به دستور رئیس جمهور بهره‌برداری از سد کلقان چای بستان آباد...

به دستور رئیس جمهور بهره‌برداری از سد کلقان چای بستان آباد...

در هجدهمین هفته از پویش# هر هفته _ الف_ ب _ ایران در سال ۹۹ بهره‌برداری از سد کلقان چای بستان آباد دراستان آذربایجان شرقی با حضور دکتر حسن روحانی رئیس جمهور و دکتر رضا اردکانیان وزیر نیرو به صورت ویدیو کنفرانسی و با گزارش مهندس محمد حاج رسولی ها مدیر عامل شرکت مدیریت منابع آب ایران از محل پروژه آغاز شد .

به گزارش شبکه خبری آب ایران مهندس حاج رسولیها در ابتدای گزارش خود اظهار داشت: سد کلقان چای در حوضه آبریز سفید رود بزرگ قرار دارد که در تقسیم بندی های حوضه آبریز کشور این حوضه با وسعت ۵۹ هزار و ۵۰۰ کیلومترمربع  یکی از بزرگترین حوزه‌های آبریز فرعی کشور است و در زیرمجموعه حوضه آبریز دریای خزر قرار دارد و هفت  استان با تنوعی از قومیت ها از این حوضه آبریز بهره‌مند هستند.

مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران در ادامه سخنان خود گفت: اصول حاکم بر مدیریت حوضه آبریز به گونه‌ای است که باید تمامی مردمان  ازبالادست تا پایین دست حوضه  آبریز با رعایت اصول چرخه آب و برقراری تعادل در عرضه و تقاضای آب، بتوانند عادلانه از منافع آن بهره‌مند شوند.

وی در ادامه افزود: در این راستا وزارت نیرو با دستور وزیر محترم نیرو در کنار اهداف توسعه ای در قالب  برنامه ساز و کارها نیز استقرار مدیریت حوضه های آبریز  در کشور را طی سال جاری در سرلوحه برنامه های خود قرار داده است تا با این مدیریت ضمن توسعه هماهنگ منابع آب و خاک و سایر منابع وابسته و با حفظ اکوسیستم های حیاتی، تنازعات را به حداقل برساند.

مهندس حاج رسولی ها اظهار امید واری کرد ، با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری در دیدار اخیر با اعضای هیئت محترم دولت این اقدام اساسی و ماندگار در یک سال باقی مانده دولت ساز و کاری توانمند برای اجرا و تحقق برنامه‌های بخش آب باشد .

مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران در ادامه سخنان خود اظهار داشت: سد کلقان یکصد و هشتاد و هشتمین سد ملی کشور و نیز چهل و چهارمین سدی است که در دولتهای یازدهم و دوازدهم وارد مدار بهره‌برداری شده است .

وی در خصوص مشخصات فنی این  اظهار داشت: ارتفاع این سد ۶۵ متر، طول تاج آن ۵۲۰ متر و از نوع خاکی با هسته رسی است که حجم مخزن آن ۲۲ میلیون متر مکعب است که ۲۴ میلیون مترمکعب آب را تنظیم می کند.

مهندس حاج رسولیها در خصوص اهداف این سد گفت: تامین ۱0 میلیون و پانصد هزار متر مکعب آب شرب برای جمعیتی در حدود یکصد هزار نفر از ساکنان شهرستان‌های بستان‌آباد ، چهار اویماق و هشترود از اهداف این سد  است که امید است اجرای پروژه آبرسانی به این شهرها هر چه سریعتر تکمیل شود.

مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران در ادامه گفت : دیگر اهداف این سد تامین آب ۳.۴ میلیون متر مکعب آب برای صنعت است که با توجه به صنعتی بودن این استان قطعاً می‌تواند نقش بسزایی در اشتغال زایی داشته باشد و همچنین تامین آب برای هزار و ۱۰۰ هکتار از اراضی پایاب کشاورزی نیز از اهداف این سداست.

مهندس حاج رسولیها همچنین اظهار داشت :  یکی از ویژگی‌های عمده این سد مهار سیلاب است که خوشبختانه عملکرد خوبی را در سیلاب سال ۹۸ شاهد بودیم و علیرغم اینکه سد بیش از ۷۵ درصد پیشرفت نداشت ، توانست این  سیلاب مهیب را تسکین  و جریان  سیلاب ۱۳۰ متر مکعب بر ثانیه را به ۲۰ متر مکعب بر  ثانیه تقلیل دهد و در حال حاضر نیز علیرغم تامین آب کشاورزی در طول تابستان ۳۵ درصد مخزن سد پر است .

در ادامه این مراسم رئیس جمهور با اشاره به نقش مهم سدها در مهار سیلابها و حفظ جان و مال مردم ، از تلاش های پیگیر بخشهای مختلف اعم از دولتی و خصوصی برای اجرای طرح های تامین آب تشکر و قدر دانی کرد و با توجه به درخواست آقای پور محمدی استاندار آذربایجان شرقی برای تکمیل سه سد شهریار ، شهید مدنی و گردیان که حدود 95 الی 97 در صد پیشرفت کار دارند و در صورت تامین اعتبار در همین دولت افتتاح خواهند شد ، مقررداشت مساعدت لازم از سوی سازمان مدیریت و برنامه ریزی بعمل آید.

لینک اصل خبر در سایت شرکت سهامی مادر تخصصی مدیریت منابع آب ایران

    منبع خبر

    شرکت سهامی مادر تخصصی مدیریت منابع آب ایران

    شرکت سهامی مادر تخصصی مدیریت منابع آب ایران

    شرکت سهامی مادر تخصصی مدیریت منابع آب ایران یک شرکت در شهر تهران می باشد

      نظرات