گزارش خبری جلسه ویژه کمیسیون فرهنگی ، اجتماعی و گردشگری شورای اسلامی شهر رشت

گزارش خبری جلسه ویژه کمیسیون فرهنگی ، اجتماعی و گردشگری شورای اسلامی شهر رشت

گزارش خبری جلسه ویژه کمیسیون فرهنگی ، اجتماعی و گردشگری شورای اسلامی شهر رشت
.
در جلسه ویژه کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری شورای اسلامی شهر رشت مطرح شد:
فرهام زاهد: مردم به نحوه سیاه‌پوش کردن معابر اعتراض دارند
باید مشخص شود که چرا سیاه‌پوشی شهر نسبت به سال‌های گذشته ضعیف‌تر بوده است.
امیر حسین علوی: گفتن اینکه بودجه کافی نداشتیم، پذیرفتنی نیست
زینب فلک دوست، رئیس سازمان سیما، منظر و فضای سبز : 400 ایستگاه صلواتی که هرساله در سطح شهر رشت برپا می‌شد امسال برپا نشد و این باعث کم‌رنگ نشان داده شدن تلاش‌های ما شده است.
معاون فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی استان گیلان: برگزاری این جلسه توسط کمیسیون فرهنگی شورا ستودنی است
به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل شورای اسلامی شهر رشت – سه‌شنبه 4 شهریورماه، یکصد و بیست و هشتمین جلسه کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری شورا با حضور رئیس، اعضا و مشاورین کمیسیون با دستور:
بررسی اقدامات و همچنین برنامه‌ریزی آتی شهرداری رشت جهت پاسداشت ایام سوگواری امام حسین (ع)
فرهام زاهد، رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری شورای اسلامی شهر رشت در این جلسه با تسلیت فرارسیدن ایام شهادت امام حسین (ع) اظهار کرد: این جلسه به جهت بررسی اقدامات شهرداری نسبت به سیاه‌پوش کردن شهر و همچنینی برنامه‌های آتی شهرداری برای روزهای تاسوعا و عاشورا تشکیل شد.
وی با اشاره به اینکه مردم از نحوه سیاه‌پوش کردن معابر اعتراض دارند افزود: باید مشخص شود که چرا سیاه‌پوشی شهر نسبت به سال‌های گذشته ضعیف‌تر بوده است.
رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری شورای اسلامی شهر رشت با بیان اینکه شهرداری ردیف بودجه دارد گفت: به دلیل بودجه شهرداری رشت نباید در زمینه سیاه‌پوشی معابر ضعیف عمل می‌شد.
زاهد با اشاره به اینکه شهرداری رشت برای این‌گونه کارها بودجه خاصی دارد افزود: هیچ برنامه‌ای در سطح شهرها برگزار نمی‌شود که شهرداری در آن به نحوی دخیل نباشد.
وی با بیان اینکه سازمان‌های مربوطه شهرداری تلاش‌های خود را انجام داده‌اند گفت: سیاه‌پوشی معابر و میدان‌ها یک مقدار دیر انجام گرفته است.
سید امیرحسین علوی، عضو کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری شورای اسلامی شهر رشت نیز با تسلیت ایام شهادت امام حسین (ع) اظهار کرد: سازمان‌های شهرداری تکالیف حقوقی و قانونی دارند.
وی با اشاره به اینکه سازمان‌های فرهنگی موظف به اجرای تکالیف قانونی خود هستند افزود: کرونا بسیاری از هیئت‌ها و ایستگاه‌های صلواتی را تعطیل کرد و خلأ تبلیغات محیطی به‌وضوح دیده می‌شود.
عضو کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری شورای اسلامی شهر رشت با بیان اینکه دغدغه‌های دوستان هیئتی نیز به‌حق است گفت: بی‌تردید این نقص وجود داشته است و مسئله بودجه مهم‌ترین این مشکلات است و تمامی عوامل دست‌به‌دست هم دادند تا این مشکل به وجود بیایید.
