طرح تحول در پروانه‌های‌‌ ساختمانی

طرح تحول در پروانه‌های‌‌ ساختمانی

http://www.bananews.ir/شیوه صدور مجوز ساخت‌وساز در تهران با تفاهمی که بین شهرداری‌ و معاونت مسکن وزارت راه‌وشهرسازی به عمل آمده، قرار است از یک‌مرحله به دو‌مرحله تغییر کند.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) در حال حاضر اخذ پروانه‌ساختمانی از شهرداری به منزله کسب اجازه تمام‌وکمال برای احداث بنای مسکونی توسط انبوه‌سازان است اما در شکل جدید، سازنده‌ موظف می‌شود قبل از تقاضای صدور «پروانه‌ساختمانی» ابتدا برای دریافت «پروانه‌معماری» اقدام کند.

پروانه‌ جدید که پیش‌مجوز برای ساخت‌وساز محسوب می‌شود؛ اگر چه روال موجود برای ساختمان‌سازی را طولانی‌تر می‌کند اما در مقابل، به انبوه‌ساز فرصت ترمیم نقدینگی می‌دهد تا آنچه برای عوارض پرداخت کرده را تامین و در پروژه به کار بگیرد.

هم‌اکنون انبوه‌سازان در زمان صدور پروانه‌ساختمانی موظفند به طور متوسط حدود ۱۰ تا ۲۰ درصد کل هزینه ساخت را بابت عوارض و تراکم به شهرداری پرداخت کنند و به محض دریافت پروانه باید عملیات ساختمانی را آغاز کنند. این در حالی است که با اجرای طرح جدید، هزینه‌های شهرداری شامل عوارض‌ساخت و خرید تراکم، در مرحله صدور پروانه‌معماری اخذ خواهد شد و تا زمان درخواست صدور پروانه ‌ساختمانی به سازنده مهلت داده می‌شود نسبت به تامین‌مالی برای شروع‌ به ‌ساخت اقدام کند.

پروانه‌معماری به منزله مجوز نهایی برای ساخت نیست، بلکه با دریافت آن، سازنده با شهرداری از بابت عوارض و تهیه و تایید نقشه‌های فنی تسویه‌حساب می‌‌کند.

دو پروانه‌ای شدن ساخت‌وسازهای مسکونی در تهران که مقرر شده همزمان با از سرگیری صدور شناسنامه‌فنی، اجباری شود علاوه بر مزیت مالی، یک امتیاز دیگر نیز برای بازار مسکن به همراه دارد.

در حال حاضر صدور پروانه‌ساختمانی منوط به پرداخت کامل هزینه نظارت مهندس‌ناظر و همچنین حق‌الزحمه مجری از سوی مالک است؛ اما در شکل جدید، حق‌‌نظارت و حقوق مجری به صورت مرحله‌ای و براساس میزان پیشرفت فیزیکی پروژه، قابل پرداخت خواهد بود که این روش مانع از عدم نظارت و همچنین عدم حضور مجری بر سر پروژه می‌شود.

وزیر تایید کند اجرا می‌شود

ابوالفضل صومعه‌لو معاون امور مسکن وزارت راه‌وشهرسازی درباره جزئیات طرح تحول صدور پروانه‌ساختمانی به دنیای‌اقتصاد گفت: سازمان نظام مهندسی تهران، شهرداری تهران و وزارت راه‌وشهرسازی برای اجرای بهتر ماده ۳۳ مقررات ملی ساختمان تفاهمی انجام داده‌اند که در بخشی از این تفاهم بر صدور شناسنامه‌فنی تاکید شده و در بخشی دیگر، صدور دو پروانه برای ساخت‌وساز در نظر گرفته شده است.

صومعه‌لو افزود: این تفاهم‌نامه قرار بود از ابتدای آبان امسال به اجرا گذاشته شود؛ اما جلسات نهایی بین نمایندگان سه طرف ادامه دارد و بعد از تایید توسط وزیر راه‌وشهرسازی از یکی دو ماه آینده اجرایی خواهد شد.

