از دیدگاه امام‌حسین(ع) اصلاح امت با اصلاح حکومت  ...

از دیدگاه امام‌حسین(ع) اصلاح امت با اصلاح حکومت ...

از دیدگاه امام‌حسین(ع) اصلاح امت با اصلاح حکومت میسر است/ پرداختن به ظواهر موجب غفلت از هدف‌های اصلی امر به معروف نشود

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی شورای اسلامی شهر مشهدمقدس، محمدرضا حیدری در نشست تبیینی امر به معروف و نهی از منکر که با حضور دبیران امر به معروف و نهی از منکر شهرداری مشهد برگزار شد، با تسلیت فرارسیدن ماه محرم، اظهارکرد: تناسب و ارتباط هفته امر به معروف و نهی از منکر با این ایام از منظر همگان روشن است و فلسفه قیام امام‌حسین(ع) و اتفاقات تاسوعا و عاشورای حسینی نیز همین امر به معروف و نهی از منکر بوده است.

وی در ادامه افزود: البته متخصصین و عالمان دینی این حوزه دیدگاه‌ها و نظرات متفاوتی را مطرح می‌کنند؛ برخی معتقدند امام‌حسین(ع) برای امتناع از بیعت قیام کرده و برخی دیگر هم علت آن را دعوت مردم کوفه می‌دانند.

حیدری با بیان اینکه شهید مطهری به هر 3 این موضوعات اشاره کرده و به وصیت امام‌حسین(ع) نیز پرداخته است، گفت: به استناد فرازهایی از این وصیت، اباعبدا... بخاطر فساد و انحرافات حکومت اموی قیام کرده است چراکه حلال خدا را حرام کرده بودند، به بیت‌المال دست‌اندازی می‌کرده‌اند، حقوق مردم تضییع می‌شده و از همه مهمتر اینکه درگیر خرافات و جهل بودند.

رئیس شورای اسلامی شهر مشهد تصریح کرد: با بررسی این مطالب درمی‌یابیم که تناسب دقیق و موزونی بین آغاز ماه محرم و هفته امر به معروف و نهی از منکر وجود دارد.

وی با بیان اینکه آنگونه که باید در بحث وجوه امر به معروف و شرایط و الزامات و صلاحیت آمران و ناهیان، حتی از دیدگاه بزرگان دین و سیره و سنت آنها، نپرداخته‌ایم، گفت: از نگاه‌های مختلف اجتماعی، دینی، تعلیمی و تربیتی می‌توان به این موضوع پرداخت و این شناخت و آگاهی موجب توسعه امر به معرف و نهی از منکر در فضای عمومی جامعه خواهد شد.

وی با بیان اینکه قیام امام‌حسین(ع)، امر به معروف و نهی از منکر را به سطح حکومت اموی برده و می‌گوید که این حاکمیت و اجزاء مختلف آن از مسیر حق منحرف شده‌اند، افزود: امام(ع) می‌توانستند در مدینه بمانند و امر به معروف در حوزه فردی انجام دهند، نیازی هم به خروج و تحمل رنج و مشقت بسیار و شهادت نبود و هزینه‌ای هم نداشت ولی ساختار معیوب حکومت و لزوم اصلاح آن سبب شد تا قیام کنند؛ چراکه معتقد بودند اگر حکومت اموی اصلاح شود، امت نیز اصلاح خواهد شد.

حیدری در ادامه گفت: حال ما باید بسنجیم که به چه سطحی از امر به معروف و نهی از منکر در جامعه بسنده کرده‌ایم.

وی با بیان اینکه پرداختن به ظواهر و بحث‌های جزئی در فرآیند امر به معروف و نهی از منکر موجب غفلت و فراموشی هدف اصلی این فریضه می‌شود، تصریح کرد: نسبت به برخی ظواهر حساسیت‌های بسیار زیادی در جامعه نشان داده‌ایم، در حالیکه دیگران در همین نظام اجتماعی فسادهای میلیاردی و بسیاری اتفاقات ناگوار دیگر رقم زده‌اند.

رئیس شورای اسلامی شهر مشهد در ادامه گفت: خسارت ناشی از ضعف و ناتوانی و فساد و انحراف یک مدیر، رئیس و عنصری اساسی در حاکمیت، به مراتب آثار زیان‌باری برای دین و دین‌باوری دارد؛ پس باید به امور اساسی توجه بیشتری داشته باشیم و صرفا به امور ظاهری متمرکز نشویم.