علوی با بیان اینکه عموم مردم از این مسئله ناراحت هستند تصریح کرد: این مسئله ربطی به گروه موافق و مخالف ندارد و باید محصولات فرهنگی در اختیار هیئت‌ها قرار می‌دادیم.
وی با اشاره به اینکه باید از روزهای مانده استفاده کنیم و ضعف‌ها را برطرف کنیم بیان کرد: اینکه بودجه کافی را نداشتیم پذیرفتنی نیست و باید این مسئله بررسی شود.
محمدحسن عاقل منش، عضو کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری شورای اسلامی شهر رشت نیز در این جلسه با بیان اینکه تلاش‌های زیادی در زمین سیاه‌پوشی معابر و میدان‌ها انجام گرفته است اظهار کرد: اقدامات سیاه‌پوشی شهر یک مقدار دیر انجام گرفت.
وی با اشاره به اینکه مشکلات عمده سازمان سیما و منظر مطالبات نصاب بود که پرداخت‌نشده بود بیان کرد: عدم پرداخت مطالبات به چاپخانه‌ها باعث شده که چاپخانه‌ها دیگر با شهرداری قرارداد امضا نکنند.
عضو کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری شورای اسلامی شهر رشت گفت: شور و شوق محرم باید در جامعه ایجاد شود زیرا بعد این 10 روز دیگر آن هیجان وجود ندارد: سازمان‌ها تمام تلاش خود را برای ایام تاسوعا و عاشورا انجام دهند.
بهراد ذاکری، عضو کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری شورای اسلامی شهر رشت با اشاره به اینکه سیاه‌پوش کردن امسال نسبت به سال گذشته ضعیف‌تر بود اظهار کرد: من در این زمینه تذکر لازم را به شهردار رشت داده‌ام.
عضو کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری شورای اسلامی شهر رشت با بیان اینکه نباید امکانات ماه محرم هدر برود افزود: باید اقلام امسال برای سال بعد نگه‌داری شود و نحوه نگه‌داری اقلام خیلی مهم است.
وی با اشاره به اینکه باید برای اقلام استفاده‌شده در ایام محرم برنامه‌ریزی وجود داشته باشد گفت: نباید اقلام استفاده‌شده در ماه محرم به‌راحتی از بین برود.
ذاکری با بیان اینکه از اقلام ماه محرم می‌شود در ایام دیگر سال استفاده کرد تصریح کرد: طرح ایستگاه صلواتی توزیع ماسک و محلول ضدعفونی می‌شد که اجرایی شود.
ذاکری با اشاره به اینکه بر چه اساسی به برخی از هیئت‌ها کمک شده است بیان کرد: باید کمک به هیئت‌ها به‌صورت عادلانه انجام می‌گرفت و ملاک هیئت تعداد افراد حاضر هیئت که نباید باشد.
علیرضا قانع، مدیریت روابط عمومی و امور بین‌الملل شهرداری رشت نیز با اشاره به اینکه حدود 15 بیلبورد و استند شهرداری را برای این کار اختصاص دادیم بیان کرد: برای کلیه ساختمان‌های شهرداری و شورا لوازم موردنیاز تهیه و در اختیار این مراکز قرار گرفت.
مدیریت روابط عمومی و امور بین‌الملل شهرداری رشت با بیان اینکه ظهر پنج‌شنبه همین هفته طبق روال هرسال مراسمی را در مکان باز برگزار می‌کنیم گفت: برای سیاه‌پوش کردن معابر، روابط عمومی شهرداری و سازمان فرهنگی شهرداری رشت با دستور شهردار از روز شنبه وارد عمل شدند.
