با جراحی زیبایی حیوانات برخورد می‌شود/ تشکیل74 پرونده قضایی برای متخلفین حوزه محیط زیست

با جراحی زیبایی حیوانات برخورد می‌شود/ تشکیل74 پرونده قضایی برای متخلفین حوزه محیط زیست

با جراحی زیبایی حیوانات برخورد می‌شود/ تشکیل74 پرونده قضایی برای متخلفین حوزه محیط زیست

رئیس مرکز سایبری حفاظت محیط زیست با تاکید بر این‌که با جراحی زیبایی حیوانات برخورد می‌شود، گفت: 74 پرونده قضایی برای متخلفین حوزه محیط زیست تشکیل شده است.

به گزارش «پارما» از پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست به نقل گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ با گسترش تخلفات محیط زیستی در حوزه فضای مجازی، مرکز فوریت‌‌های سایبری یگان حفاظت محیط زیست با همکاری پلیس فتا به مقابله جدی‌تر با این تخلفات روی آورده است.


علیرضا ساجدین، رئیس مرکز فوریت‌ های سایبری یگان حفاظت محیط زیست، در این رابطه گفت: امروزه خرید و فروش و قاچاق حیوانات تا حدود زیادی از فضای حقیقی به فضای مجازی منتقل شده است. در همین راستا پلیس فتا نیز به کمک مرکز فوریت‌‌های سایبری یگان حفاظت محیط زیست آمده و تفاهم‌نامه و تعاملات خوبی با پلیس فتا در همین رابطه صورت گرفته است.


او افزود: متاسفانه امروزه در حوزه حیوان آزاری و خرید و فروش گونه‌های جانوری و ساخت آلات و ادوات شکار موارد جدیدی نیز رصد شده که برخورد جدی با آنها در دستور کار قرار گرفته و موارد پس از تکمیل مستندات پرونده، به مقام محترم قضایی ارسال می شوند.


این مقام مسئول در سازمان حفاظت محیط زیست اظهار کرد: مرکز فوریت‌های سایبری یگان حفاظت محیط زیست به تازگی آغاز به کار کرده و از نظر ساختار و منابع نیازمند تقویت است. مرکز فوریت‌های سایبری پس از دریافت اخبار آن‌ها را مورد بررسی قرار می‌دهد و پس از آن اخباری که صحت و سقم آن‌ها تائید می‌شود در دستور کار برای رسیدگی قرار می‌گیرد.


ساجدین در خصوص آمار جرائم حوزه سایبری محیط زیست اذعان کرد: یکی از مواردی که با آن برخورد می شود بحث حیوان آزاری است که تاکنون در سال‌جاری 35 موردگزارش در این رابطه واصل گردیده که 11 مورد از این موارد منجر به تشکیل پرونده شده است و متخلفین به مراجع قضایی معرفی شده‌اند. 24 پرونده دیگر نیز در جریان است که می‌توان گفت 31 درصد پرونده ها در این حوزه تحقق یافته است.


رئیس مرکز فوریت‌‌های سایبری یگان حفاظت محیط زیست گفت: ما به جرائمی که در فضای حقیقی نیز صورت گرفته ورود کرده‌ایم که بیشتر در قالب دستفروشان حیوانات و مغازه‌هاست. در این حوزه 28 مورد رصد شده که 26 مورد آن به تشکیل پرونده رسیده و می‌توان گفت در این خصوص حوزه 92 درصد ماموریت‌های ما به سرانجام رسیده است.


او افزود: 113 مورد خرید و فروش غیرمجاز نیز در فضای مجازی رصد شده که از این موارد 89 مورد در دست بررسی است. اغلب این تخلفات در پیج‌های اینستاگرامی و صفحاتی بدون نام و مشخصات اصلی انجام شده است به همین دلیل رسیدگی به آن‌ها نیز مشمول زمان می‌گردد که از این موارد 24 مورد نیز منجر به تشکیل پرونده و به مراجع قضایی معرفی شده‌اند که می‌توان گفت 21 درصد نتیجه داشته است.


این مقام مسئول در سازمان حفاظت محیط زیست در خصوص جرائم شکار و صید تصریح کرد: در این زمینه 18 تخلف وصول و 10 مورد نیز منجر به تشکیل پرونده شده است. در این حوزه 55 درصد پرونده‌ها به نتیجه ختم شده است. ما حتی در حوزه تخریب و تصرفات عدوانی نیز گزارشاتی داشته‌ایم که تعداد آنها تاکنون 7 مورد بوده و در این زمینه 3 پرونده تشکیل شده که می‌توان گفت 42 درصد نتیجه حاصل شده است.


ساجدین در خصوص جراحی زیبایی حیوانات توسط برخی افراد گفت: ما به این حوزه بواسطه مقابله با حیوان آزاری ورود خواهیم کرد و اگر پرونده‌ای در این زمینه به ما ارجاع داده شود با آن برخورد خواهیم کرد. آنچه که در فضای مجازی عنوان شد صرفا یک خبر بود و هیچ اسنادی در خصوص اتفاق مذکور و رقم خوردن آن در داخل کشور موجود نیست همچنین به گفته یکی از اعضای هیات مدیره جامعه دامپزشکان ایران در این زمینه هر دامپزشکی که چنین اقدامی را انجام دهد لغو پروانه و با آن برخورد می‌شود. امید است مجلس محترم شورای اسلامی با تصویب نهایی قوانین مربوط به حیوان آزاری و خرید و فروش غیر مجاز حیوانات چه در فضای حقیقی و چه در فضای مجازی خلاهای موجود در این زمینه را برطرف کند تا بتوان محکم‌تر با این موارد برخورد کرد.
لینک اصل خبر در سایت اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان

    منبع خبر

    اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان

    اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان یک سازمان دولتی می باشد

      نظرات