وی همچنین تصریح کرد: با اجرای این تفاهمنامه پروسه صدور پروانه‌ساختمانی تغییر می‌کند و مالک موظف می‌شود در یک مرحله برای طراحی، نقشه، پلان معماری و نقشه‌های تاسیسات به شهرداری مراجعه کند و «پروانه‌معماری» اخذ کند سپس برای اجرای عملیات ساخت‌وساز نیز بعد از دریافت پروانه‌معماری باید نسبت به دریافت «پروانه‌ساخت» اقدام کند.

معاون امور مسکن وزیر راه‌وشهرسازی در تشریح محاسن صدور پروانه ‌معماری قبل از صدور پروانه ‌قطعی گفت: در زمان صدور پروانه ساخت، مالک موظف می‌شد هزینه مجری و حق‌نظارت را یک جا پرداخت کند که در برخی موارد مالک به خاطر انصراف از ساخت مجبور می‌شد مراحل سخت و طولانی را برای پس‌گرفتن هزینه‌هایی که پرداخت کرده، طی کند. اما با دو مرحله‌ای شدن صدور پروانه، مالک ابتدا در زمان اخذ پروانه‌معماری فقط هزینه تهیه مدارک و هزینه شهرداری را پرداخت می‌کند و در مرحله بعد در صورتی که ساخت‌وساز آغاز شد، سایر هزینه‌ها را موظف می‌شود بپردازد.

صومعه‌لو همچنین تصریح کرد: با پرداخت مرحله‌ای هزینه نظارت مهندس‌ناظر از سوی مالک، دفعات حضور مهندس‌ناظر در کارگاه ساختمانی افزایش پیدا می‌کند و با نظارت سازمان نظام‌مهندسی بر عملکرد مهندسان‌ناظر، حوادث ساختمانی نیز کاهش پیدا می‌کند؛ ضمن اینکه در گذشته امکان کنترل عملکرد مجری در اجرای ساختمان به سختی صورت می‌گرفت؛ اما در شیوه جدید، حق‌الزحمه به صورت مرحله‌ای و در ازای پیشرفت عملیات ساختمانی قابل پرداخت است و با انجام این کار امکان کنترل وضعیت کارکرد مجری به صورت دقیق‌تری میسر خواهد شد.

شناسنامه‌فنی سند دوم در کنار سند‌محضری

معاون امور مسکن وزیر راه‌وشهرسازی درباره صدور شناسنامه‌فنی ساختمان نیز گفت: شناسنامه‌فنی ساختمان سندی است که مهندس‌ناظر باید بعد از هر مرحله از ساخت‌وساز آن را تایید و در شناسنامه‌ با قید امضا تعهد دهد که مراحل به صورت استاندارد انجام شده است. در نهایت سازمان نظا‌م‌مهندسی نیز شناسنامه‌فنی را امضا می‌کند و به این ترتیب یک سند مستند حاکی از تایید فنی ساختمان در کنار سند محضری به خریداران داده می‌شود.

صومعه‌لو در عین حال گفت: البته بحث بر سر تایید نهایی شناسنامه‌فنی توسط سازمان نظام مهندسی وجود دارد؛ اما در جلسات هفته آینده، این موضوع نیز به جمع‌بندی می‌رسد.

این مقام وزارت راه‌وشهرسازی درباره هزینه صدور شناسنامه‌فنی ساختمان نیز گفت: هزینه صدور شناسنامه‌فنی در قانون معادل ۵ در هزار قیمت تمام‌شده ساختمان اعلام شده است؛ اما این رقم برای ساختمان‌های کم‌واحد ناچیز و برای پروژه‌های بزرگ مقیاس زیاد است.

معاون امور مسکن وزارت راه‌وشهرسازی صدور شناسنامه‌فنی و دو پروانه‌ای شدن ساخت‌وسازها را باعث کنترل مضاعف، افزایش سرعت ساخت‌وساز و حذف واسطه‌گری از مسیر صدور پایان‌کار عنوان کرد.

 

    نظرات