از سوي رييس هيات مديره و مديرعامل برق منطقه اي ...

به گزارش پايگاه خبري توانير وبه نقل از روابط عمومي شركت برق منطقه اي خراسان، مهندس رضا رياحي در نشست خبري با اصحاب رسانه به مناسبت هفته دولت با اشاره به پيشرفتهاي صنعت برق از ابتداي انقلاب تاكنون اظهار كرد: صنعت برق نسبت به ابتداي انقلاب پيشرفت هاي زيادي داشته است. كل ظرفيت نصب شده در كشور در ابتداي انقلاب 7024 مگاوات بود كه امروز اين رقم به 83 هزار و 350 مگاوات رسيده است و رشدي 12 برابري را نشان مي دهد.
وي ادامه داد: همچنين ميزان پيك شبكه سراسري در ابتداي انقلاب 3486 مگاوات بود كه اين رقم در حال حاضر به 58 هزار و 254 مگاوات رسيده كه رشدي 17 برابري داشته است. علاوه بر اين، آن زمان 81 هزار و 755 ميزان كيلومترمدار شبكه ساخته شده بود كه اين ميزان در حال حاضر به 942 هزار و 320 كيلومترمدار رسيده است و حكايت از رشدي 12 برابري دارد.
مهندس رياحي خاطرنشان كرد: يكي ديگر از موارد قابل اشاره اين است كه ظرفيت پست هاي برق از ابتداي انقلاب تاكنون 15 برابر شده است علاوه بر اين تعداد مشتركان شبكه برق در ابتداي انقلاب 4/3 ميليون بوده و در حال حاضر36/9 ميليون مشترك است كه اين نشان دهنده رشد و توسعه پرشتاب صنعت برق كشور پس از انقلاب اسلامي است.
صنعت برق ايران از نظر توليد و ابعاد شبكه در رتبه پانزدهم دنيا
مديرعامل برق منطقه اي خراسان خاطرنشان كرد: يكي ديگر از پيشرفت هاي صنعت برق طي اين مدت، كسب توانمندي بومي ساخت نيروگاه است و در حال حاضر از اين جهت نيازي به توان كشورهاي خارجي نيست و شركت مپنا به عنوان مجموعه اي توانمند در ساخت نيروگاه، در سطح كشور فعاليت مي كند و در مجموع بخش بسيار زيادي از تجهيزات مورد استفاده در صنعت برق در داخل كشور ساخته و به وسيله پيمانكاران داخلي در پروژه ها مورد استفاده و بهره برداري قرار مي گيرد.
وي با بيان اينكه از ابتداي انقلاب تاكنون اندازه و ابعاد شبكه رشد بسيار زيادي داشته، عنوان كرد: صنعت برق كشور توانسته طي اين مدت در حوزه كسب دانش فني و ايجاد فناوري و تكنولوژي براي بومي سازي ساخت تجهيزات و در مقايسه با كشورهاي همسايه از پيشرفت قابل توجهي برخوردار باشد.
وي ادامه داد: همه كشورهاي همسايه اذعان دارند صنعت برق ايران در سطح استانداردهاي بين المللي فعاليت دارد و نيازمند آموزش و اجراي پروژه هاي برقي از سوي ما هستند. در حال حاضر صنعت برق كشور از لحاظ ميزان توليد و ابعاد شبكه جايگاه پانزدهم در دنيا را در اختيار دارد كه چنين روند رشدي قابل تحسين است.
طي 17 سال اخير خاموشي گسترده نداشته ايم
مهندس رياحي تاكيد كرد: نبايد از ياد برد چنين رشد و پيشرفتي در شرايطي اتفاق افتاده كه كشور ما از ابتداي انقلاب تاكنون تحت فشار تحريم ها قرار داشته است. در حال حاضر مشاهده مي شود به رغم افزايش مصرف در كشور طي سال هاي گذشته حتي در تابستان ها كه مصرف برق به حداكثر مي رسد، دچار خاموشي گسترده در سطح كشور نبوده ايم اين در حالي است كه روند رشد مصرف برق طي 40 سال گذشته سالانه 7 درصد افزايش داشته است.