زینب فلک دوست، رئیس سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری رشت نیز در این جلسه با اشاره به اینکه کل بودجه سازمان زیبا منظر مبلغ 6 میلیارد تومان است اظهار کرد: این بودجه برای کلیه المان‌های سطح شهر، آب‌نماهای سطح شهر، آذین‌بندی و تمامی چیزهایی که بابت زیبایی شهر می‌شود.
رئیس سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری رشت با تأکید بر اینکه کارهای در سال گذشته انجام‌شده بود امسال نیز انجام شد بیان کرد: تعداد دو هزار کتیبه، یک هزار متر بنر استند های شهر، تعداد 15 ایستگاه فرهنگی با همکاری هیئت‌ها، دکور ظهر عاشورا در پیاده راه فرهنگی و زیر پل صابرین، 20 هزار ریسه مشکی، 15 المان محرم، برگزاری 11 شب سوگواری در پیاده راه فرهنگی، برافراشتن پرچم مشکی میدان‌ها ازجمله برنامه‌های سازمان بود.
وی با اشاره با کمک رنگ بودن سیاه‌پوشی‌ها در سطح شهر خاطرنشان کرد: 400 ایستگاه صلواتی که هرساله در سطح شهر رشت برپا می‌شد امسال برپا نشد و این باعث کم‌رنگ نشان داده شدن تلاش‌های ما شده است.
فلک دوست با بیان اینکه کم‌کاری در این زمینه صورت نگرفته است افزود: کم‌کاری در حوزه زیباسازی انجام‌نشده است و سه میلیارد تومان پرچم و بنر نیز از طریق حوزه فرهنگی چاپ و توزیع شد.
رئیس سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری رشت با اشاره به اینکه زمانی که من سازمان را تحویل گرفتم هیچ اقلامی در سازمان نبود تصریح کرد: تلاش فراوانی انجام گرفت که در انبار سازمان اقلام موردنیاز تأمین شود.
حمیدرضا محمدی، رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری رشت نیز با بیان اینکه جلساتی با هیئت‌های محوری رشت 9 روز قبل از محرم برگزار شد اظهار کرد: مشکلات این هیئت‌ها را مطلع شدیم و کمک‌هایی نیز در ابتدا به این هیئت‌ها صورت گرفت.
وی با اشاره به اینکه کمک کلی جهت تهیه بنر به هیئت‌ها صورت گرفت افزود: تعداد 5 هزار پرچم در 55 محله شهر رشت توزیع کردیم و برنامه 12 قسمتی را در ساختمان قدیمی شورا تولید و در صداوسیما پخش کردیم و برنامه نجوای دل‌تنگی نیز ضبط شده است.
رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری رشت با بیان اینکه در پیاده راه فرهنگی رشت سال گذشته مراسمی نداشتیم گفت: امسال در پیاده راه فرهنگی 11 شب مراسم داریم.
محمدی با اشاره به اینکه ما شبانه‌روز در حال تلاش هستیم که برنامه‌ها به‌خوبی اجرایی شود تصریح کرد: ما 20 روز قبل از محرم برنامه‌ریزی کرده بودیم.
حجت‌الاسلام رضازاده، معاون فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی استان گیلان نیز در این جلسه با بیان اینکه باید از نقدها استقبال کنیم اظهار کرد: یکی از بزرگ‌ترین ایرادات کار ما جزیره‌ای عمل کردن است زیرا ما چند جلسه برگزار کردیم اما نماینده‌های شهرداری غایب بودند.
وی با تأکید بر اینکه علاوه بر کمک به هیئت‌های بزرگ باید به هیئت‌های کوچک نیز کمک شود گفت: نیازمند محتواسازی هستیم و تولید برنامه‌های فرهنگی مذهبی به این بخش کمک می‌کند.
معاون فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی استان گیلان با بیان اینکه عمده کار شهرها بر عهده شهرداری است تصریح کرد: شهرداری، سازمان زیبا منظر و روابط عمومی و سازمان فرهنگی تمام تلاش خود را کرده‌اند اما این اقدام دیر انجام گرفت.