حیدری با تاکید بر لزوم توجه به مسائل اساسی و ساختاری درون سازمان توسط شوراهای امر به معروف و نهی از منکر، اظهارکرد: باید دید که چگونه می‌توان در سازمان بزرگ شهرداری، رضایتمندی مردم را با اصلاح فرآیندها، شفافیت و بحث‌هایی از این قبیل ارتقاء داد؛ این مهم را باید با نگاهی تعاملی و رویکردی مشارکت‌محورانه دنبال کرد تا حساسیت هم ایجاد نکند و بهترین خروجی و اثربخشی را داشته باشد.

وی در ادامه به تشریح اهمیت حوزه آموزش و تعلیم و تربیت و ارتقاء آگاهی‌ها در موضوع تغییر رفتار پرداخت و گفت: در این موضوع بحث‌های اساسی در حوزه تعلیم و تربیت جامعه شناسی مطرح است.

حیدری خاطرنشان کرد: فرآیندی با عنوان تعلیم و تربیت، به نام اجتماعی شدن، از بدو تولد بر ما حاکم است که از ما عنصری به اسم شهروند در جامعه می‌سازد؛ ما در این مسیر تعلیم و تربیت، رفتارهایی را از محیط خانواده، جامعه و مدرسه می‌گیریم که اصطلاحا از آن با عنوان «درونی کردن» یاد می‌شود.

وی در تعریف مفهوم «درونی کردن»، گفت: درونی کردن یعنی یک رفتار بدون حضور عامل و ناظر بیرونی از طرف ما سر بزند که برای ما هم خوشایند باشد.

رئیس شورای اسلامی شهر مشهد با بیان اینکه اگر رفتارهای مورد انتظار ما در جامعه درونی شوند، نیازی به ناظر و عامل کنترلی نداریم، تصریح کرد: درصورتیکه رفتارهای ما درونی نباشند، جامعه به ابزارهای کنترلی روی می‌آورد که نشان از عجز و ناتوانی است؛ رفتاری که بواسطه ابزارهای کنترلی از ما سر می‌زند، فاقد ارزش بوده چراکه پایدار نیست و در شخصیت ما نهادینه نشده است.

حیدری گفت: هیچکس نمی‌تواند برای همه عناصر زندگی ابزار کنترلی بگذارد؛ رفتارهای درونی حائز اهمیت هستند که با شناخت حاصل شود و در بحث فرهنگ‌سازی و تغییر رفتار بحث‌های جدی مهندسی و تخصصی داریم که متاسفانه کمتر به آن توجه کرده‌ایم.

وی با بیان اینکه امر به معروف و نهی از منکر نیازمند تغییر گفتمان و روش‌ها هستیم، اظهارکرد: با قدم برداشتن در مسیر صحیح و بکارگیری شیوه‌های درست میتوان به اثربخشی این فریضه و ماندگاری آن کمک کرد.

حیدری بعد «عاطفی» را یکی از مهمترین موضوعات در بحث امر به معروف و نهی از منکر دانست و گفت: در محیط‌هایی که تعاملات و ارتباطات عاطفی وجود نداشته باشد، امر به معرف و نهی از منکر موثر واقع نخواهد شد ولی رابطه‌های درون‌سازمانی، روابط عاطفی قوی هستند که امر به معروف و نهی از متکر را تاثیرگذار خواهد کرد.

وی تاکید کرد: امر به معروف و نهی از منکری که برخاسته از یک رفتار محبت‌آمیز و دوستانه و صمیمی باشد، به مراتب اثرگذارتر از توبیخ و ترس و ... است.
رئیس شورای اسلامی شهر مشهد با بیان اینکه آمران به معروف باید نسبت به مسائل اجتماعی، تعلیم و تربیت و تاثیرات و تغییر رفتار و مدل‌های آن آگاه باشند، گفت: مجموعه ستاد امر به معروف و نهی از منکر شهرداری هم باید با رویکردی عالمانه و کارشناسی این فریضه را در سازمان پیاده‌سازی کند.

حیدری با بیان اینکه امر به معروف موضوعی فراگیر و جهانی است که در کشورهای پیشرفته از آن با عنوان «نظارت همگانی» یاد می‌شود، تصریح کرد: امیدواریم فعالان این عرصه با برگرفتن روش‌ها و شیوه‌های صحیح و مطلوب برای اصلاح جامعه گام بردارند؛ البته باید توجه داشت که امر به معروف و نهی از منکر را باید از اطرافیان و نزدیکان شروع کرد چراکه به دلیل علقه عاطفی ضمانت اجرایی بیشتری دارد.

وی در پایان گفت: محور و اساس قیام امام‌حسین(ع) اصلاح‌گری جامعه بوده که همه باید به آن توجه کنیم و اجرای صحیح رسالت، شرایط مطلوب‌تری را فراهم آوریم.

لینک اصل خبر در سایت شورای شهر مشهد

    منبع خبر

    شورای شهر مشهد

    شورای شهر مشهد یک شورای شهر در شهر مشهد می باشد

      نظرات