وي اضافه كرد: خوشبختانه طي 17 سال اخير، از سال 82 تاكنون، خاموشي گسترده در كشور اتفاق نيفتاده است؛ اين در حالي است كه بعضا حتي در كشورهاي پيشرفته شاهد اين موضوع طي اين سال ها بوده ايم. چنين موضوعي حكايت از موفقيتي بزرگ در حوزه مديريتي شبكه برق كشور دارد.
مديرعامل برق منطقه اي خراسان با بيان اينكه اين موفقيت ها در استان نيز به خوبي مشاهده مي شود، گفت: به عنوان نمونه با وجود بروز بحران كرونا همچنان مديريت شبكه در استان هاي خراسان به خوبي پيش رفته و سرويس دهي به طور مستمر و با كيفيت لازم انجام مي شود. پيك بار تابستان امسال نيز با مديريت خوب و موفقيت آميز پيش رفت و خاموشي برنامه ريزي شده در سطح استان نداشتيم كه جا دارد از مسوولان استاني نيز در اين زمينه تشكر كرد.
3 پروژه طي هفته دولت در خراسان به بهره برداري مي رسد
مهندس رياحي در خصوص پروژه هاي شركت برق منطقه اي خراسان به مناسبت هفته دولت اظهار كرد: 3 پروژه طي اين مدت آماده افتتاح خواهد بود كه در مجموع 14.6 ميليارد تومان ارزش دارد. يكي از اين پروژه ها توسعه پست خواجه ربيع است كه در آن يك ترانس 30 مگاولت آمپر اضافه شده است.
وي تصريح كرد: پروژه توسعه پست بوعلي نيز با اضافه شدن يك ترانسفورماتور 50 مگاولت آمپر در اين هفته بهره برداري مي شود. همچنين احداث پست ترشيز با ظرفيت 15 مگاولت آمپر نيز از ديگر پروژه هايي است كه براي افتتاح در هفته دولت آماده شده است.
صنعت برق خراسان پايه گذار برخي روش هاي نوين در تاسيس و توسعه شبكه برق كشور
وي با اشاره به طرح هاي صنعت برق خراسان كه براي نخستين مرتبه در سطح كشور در حال اجراست، بيان كرد: يكي از اقدامات ما اجراي شبكه هاي كابلي به صورت HDD است كه براي نخستين مرتبه در كشور چنين روشي اجرا مي شود. در اين روش بدون ايجاد ترافيك و برهم زدن نظم و مبلمان شهري و از طريق حفر كانال و لوله گذاري، با ايجاد يك كارگاه كوچك كه مزاحمت ترافيكي نخواهد داشت، كابل كشي از داخل لوله در عمق زمين انجام مي شود.
مديرعامل برق منطقه اي خراسان افزود: حسن به كارگيري چنين روشي اين است كه پس از پايان عمر كابل و يا در حوادث، بدون نياز به حفر زمين، مي توان كابل را تعويض كرد.
مهندس رياحي عنوان كرد: يكي ديگر از اقدامات انجام شده احداث پست هاي كاهش تلفات با ابعاد كوچك است. بايد توجه داشت در شهرهاي بزرگ با افزايش مصرف نيازمند افزايش تعداد پست هاي انتقال فوق توزيع در سطح شهر خواهيم بود. ايجاد چنين پست هايي نيازمند استحصال زمين هاي بزرگ است كه معمولا در داخل شهر چنين زمين هايي قيمت بسيار بالايي دارد اما اگر بتوان اندازه زمين پست را كوچك كرد، مي توان همين تجهيزات را در زميني با ابعاد كوچك تر احداث كرد. در اين روش، پست به صورت طبقاتي و در ابعادي كوچك احداث مي شود. در حال حاضر نمونه اي از اين پست ها در ميدان جانباز مشهد در حال احداث است.
مطالعات شبكه برق شهر مقدس مشهد و پيش بيني توسعه شبكه تا 21 سال آينده
وي با بيان اينكه شركت برق منطقه اي خراسان نگاهي بلندمدت به شبكه برق دارد، گفت: در حال حاضر مطالعات شبكه برق شهر مشهد تا سال 1420 انجام شده و دقيقا مي دانيم تا 21 سال آينده شبكه برق چگونه بايد باشد. اين مطالعات با توجه به ويژگي هاي شهر مقدس مشهد انجام شده است.
