نیازمند تغییر رفتار و  نگاه در حوزه امر به معروف و نهی از منکر هستیم

نیازمند تغییر رفتار و نگاه در حوزه امر به معروف و نهی از منکر هستیم

نیازمند تغییر رفتار و نگاه در حوزه امر به معروف و نهی از منکر هستیم

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهرداری مشهد، محمد رضا حیدری شب گذشته در نشستی که با حضور معاون مالی و پشتیبانی شهرداری مشهد، معاون اجتماعی ستاد امر به معروف و نهی از منکر خراسان رضوی و جمعی از مدیران شهری در فرهنگسرای امر به معروف و نهی از منکر برگزارشد، اظهار کرد: معتقدم در بحث امر به معروف و نهی از منکر، به دیدگاه بزرگان دین و سیره و سنت آن ها در زمینه شرایط، الزامات و صلاحیت افرادی که آمر به معروف و نهی از منکر می شوند، نپرداخته ایم.
وی افزود: گاهی اوقات در جامعه ما این نقد وجود دارد که این فریضه بزرگ مسیرش عوض شده است، که از نگاه دینی، اجتماعی و تربیتی می شود به این موضوع پرداخت .
رئیس شورای اسلامی شهر مشهد با اشاره به این که امام حسین(ع) در فلسفه قیام خود، امر به معروف و نهی از منکر را به سمت حاکمیت حکومت اموی می برند، بیان کرد: امام می گویند، این حاکمیت و اجزای آن از مسیر حق منحرف شده اند و اعتقاد دارند که اگر حکومت اصلاح شود، جامعه اصلاح خواهد شد.
حیدری خاطرنشان کرد: اکنون باید ببینیم که در جامعه به چه سطح از امربه معروف و نهی از منکر بسنده کرده ایم و به این سئوال پاسخ دهیم که اگر طبق سلسله مراتب سازمانی به سمت بالا برویم چه اتفاقی می افتد؟ اگر به امر به معروف و نهی از منکر ورود پیدا کنیم، چه اتفاقی رخ می دهد؟
وی اضافه کرد: معتقدم که ما نباید در امر به معروف و نهی از منکر به ظواهر و مسائل جزئی بپردازیم و از مسائل اصلی غفلت کنیم.
رئیس شورای اسلامی شهر مشهد تصریح کرد: ما در برخی ظواهر حساسیت هایی نشان دادیم درحالی که فساد های میلیاردی در همین نظام اجتماعی اتفاق افتاده است، سئوال این است که چرا اتفاق افتاده؟ به دلیل این که غفلت کردیم و به امور جزئی و ظاهری توجه کردیم و از امور اصلی غفلت کرده ایم و این اتفاقات رخ داده و بسیار خسارت بار است.
حیدری گفت: خسارتی که ناشی از ضعف، ناتوانی و خدایی ناکرده فساد و انحراف یک مدیر، رئیس و.. اتفاق می افتد، آثار زیان بار آن حتی برای دین خیلی بیشتر از مسائل جزئی است، لذا توجه به این موضوع بسیار مهم است.
وی ادامه داد: شورا های امر به معروف و نهی ازمنکر باید به مسائل اساسی و ساختاری درون سازمان ها و دستگاه های مختلف توجه داشته باشند، که چگونه می توان رضایت مندی مردم را با اصلاح فرایند ها و شفاف سازی و بحث های این چنین با نگاه و رویکردی مشارکتی افزایش داد.
رئیس شورای اسلامی شهر مشهد با تاکید بر اینکه موفق به درونی کردن رفتارهای اجتماعی نشده ایم، اظهارکرد: جامعه ای که موفق به این کار نشود، به سمت استفاده از ابزار کنترل اجتماعی می رود، این ابزار نیز موقتی است زیرا هرگاه ابزار کنترلی باشد، رفتار اجتماعی مورد نظر بروز داده نمی شود و در صورت نبود ابزار کنترلی آن رفتار مجدد ظاهر می شود و این کار به دلیل عدم پایداری، ارزشی ندارد.
حیدری بیان کرد: مگر ما می توانیم برای جامعه و تمام عناصر زندگیش ابزارکنترل بگذاریم؟ امکان ندارد و نتیجه هم نخواهدداشت، لذا چیزی که مهم است؛ درونی شدن رفتارهای اجتماعی است و این موضوع تنها با شناخت مهندسی رفتار امکان پذیر می شود که ما از آن استفاده نکرده ایم.
وی افزود: در مجموع ما در حوزه امر به معروف و نهی از منکر نیازمند یک تغییر رفتار و تغییر نگاه هستیم تا به سمت مسیر درست حرکت کنیم و اقداماتمان اثر بخش و ماندگار باشد.
مجید خبیری

لینک اصل خبر در سایت شهرداری مشهد

    منبع خبر

    شهرداری مشهد

    شهرداری مشهد

    شهرداری مشهد یک شهرداری در شهر مشهد می باشد

      نظرات