اولین نشست هم‌اندیشی با موضوع «جایزه ادبی مشهد» برگزار شد

اولین نشست هم‌اندیشی با موضوع «جایزه ادبی مشهد» برگزار شد

اولین نشست هم‌اندیشی با موضوع «جایزه ادبی مشهد» برگزار شد

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهرداری مشهد، حاضران در این جلسه به شفاف‌سازی ابعاد برگزاری این جشنواره، توریسم ادبی، اهمیت پرداختن به تاریخ شفاهی، دعوت از نویسندگان سراسر کشور و روال بررسی و دریافت آثار به بحث و گفت و گو پرداختند.
بهزاد چوپانکاره، مدیر برگزاری جایزه ادبی مشهد در ابتدای این جلسه گفت: اگر به لحاظ تاریخی به ادبیات خراسان نگاه کنیم، به جرات می‌توان گفت که بسیاری از بزرگان و نام‌آوران این حوزه، خراسانی بودند و این مزید بر علت برای درخشش خطه خراسان در حوزه ادبیات شده است. این رویداد با تلاش‌های بی‌وقفه اهالی ادب و با پیگیری ویژه امورهنری معاونت فرهنگی و هنری سازمان اجتماعی و فرهنگی شهرداری مشهد به شورای اسلامی شهر مشهد ارائه شد و پس از بررسی و تایید به سازمان اجتماعی و فرهنگی ابلاغ شد.
وی افزود: این فراخوان در سه حوزه شعر، داستان و روایت نگاری در بخش کتاب منتشر شده سال ۹۸ و تک اثر چاپ نشده برگزار می‌شود. در قسمت کتاب منتشر شده، آثار سال ۹۸ در زمینه شعر کلاسیک، شعر نو، مجموعه داستان و رمان بررسی و داوری خواهد شد.
مدیر برگزاری جایزه ادبی مشهد بیان کرد: پیش از برگزاری این رویداد بزرگ به دنبال این بودیم تا در این جایزه به صورتی از چهره‌ها و شخصیت‌های برجسته ادبی مشهد یاد کنیم و «نشان ویژه ملک الشعرای بهار» برای شعر کلاسیک و «نشان ویژه اخوان ثالث» برای شعر نو در نظر گرفته شده است. به همین صورت «نشان ویژه توس» برای بخش داستان در بخش روایت‌نگاری نیز «نشان ویژه بیهقی» به برگزیده‌گان این رویداد اهدا می‌شود.

به دنبال گفت و گو با چهره های جوان در حوزه ادبی هستیم

حسین لعل بذری، دبیر جایزه ادبی در ادامه این نشست به معرفی داوران جایزه ادبی پرداخت و بیان کرد: برای هر بخش یک دبیر اختصاصی معرفی کردیم که در بخش شعر، جواد گنجعلی از شاعران برجسته مشهد، فرهاد بردبار در بخش داستان و در بخش روایت‌نگاری نیز احسان عبدی پور از چهره های شاخص سینما و روایت نگاری ما را در رقم زدن این رویداد ملی همراهی می‌کنند.
وی اضافه کرد: روایت نگاری یکی از بخش های ویژه این جایزه است که به شهر مشهد اختصاص دارد و قرار است با در نظر گرفتن شرایط جغرافیایی مشهد، شخصیت‌ها و چهره‌های کمتر شناخته شده که بخش مهمی از هویت تاریخی این شهر هستند و فرهنگ و اتمسفر غالب بر آن، یک اتفاق ادبی و فرهنگی شگرف را در این حوزه رقم بزنیم.
دبیر جایزه ادبی خاطرنشان کرد: ما در تلاش هستیم که این رویداد تنها به انتخاب چند اثر و اهدای جوایز خلاصه نشود و از زمان شروع تا پایان آن بتوانیم از حضور گفت و گو با چهره ‌های شاخص ادبیات کشور، معرفی چهره‌های جوان در این حوزه، تعامل با شاعران، نویسندگان، روایت‌گران و برگزاری ورک‌شاپ ادبی بپردازیم. مهلت ارسال آثار برای بخش کتاب‌های منتشر شده تا پایان شهریورماه سال جاری و برای بخش تک اثر نیز تا پایان مهرماه منتظر دریافت آثار درخشان ادبی اهالی فرهنگ و ادب از سراسر کشور هستیم.

لینک اصل خبر در سایت شهرداری مشهد

    منبع خبر

    شهرداری مشهد

    شهرداری مشهد

    شهرداری مشهد یک شهرداری در شهر مشهد می باشد

      نظرات