مديرعامل برق منطقه اي خراسان تصريح كرد: يكي از مسايلي كه توسعه و ايجاد خطوط فوق توزيع و انتقال در شهرهاي بزرگ را با مشكل مواجه كرده، ايجاد حريم براي خطوط فشار قوي و پاكسازي مسير عبور آن است براي رفع چنين مشكلي از چند سال پيش احداث تونل انرژي در عمق حدود 12 متري زمين در مشهد در دستور كار قرار گرفت.
مهندس رياحي ادامه داد: بنابراين شبكه فوق توزيع بدون برخورد با عوارض شهري در داخل تونل انرژي احداث مي شود. تاكنون 26 كيلومتر از اين تونل ها در مشهد احداث شده و قرار است 54 كيلومتر ديگر نيز تا سال 1420 به آن اضافه شود.
وي افزود: از طريق همين تونل ها توسعه هاي مورد نياز شبكه انجام مي شود. با توجه به اينكه مشهد شهري است كه هر سال پذيراي زوار زيادي است، ايجاد تاسيسات نبايد به گونه اي باشد كه زيبايي شهر را بر هم زند و ايجاد مزاحمت براي زائران حضرت رضا(ع) بكند.
شبكه انتقال 400 كيلوولت وارد مركز شهر مشهد مي شود
مديرعامل شركت برق منطقه اي خراسان با اشاره به اينكه صنعت برق خراسان در نظر دارد براي تامين برق مطمئن شهر مشهد شبكه انتقال 400 كيلوولت را وارد مركز شهر كند، اظهار كرد: در حال حاضر اين شبكه اطراف شهر مشهد ايجاد شده كه يك رينگ مطمئن براي تغذيه شهر مشهد به وجود آورده است. هم اكنون در مرحله اي هستيم كه مي خواهيم از اين رينگ انشعاب جديد گرفته و شبكه 400 كيلوولت را وارد مركز شهر مشهد كنيم. در همين راستا مراحل اجرايي احداث اولين پست 400 كيلوولت در مشهد در حال آغاز شدن است. اين پست در ميدان بسيج و نزديك حرم مطهر قرار دارد.
وي اضافه كرد: احداث اين پست 200 ميليارد تومان هزينه در بر دارد كه بودجه آن تامين شده و بودجه لازم براي تغذيه آن نيز بالغ بر 330 ميليارد تومان خواهد بود. همچنين قرار است 2 پست 400 كيلوولت ديگر نيز تا سال 1420 در شهر مشهد ايجاد شود.
وي افزود:يكي از اين پست ها در محدوده خيابان راه آهن و ديگري نيز در غرب مشهد احداث خواهد شد. با ايجاد اين زيرساخت ها انشالله شهر مشهد تا چند دهه آينده با مشكلي در تامين برق مواجه نخواهد بود.
مهندس رياحي يادآور شد: برنامه ريزي شده پست هاي 132 كيلوولت مانند بازار رضا، شهدا، ارگ، حافظ، فرهنگ و... به اولين پست 400 كيلوولت در مركز شهر متصل شود. در حال حاضر بخشي از تجهيزات اين پست ها در حال خريداري است. علاوه بر اين قرار است براي تغذيه تعدادي از اين پست هاي 132 كيلوولت 12 كيلومتر تونل انرژي در مشهد توسعه يابد.
مديرعامل برق منطقه اي خراسان اظهار كرد: يكي ديگر از اهداف صنعت برق خراسان تامين پست هاي مورد نياز صنايع است. در اين ميان مي توان به پست هاي كاويان، جاجرم، شاه كوه، ديهوك و طبس اشاره كرد كه احداث آن ها نيز در دستور كار قرار دارد.
