تصویب طرح «همیاران آب» در دولت تدبیر و امید

تصویب طرح «همیاران آب» در دولت تدبیر و امید

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان‌رضوی گفت: برای اولین بار در استان با همکاری همه کسانی که در مدیریت آب نقش و سهم دارند، طرحی تحت عنوان «همیاران آب» یا «سازگاری با کم آبی در استان» تهیه و تصویب شد.

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی، محمد علایی درخصوص عملکرد این شرکت در مدیریت منابع آب در دولت تدبیر و امید، عنوان کرد: شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی در دولت تدبیر و امید، در هر دو دولت اول و دوم برای مدیریت هر چه بهتر منابع آب استان، حفاظت از رودخانه‌ها و مهار سیلاب‌ها عملکرد بسیار درخشانی داشته است .

وی افزود: در بخش تامین منابع آب، چهار سد بزرگ استان به بهره‌برداری رسیدند و با طرح‌های عمرانی دیگر، با وجود تحریم‌های بسیار سخت، غیرقانونی و غیر انسانی که بر ما تحمیل شده است، روی هم رفته هزار میلیارد تومان در استان در این بخش هزینه شد .

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان‌رضوی اظهار کرد: هزار و 500 هکتار شبکه‌های آبیاری زهکشی در استان به بهره‌برداری رسید. برای لایروبی رودخانه‌ها، سال گذشته حدود 9 میلیارد تومان در راستای جبران خسارت سیل از اعتبارات عمرانی کمک گرفته شد و شرکت آب منطقه‌ای نیز حدود دو میلیارد و 500 تومان از منابع جاری خود برای لایروبی رودخانه‌ها هزینه کرد .

علایی بیان کرد: اصلی‌ترین عملیاتی که در این دو دولت، بخصوص طی دو سال گذشته انجام شد، تهیه طرح «همیاران آب» یا «سازگاری با کم آبی در استان» بود که برای اولین بار، به کمک همه کسانی که در مدیریت آب نقش و سهم دارند، از جمله دانشگاه فردوسی، مدیران اجرایی، فرمانداران، دادستان‌ها، تشکل‌های کشاورزان، سازمان جهاد کشاورزی و نهادهای مردمی تهیه و تصویب شد .

وی ادامه داد: سال اول این طرح اجرا شده و برای برداشت دو گام اصلی باید اقدام شود، گام اول تا سال 1405 برای رسیدن به کسری مخزن صفر برنامه‌ریز شده یعنی حدود 800 میلیون متر مکعب از منابع آب زیرزمینی استان کمتر برداشت شود .

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان‌رضوی  عنوان کرد: گام دوم تا سال 1425 خواهد بود که این حجم باید به حدود 75 درصد منابع آب‌های تجدید پذیر استان برسد. در دو سال گذشته و امسال مبانی مدیریت مشارکتی این طرح در استان با کمک همه افرادی که ذکر شد به اجرا درآمد، همچنین این طرح از بزرگ‌ترین دست‌آوردهای ما خواهد بود .

علایی خاطرنشان کرد: در سال جاری مطالعات زیست محیطی طرح بزرگ شیرین سازی آب از دریای عمان به شرق کشور و تخصیص سه استان از آب دریا صادر و تصویب شد. همکاری شرکت غیردولتی تابش، در این طرح در یک فرایند قانونی تصویب و عملیات اجرایی آن در هفته دولت سال جاری آغاز خواهد شد .

لینک اصل خبر در سایت شرکت سهامی مادر تخصصی مدیریت منابع آب ایران

    منبع خبر

    شرکت سهامی مادر تخصصی مدیریت منابع آب ایران

    شرکت سهامی مادر تخصصی مدیریت منابع آب ایران

    شرکت سهامی مادر تخصصی مدیریت منابع آب ایران یک شرکت در شهر تهران می باشد

      نظرات