لزوم سازماندهی مجدد موسسات آموزش مهندسی

لزوم سازماندهی مجدد موسسات آموزش مهندسی

http://www.bananews.ir/استاد دانشکده مهندسی دانشگاه شیراز گفت: تنها از طریق سازماندهی مجدد موسسات آموزش مهندسی متناسب با یکسری از الزامات می‌توان در راستای برآوردن نیازهای حال و آینده صنعت کشور گام برداشت.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) محمود یعقوبی در حاشیه کنفرانس آموزش مهندسی با نگرش به آینده اظهار داشت: افزایش رقابت جهانی شرکت‌ها را مجبور کرده تا شیوه عملیات خود را از شیوه تکراری به شیوه خلاق تغییر دهند که این تغییر کیفی به همراه شرایط حاکم و نوع صنایع فعال در هر کشور الزاماتی را برای آموزش مهندسی مطرح ساخته است.

وی با اشاره به اینکه مقاله‌ای تحت عنوان الزامات آموزش مهندسی با توجه به نیازهای صنعت در ایران نوشته است، بیان داشت: هدف از این مقاله تعیین الزامات آموزش مهندسی با توجه به نیازهای صنعت در ایران است.

استاد دانشکده مهندسی دانشگاه شیراز با بیان اینکه در این پژوهش ۳۰ نفر از مهندسان برجسته ایرانی مورد مطالعه قرار گرفتند، تصریح کرد: آنچه در این پژوهش به آن رسیدیم این بود که برای رفع مسائل و مشکلات نظام آموزش مهندسی و صنعت باید بین دانشگاه، صنعت و دولت تعامل و ارتباط نزدیک و مستمری صورت گیرد.

وی که استفاده از کانال‌های ارتباطی متنوع چون آموزش، تحقیق، مشاوره و برگزاری همایش‌ها را نقش مهمی در ارتباط موثر دانشگاه و صنعت دانست، افزود: علاوه بر دانش و تخصص فنی، توانایی فارغ التحصیلان مهندسی در زمینه مهارت‌های طراحی و اجرا، حل مسئله، کار تیمی، برقراری ارتباط، خلاقیت و نوآوری، یادگیری مادام العمر، اخلاق مهندسی و برخورداری از انگیزه کافی اهمیت بالایی برای موفقیت حرفه‌ای مهندسان دارند.

یعقوبی اضافه کرد: برای اینکه نظام آموزش مهندسی بتواند نیازهای حال و آینده صنعت کشور را برآورده کند باید به الزاماتی چون همکاری و تعامل نزدیک با صنعت، تلفیق علم و عمل در آموزش مهندسی، انعطاف‌پذیر بودن در نظر گرفتن نیازهای صنعت در برنامه‌ریزی‌های اموزشی، اصلاح و بهبود مستمر برنامه‌های اموزشی مهندسی و اصلاح سیستم گزینش دانشجو پاسخ دهد.

وی با بیان اینکه از ۱۴ سال پیش که فصلنامه آموزش مهندسی در فرهنگستان علوم تاسیس شد تاکنون موفق شدیم تا از نگرش آینده‌نگری خود برای ارتقا مهندسی بهره ‌ببریم،‌ افزود: این در حالی است که نظرخواهی از صاحبان صنایع و درج آن در این فصلنامه در ارتقا هر چه بهترعلم مهندسی موثر است.

عضو هیئت علمی دانشگاه شیراز گفت: در حال حاضر آینده‌نگری مهم‌ترین فصل در آموزش مهندسی است به عبارتی صنعت محورهای متعددی را در راهبرد آموزشی کشور برعهده داشته به علاوه آموزش علمی کشور، همکاری‌های بین‌المللی و در نهایت آینده‌نگری در راهبرد آموزش مهندسی بسیار مهم و اساسی است.

وی با اشاره به اینکه مهندسی جهانی و جهانی‌شدن مهندسی ارتباط تنگاتنگی با همکاری‌های ملی و بین‌المللی دارد، تصریح کرد: در واقع این امر گویای ابعاد گسترده مهندسی بوده و زمانی این حرفه موفق است که مدیران عالی آموزشی کشور به مسائل آموزشی مهندسان با دیدی باز نگاه کنند.

یعقوبی با اشاره به روندهای اصلی آموزش مهندسی در جهان، بیان داشت: در واقع این روند دوره‌های آموزشی مهندسان را به سه دوره تقسیم می‌کند که دوره مهندسی حرفه‌‌ای در قرن نوزدهم رواج داشت، دوره مهندسی عملی نیمه دوم قرن بیستم و در اوایل قرن ۲۱ و در نهایت مهندسی کارآفرین و مولد مطرح شد.

وی در مورد ابعاد مثلث دانش و نقش دانشگاه گفت: این مثلث از سه بخش آموزش که هدف آن انتقال دانش است، تحقیق یا همان تولید دانش و در نهایت نوآوری که تقابل مستقیم با صنعت در راستای توسعه دانش است تشکیل یافته است.

عضو هیئت علمی دانشگاه شیراز  در گفتگو با فارس ضمن بیان اینکه مشکلات موجود در صنایع و بخش آموزشی سبب اختلال در ارتباط نظام آموزش مهندسی و صنعت شده، ادامه داد: تمایل صنعت به حفظ نظام سنتی، توجه به منافع کوتاه مدت اقتصادی، ضعف مالی، عدم توجه به تحقیق و توسعه، خلاء نسبی فرصت‌های شغلی و اهمیت دادن به فعالیت‌های فیزیکی از مشکلات موجود در صنایع است.

یعقوبی با اشاره به مشکلات موجود در نظام آموزشی اظهار داشت: تقلیدی و سلیقه‌ای بودن نظام آموزشی، غیرهدفمند بودن و مدرک گرایی در مراکز آموزشی، تاکید بر افزایش محفوظات به جای پرورش خلاقیت، آموزش با کمترین امکانات آزمایشگاهی، عدم توجه به دوره‌های کارآموزی و بیشتر بودن خروجی دانشگاه بیش از نیاز صنایع از این دسته از مشکلات به شمار می‌روند.

 

 

    نظرات