مناطق جنوبي خراسان بزرگ ظرفيت بالايي براي توليد برق از منابع تجديدپذير دارد
مهندس رياحي خاطرنشان كرد: برنامه ديگر صنعت برق خراسان اين است كه با توجه به ظرفيت خوب باد و خورشيد در جنوب خراسان بزرگ براي استفاده از انرژي هاي تجديدپذير، در اين حوزه نيز سرمايه گذاري صورت گيرد. اين منطقه تا 10 هزار مگاوات ظرفيت توليد دارد كه حجم آن يك ششم حداكثر مصرف كشور است.
وي ادامه داد: همچنين در جنوب خراسان رضوي و استان خراسان جنوبي منطقه مناسبي به صورت تونل باد وجود دارد كه مي توان از آن انرژي الكتريكي استحصال كرد. اين منطقه از لحاظ تابش خورشيد وضعيت خوبي دارد و در عين حال خنكي هواي آن براي افزايش بازدهي سلول هاي خورشيدي بسيار مطلوب است.
مديرعامل برق منطقه اي خراسان اظهار كرد: در حال حاضر طبق مذاكراتي كه با شركت توانير داشته ايم، قرار است در اين منطقه پروژه بزرگي را در زمينه توليد انرژي هاي تجديدپذير فعال كرده و توسعه دهيم همچنين تلاش داريم زيرساخت هاي اتصال به شبكه برق را در اين منطقه تسهيل كنيم تا سرمايه گذاران رغبت بيشتري براي سرمايه گذاري در اين منطقه داشته باشند.
صنعت برق خراسان به دنبال افزايش صادرات برق است
وي بيان كرد: يكي ديگر از برنامه هاي صنعت برق استان افزايش صادرات برق است. استان خراسان با افغانستان مرز مشترك دارد كه اين موضوع مزيت بزرگي براي خراسان فراهم كرده است و لازم است از آن بهره برداري كنيم. در همين راستا سال گذشته راه اندازي يك خط 500 كيلوولت از تايباد به هرات در دستور كار قرار گرفت كه ظرفيت صادراتي استان را به طور چشم گيري افزايش خواهد داد و در حال حاضر مطالعات مهندسي احداث اين خط در حال انجام است.
مهندس رياحي با بيان اينكه هم اكنون صادرات برق به افغانستان از طريق پست 132 كيلوولت تربت جام انجام مي شود، عنوان كرد: ميزان صادرات برق به افغانستان از طريق اين پست به طور ميانگين 70 مگاوات است همچنين از طريق يك خط 20 كيلوولت در دوغارون نيز 10 تا 15 مگاوات انرژي به اين كشور صادر مي شود.
وي ادامه داد: خوشبختانه پيك مصرف برق در افغانستان برعكس كشور ما، در زمستان قرار دارد در اين زمان نيروگاه هاي كشور با ظرفيت پايين فعاليت مي كنند كه مي توان از اين ظرفيت خالي نيروگاهي براي صادرات برق به افغانستان و ايجاد درآمد براي كشور بهره برد.
مديرعامل برق منطقه اي خراسان تاكيد كرد: لازم است توجه كنيم كه بازار برق افغانستان هميشه در دسترس ما قرار ندارد. در حال حاضر كشورهاي همسايه افغانستان مانند تركمنستان در حال احداث خطوط 230 كيلوولت هستند تا بازار برق افغانستان را تصاحب كنند افغانستان از بهترين مشتريان خريد برق از كشور ما بوده و هميشه پول خريد برق را به موقع پرداخت كرده است.
وي با اشاره به حل مشكلات تامين برق از تركمنستان بيان كرد: در حال حاضر با پيگيريهاي انجام شده ارتباط و تبادل انرژي برق با كشور تركمنستان ايجاد شده و اميدواريم بتوانيم حجم اين تبادلات را در زمستان پيش رو افزايش دهيم.
لینک اصل خبر در سایت شرکت سهامی مادر تخصصی تولید، انتقال و توزیع نیروی برق ایران - توانیر

    منبع خبر

    شرکت سهامی مادر تخصصی تولید، انتقال و توزیع نیروی برق ایران - توانیر

    شرکت سهامی مادر تخصصی تولید، انتقال و توزیع نیروی برق ایران - توانیر

    شرکت سهامی مادر تخصصی تولید، انتقال و توزیع نیروی برق ایران - توانیر یک شرکت در شهر تهران می باشد

      نظرات