تعطیلی اجباری املاک تجاری

تعطیلی اجباری املاک تجاری

http://www.bananews.ir/این روزها در برخی از نقاط سطح شهر روی کرکره‌های پایین کشیده بعضی از املاک تجاری نوشته‌ای با این مضمون به چشم می‌خورد: «این ملک تجاری به علت بدهی به شهرداری تا اطلاع ثانوی تعطیل می‌باشد».

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) اولین چیزی که با خواندن این جمله به ذهن می‌رسد این است که حتما توجه نکردن به مهلت پرداخت عوارض نوسازی شهری مالک را با چنین اتفاقی روبه‌رو کرده است، اما پیگیری‌های دنیای اقتصاد از مسوولان شهری چیزی جز این موضوع را نشان می‌دهد.

علت تعطیلی این املاک عدم پرداخت «حقوق تجاری» محل به شهرداری به نام «عوارض تغییر کاربری» یا «عوارض تثبیت تجاری» است که مالک به علت نپرداختن بدهی مربوطه در مهلت مقرر با برخورد شهرداری مواجه شده است.

با توجه به بالا بودن ارزش املاک تجاری سطح شهر، مالک در صورت تمایل به تغییر کاربری ملک خود به تجاری باید مطابق با قوانین و مقررات قابل قبول حوزه شهرسازی در شهرداری عمل کند و در صورتی که همه شرایط را داشته باشد حق و حقوق شهر را در قالب «عوارض تغییر کاربری» بپردازد.

با وجود چنین شرایطی افرادی که بدون توجه به پرداخت حقوق تجاری محل خود به تغییر کاربری ملک اقدام کرده‌اند براساس مصوبه شورای شهر ابتدا به این افراد مهلتی داده می‌شود تا مطابق با تخفیفی که در زمینه پرداخت نقدی به آنها داده می‌شود نسبت به پرداخت عوارض خود اقدام کنند.

به گفته مسوولان شهری این عوارض بر حسب موقعیت مکانی ملک و براساس مصوبه سال ۱۳۸۶ به نام «مصوبه مازاد تراکم و تغییر کاربری» محاسبه و به مالک اعلام می‌شود.

با این وجود مالکانی که در مهلت مقرر نسبت به بدهی خود به شهرداری اقدام نکنند در مرحله آخر، شهرداری با پلمب واحد تجاری با متخلفین برخورد می‌کند.

 

 

    نظرات