگرافی شهر و خصوصیات مناطق و محلات مختلف و وسعت فضاهای موجود برای کشت نیز در برنامه ریزی برای کاشت انواع گلها لحاظ می گردد.

براساس اعلام واحدهای فضای سبز در مناطق دهگانه شهرداری تبریز، همزمان با آغاز تابستان، بیش از دومیلیون نشای گل در فضاهای سبز و پارکهای سطح شهر کاشته شده، علاوه بر این میزان، استفاده از بذر و درخت و درختچه نیز در خلال برنامه گلکاری گنجانده شده است.
پیوند کاشت تابستانی با کاشت پاییزی در فضاهای سبز تبریز در میان این اقدامات به چشم می خورد؛ بدین نحو که گلهای داوودی کشت شده مقدمه ای است برای پاییز رنگارنگی که در برای تبریز مقرر شده است.

در شرایطی که پنجره های اکثرخانه های شهر به سوی دیوارهایی از سیمان و آهن باز می شوند و دیگر باغچه یا باغی نیست تا نفسی در آن تازه کرد، گلکاری های سطح شهر می تواند دریچه ای باشد به سوی زیبایی و یادآورعهدی باشد بین انسان و طبیعت که آدمی برای زندگی سالم و آرام، نیاز به طبیعت دارد و لزوما باید از طبیعت مواظبت کند و آن را قدر بداند.

لینک اصل خبر در سایت شهرداری تبریز

    منبع خبر

    شهرداری تبریز

    شهرداری تبریز

    شهرداری تبریز یک شهرداری در شهر تبریز می باشد

      نظرات