واکنش شهرهای آمریکا به «حراج‌املاک»

واکنش شهرهای آمریکا به «حراج‌املاک»

http://www.bananews.irحراج‌های پی‌درپی املاک بدهکار به بانک‌ها در آمریکا، قیمت مسکن در این کشور را برای سال چهارم کاهش داده و این بار باعث دو دستگی شهرها شده است.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) نتایج مطالعه‌‌ای که بزرگ‌ترین آژانس مسکن در آمریکا بر روی ۱۰۰۰ شهر این کشور انجام داده، نشان می‌دهد: در شهرهای سوخته –مناطقی که موسسات بانکی در همه محله‌های آن تابلو حراج جلوی درب منازل نصب کرده‌اند- قیمت مسکن تا ۵۰ درصد افت کرده و در مقابل، شهرهای بکر که مالکانش هنوز بدهکار بانک‌ها نیستند رونق گرفته طوری که ارزش املاک در آنها نزدیک به ۱۵ درصد افزایش پیدا کرده است.آمار جدید از میانگین قیمت مسکن در آمریکا حاکی است: از ابتدای دولت اوباما تا آگوست ۲۰۱۱ قیمت‌ها ۹/۹ درصد کاهش پیدا کرده است و پیش‌بینی می‌شود تا اواسط ۲۰۱۲ شیب نزولی قیمت مسکن، مجددا کاهش حداقل ۳ درصدی را تجربه کند. شرکت‌های سرمایه‌گذاری مسکن در آمریکا درباره رشد قیمت مسکن در برخی شهرها به رغم نزولی‌بودن کل بازار املاک معتقدند: مهاجرت افراد از محلی که در آن وام مسکن دریافت کرده‌اند به شهرهای بکر باعث شده جمعیت و در نتیجه قیمت مسکن در مقصد تازه بدهکاران‌بانکی، افزایش پیدا کند.می‌خواهید بدانید بازار املاک در آمریکا چه روز‌گاری دارد؟ از هر خیابانی در این کشور که گذر کنید، احتمالا تابلو‌های «به فروش می‌رسد» را می‌بینید که کنار خیابان ردیف شده‌اند. اگر شرط ببندید که یک ماه دیگر هم این تابلو‌ها هنوز کنار خیابان خواهند بود، شرط را می‌برید و حتی ممکن است چند تابلوی دیگر هم به آنها افزوده شده باشد. اما هر چند گرفتاری‌های زیادی در بخش مسکن آمریکا وجود دارد، خبر‌های خوشی هم برای فعالان این بازار به گوش می‌رسد، چون در برخی بازار‌ها در نقاط گوناگون این کشور، نه تنها قیمت خانه بالا‌تر رفته، بلکه برخی از آنها حتی افزایشی دو‌رقمی را به خود دیده‌اند.شهری که بیشترین افزایش در قیمت خانه را به خود دیده، وستون در ایالت فلوریدا است. همان ایالتی که کاهش ۳/۵۲ در‌صدی قیمت مسکن را نسبت به حد‌اکثر مقدار آن در سال ۲۰۰۶ تجربه کرده بود.پیمایش صورت‌گرفته از سوی بازار اینترنتی املاک Zillow روی ۱۰۰۰ شهر بزرگ آمریکا، بازار‌های دارای بیشترین میزان افزایش و کاهش قیمت مسکن را مشخص کرده و وستون را در مقام بهترین بازار از زمانی که اوباما به قدرت رسیده، نشانده است.وستون یکی از آخرین مناطقی بود که سقوط کرد و اکنون نخستین شهری است که اوضاع املاک آن بهبود پیدا کرده است.البته تعداد برندگان در این میان بسیار کمتر از بازندگان است. هومستید فلوریدا، شهری که بازار‌هایش در این پیمایش بد‌ترین عملکرد را داشته، تنها ۵۰ مایل با و‌ستون فاصله دارد و متوسط قیمت مسکن در آن از فوریه ۲۰۰۹ تا‌کنون ۸/۴۸ در‌صد کاهش یافته است. دیگر بازار‌های دارای بد‌ترین عملکرد: پونتیاک میشیگان، شهر سابقا کار‌خانه‌ای با کاهش ۴۷/۴ در‌صدی در قیمت‌ها و ترنتون، مرکز ایالت نیو‌جرسی با ۴۶ در‌صد کاهش است.

استیون بلیتز، مدیر و اقتصاد‌دان ارشد در موسسه تحقیقات سرمایه‌گذاری آی‌تی‌جی در نیو‌یورک می‌گوید که هر‌چند همه مردمی که در بازار‌های راکد مسکن زندگی می‌کنند، در انتظار راه‌حل‌های کاخ سفید نشسته‌اند، اما «من نمی‌دانم که چگونه رییس‌جمهور می‌تواند مسوول بازار مسکن در منطقه‌ای خاص باشد». دولت فدرال و سیاست‌های ملی در حوزه مسکن، تاثیری اندک در سطحی محلی دارند.به گفته اسونجا گودل، اقتصاد‌دان ارشد Zillow، در شرایط کنونی، متوسط قیمت مسکن در آمریکا تا سال ۲۰۱۲، ۳ تا ۵ در‌صد دیگر نیز سقوط خواهد کرد. سال‌های ریاست‌جمهوری اوباما سال‌های بدی برای مسکن بوده، با این همه دولت در از کار انداختن این بازار تنها نبوده و به تنهایی نیز نمی‌تواند آن را ترمیم کند.

شهرهای‌سوخته یعنی چه؟

در ۵ شهری که بازار مسکن در آنها بیشترین افت قیمت را داشته و به آنها شهر سوخته گفته می‌شود، اغلب با رکود اشتغال و افت تولید درگیر هستند.

گزارش نیو‌یورک‌تایمز از حال ‌و‌ روز شهر آلتامونت اسپرینگز نشان می‌دهد که این منطقه در سال‌های نخست سده کنونی، رونقی را در ساخت مسکن جدید به خود دیده و در سال ۲۰۰۶ بیش از ۷۵۰۰ خانه جدید در آن ساخته شده است. در سال ۲۰۰۹ قیمت فروش مسکن در لیهای آکرز نسبت به حداکثر مقدار پیشین خود ۸۰ در‌صد کاهش یافت. تعداد موارد مصادره در این منطقه سر به فلک کشیده و بیکاری در آن از ۳/۵ در‌صد در سال ۲۰۰۷ به ۸/۹ در‌صد افزایش یافته است.ترنتون نیز مانند بسیاری از دیگر شهر‌های سابقا صنعتی شاهد افول شدید اقتصاد خود از پایان جنگ جهانی دوم به این سو بوده است. این شهر با وجود اینکه مرکز ایالت نیو‌جرسی است، با کاهش تعداد مشاغل کار‌خانه‌ای و مهاجرت ساکنان آن به مناطق حومه‌ای، روز‌گار بدی را از سر گذراند. جرم و جنایت، مشکل دیر‌پایی در این شهر بوده است.پونتیاک از شهر‌های سابقا تولیدی است که اقتصادش با افول صنعت خود‌رو‌سازی آمریکا تحلیل رفته است. بر پایه سر‌شماری انجام‌گرفته در سال ۲۰۱۰ جمعیت این شهر از سال ۱۹۷۰ تا ۲۰۱۰، ۳۰ در‌صد کاهش یافته و به ۵۹ هزارو ۵۰۰ نفر رسیده است.

دنیای اقتصاد

    نظرات