رضازاده با اشاره به اینکه برگزاری این جلسه توسط کمیسیون فرهنگی شورا ستودنی است بیان کرد: اجتماع بزرگ مردم رشت در روز عاشورای حسینی (ع) با رعایت پروتکل‌های بهداشتی در پیاده راه فرهنگی شهرداری رشت برگزار می‌شود.
همچنین مجتبی نعیمی به‌عنوان کارشناس در این جلسه اظهار داشت: مشخص نیست به علت چه میزان فشار این دستور برای جلسه کمیسیون فرهنگی تعیین‌شده است؟ بنده نمی‌خواهم بگویم که موضوعی که به‌عنوان دغدغه مطرح شده است جایگاهی ندارد، همواره بنا بر این بوده است که مناسک دینی و مراسم‌هایی در سطح عاشورا توسط خود مردم برگزار شود و همواره تأکید حضرت امام (ره) و مقام معظم رهبری بوده است که نگذارید این مراسم‌ها از سمت مردم به سمت حاکمیت روانه شود.
وی ادامه داد: این طبیعی است که در فضای کرونا به دلیل اینکه مردم نمی‌توانند عزاداری خود را انجام دهند این خلأ به وجود آمده است. این اتفاقات در شهر رشت قابل پیش‌بینی بوده است.
نعیمی افزود: بخشی از گلایه دوستان مربوط به مناسب نبودن زمان اجرای کار است. امروز ششم است و کمبودها نسبت به روز نخست بسیار کمتر است، انتظار دوستان بر این بود که این شرایط یک روز مانده به شروع ماه محرم اتفاق بیفتد؛ اما موضوع کم‌کاری با توجه به شناخت نیروهای مذهبی از مدیران مورد بحث، آن‌هم در حوزه عاشورا قابل‌قبول نیست.
وی اضافه کرد: حساسیت موضوعی که رخ داده است به نظر می‌رسد که چندان واقعی نیست. در بخشی از موضوع نیز کم‌کاری از سوی خود هیئت‌های مذهبی بوده است! چند هیئت در شهر رشت همانند کاری که برای مثال در خیابان لاکانی انجام شده است را انجام داده‌اند؟ امسال بسیاری از هیئت‌ها بیشتر به دنبال این بودند که مدعوین خود را به فضای آنلاین ببرند و مراسم‌های جنبی که بیرون از هیئت برگزار می‌شد را عملاً فراموش کرده‌ایم. بنده احساس می‌کنم این ایراد به دوستان ما وارد نیست و نهایتاً اگر ایرادی باشد به زمان‌بندی دوستان ماست نه کم بودن تلاش آنان در سیاه‌پوش کردن شهر رشت، این مراسم باید مردمی برگزار شود.
محمدرضا محبوب، فعال فرهنگی در این نشست با اشاره به اینکه مطالبات مردمی باعث تشکیل این جلسه شد اظهار کرد: علاوه بر ضعف سازمان‌های شهرداری در بخش سیاه‌پوش کردن شهر، سازمان تبلیغات نیز ضعیف عمل کرد.
وی با بیان اینکه تلاش‌های زیادی برای سیاه‌پوش کردن شهر انجام شد گفت: مشکل فقط اینجا بود که این کارها یک مقداری دیر انجام گرفت.
محبوب با بیان اینکه سازمان تبلیغات نیز در بخش فرهنگی ماه محرم ضعیف عمل کرده گفت: زعامت دینی در سازمان تبلیغات است و باید این موضوع را پیگیری کند.
فعال فرهنگی با اشاره به اینکه شهرداری برای ایام اربعین برنامه‌ریزی کند گفت: ایام دهه اول که دیگر گذشت اما شهرداری به فکر ایام اربعین باشد.
لینک اصل خبر در سایت شورای شهر رشت

    منبع خبر

    شورای شهر رشت

    شورای شهر رشت یک شورای شهر در شهر رشت می باشد

      نظرات