شنا و شیرجه در دریاچه پشت سدها؛ رفتنی است که برگشتنی ندارد

شنا و شیرجه در دریاچه پشت سدها؛ رفتنی است که برگشتنی ندارد

خطرات شنا در سدها و تاسیسات آبی به حدی بالا است که در افراد متعددی را به کام مرگ کشانده است لیکن بی توجهی به این مئله باعث شده آمار مرگ و خفگی ناشی از شنا در این تاسیسات روز به روز بالا برود.

در زیر آب ذخیره شده پشت سد شرایطی حاکم است که متاسفانه  تعداد قابل توجهی از هموطنان را به کام مرگ کشانده است.

با اینکه مخزن آب سدها از بیرون به یک استخر شبیه است اما داخلش کاملا متفاوت و خطرناک است.همین شباهت و عدم آگاهی از شرایط رسوبی مخزن، نبود دید کافی ، مکش جریان آب ، لغزنده بودن و عوامل دیگر افراد زیادی را به کام مرگ می کشد.

تعداد زیادی از افراد تنها برای دقایقی لذت بردن از شنا در مخزن سد قربانی شرایط مرگباری شدند که تصورش را هم نمی کردند.

تعداد زیادی از شناگران در رسوبات کف مخزن گیر می افتند و نمی توانند خود را نجات بدهند .سطح آب مخزن  سدها شفاف به نظر می رسد. اما کمی پایین تر جریان های زیرسطحی باعث رسوبی و کدر شدن آب و در نتیجه کاهش دید شناگر شده و باعث برخورد شناگر با درختچه و ناهمواری های تاسیسات داخل مخزن می شود که متاسفانه دلیل غرق شدن بسیاری از شناگران همین است.

گاهی اوقات کار حتی به شناکردن هم نمی رسد و به علت نرم و لغزن بودن حاشیه مخزن، شناگران سر می خورندو تعادلشان را از دست می دهند و متاسفانه  دیگر کار از کار می گذرد.در لایه های  مختلف آب مخزن سد  تغییرات دمایی زیادی وجود دارد و این تغییرات ناگهانی باعث گرفتگی عضلات و از دست رفتن تعادل و توان  شناگر و شوک و سکته می شود.

در لایه های آب مخزن سد، جریان های زیرسطحی موجود هستند که با نیروی بسیار زیادی که دارند  شناگر را به سمت محل آبگیر سد می کشند و باعث مرگ حتمی وی می شوند.

آیا می دانید اگر کسی در مناطق ممنوعه شنا کنند و غرق شوند هیچ دیه ای به ورثه اش تعلق نمی گیرد؟چرا باید با عملکرد نادرست خودمان باعث اندوه اطرافیمانمان شویم؟خطراتی که به آنها اشاره شد شوخی بردار نیستند. حتی ماهرترین شناگران هم از شنا در مخزن پشت سدها به استقبال مرگ رفته اند که در بین شان شناگران تیم ملی و غریق نجات هم وجود داشته است.

لینک اصل خبر در سایت شرکت سهامی مادر تخصصی مدیریت منابع آب ایران

    منبع خبر

    شرکت سهامی مادر تخصصی مدیریت منابع آب ایران

    شرکت سهامی مادر تخصصی مدیریت منابع آب ایران

    شرکت سهامی مادر تخصصی مدیریت منابع آب ایران یک شرکت در شهر تهران می باشد

      نظرات