بازتولید بی‌سواد در کشور مایه نگرانی است/ همه به  ...

بازتولید بی‌سواد در کشور مایه نگرانی است/ همه به ...

بازتولید بی‌سواد در کشور مایه نگرانی است/ همه به یاری مدارس مناطق کم‌برخوردار بشتابیم

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی شورای اسلامی شهر مشهدمقدس، محمدرضا حیدری، صبح امروز و در آغاز یکصد و چهارمین جلسه علنی شورای شهر مشهد به تشریح مناسبت‌های هفته جاری پرداخت و ابتدا با اشاره به سالروز قیام 17 شهریور، اظهارکرد: حادثه خونین میدان ژاله تهران، در جریان پیروزی انقلاب نقطه عطفی در جریان حرکت مردم مبارز ایران بود که در بزنگاه خاصی و با رویکردی کاملا تقابلی و قساوت‌گونه، تعداد زیادی از هموطنان ما به شهادت رسیدند.

حیدری، 17 شهریور را نقطه آغازی برای اراده جدی‌تر مردم ایران دانست و گفت: امام راحل(ه) در پیگیری مبارزه و خون شهدای این روز، موج جدیدی را در سراسر کشور برای ایستادگی در باب مسائل انقلاب ایجاد کرد.

وی با بیان اینکه شدت برخورد عوامل رژیم شاه و تعداد بالای شهدا سبب شد تا از 17 شهریور با عنوان «جمعه سیاه» یاد شود، افزود: یاد و خاطره شهدای این روز و حادثه تلخ را گرامی می‌داریم.

دوشنبه، هفتم سپتامبر، روز جهانی مبارزه با بیسوادی مناسبت دیگری بود که رئیس شورای شهر مشهد در این جلسه به آن اشاره کرد و گفت: تعداد بی‌سوادان شاخص بسیار مهمی برای هر کشور به حساب می‌آید و خیلی از آنها براساس برنامه‌ریزی‌های خود، باسواد شدن آخرین بیسواد را جشن می‌گیرند.

حیدری با تاکید بر لزوم به حداقل رساندن تعداد بیسوادان، تصریح کرد: در کشور ما هم به برکت وجود نهضت سوادآموزی تلاش‌های خوبی در این جهت صورت گرفته ولی پس از گذشت 3 دهه از تشکیل این مجموعه نتوانسته‌ایم بیسوادی را ریشه‌کن کنیم.

وی در ادامه گفت:  دین مبین اسلام و آموزه‌های دینی ما نیز پیوسته برسوادآموزی و کسب علم و آگاهی تاکید شده چراکه در فرآیند توسعه کشور نقش بسزایی دارد.

رئیس شورای شهر مشهد ضمن ابراز امیدواری برای تلاش مضاعف مسئولین در جهت کاهش نرخ بیسوادی، اظهارکرد: متاسفانه ساختار آموزشی و اجتماعی و اقتصادی ما درحال بازتولید بیسواد بوده و هرساله به تعداد بازماندگان از تحصیل اضافه می‌شود که این موضوع بسیار نگران‌کننده است.

حیدری افزود: امیدواریم مجموعه برنامه‌ریزان کشور اعم از دولت، وزارت آموزش و پروش، مجلس شورای اسلامی و ... بتوانند وسعت فراگیری تحت پوشش آموزش های رسمی را توسعه دهند.

وی با اشاره به تفاهم‌نامه منعقد شده بین شورای شهر مشهد و نهضت سوادآموزی و آموزش و پرورش، در قالب شهر یادگیرنده، گفت: شورای پنجم براساس دغدغه‌مندی خود بودجه‌ای هم به این موضوع اختصاص داد تا به صفر رساندن آمار بیسوادان در مشهد از 4 سال به 2 سال تقلیل یابد.

حیدری خاطرنشان کرد: متاسفانه شیوع ویروس کرونا سبب شده تا این طرح از سرعت مطلوب برخوردار نباشد ولی امیدواریم حمایت شورا موجب تسریع در روند سرعت‌بخشی به تحقق شهر بدون بی‌سواد شود.

19 شهریورماه، سالروز درگذشت آیت‌ا... طالقانی دیگر مناسبت هفته جاری است که رئیس شورای شهر مشهد به آن اشاره کرد.

حیدری با بیان اینکه مرحوم آیت ا... طالقانی شخصیتی بود که سراسر عمر و زندگی خود را به مبارزه و جهاد در راه خدا و احیای دین صرف کرد، گفت: این انسان وارسته و فرهیخته، بیش از نیمی از عمر نزدیک به 70 ساله خود را در زندان، تبعید و مبارزه با حکومت دیکتاتوری شاهنشاهی گذراند.

وی افزود: نگاه رحمانی و ویژه آیت ا... طالقانی به تمام اقشار اجتماعی، از ایشان چهره‌ای محبوب و تاثیرگذار در فضای روشنفکری و دانشگاهی و دانشجویی و عموم ملت ساخت؛ به نحوی که حضرت امام(ره) در تجلیل از شخصیت مرحوم آیت الله طالقانی، در روز تشییع جنازه ایشان می‌فرمایند: ما برادری را از دست دادیم، و ملت ما پدری را، و اسلام مجاهدی را.

حیدری با بیان اینکه یکی از رویکردهای برجسته زندگی آیت ا... طالقانی جدای از توجه به بحث آموزه های دینی و بویژه در حوزه تفسیر قرآن کریم، توجه به اصل شوراهاست، اظهارکرد: یکی از نکات برجسته در رویکردهای مرحوم طالقانی پس از پیروزی انقلاب، در باب شوراهاست؛ ایشان معتقد است با تشکیل شوراها زمام امور به دست مردم بیافتد و شوراها از اساسی‌ترین مسائل اسلامی است.

وی افزود: مرحوم طالقانی در تشکیل شوراها رویکردی کاملا محلی داشت و معتقد بود که در گام نخست باید شوراهای محلی شکل گیرد و سپس شوراهای شهر و ... .

حیدری در ادامه گفت: ایشان به برخی حقوق‌دانان ماموریت تنظیم اصولی درباره قانون شوراها را می‌دهد که ثمره آن بیانیه‌ای 14 واحدی می‌شود؛ برخی از این موارد در اصول قانون اساسی شوراها مورد استفاده قرار گرفته است.

وی خاطرنشان کرد: آیت ا... طالقانی را بنیان‌گذار تفکر شورایی در ایران می‌دانیم و آنچه در اصول قانون اساسی اتفاق افتاده، به مدد تلاش‌های ایشان است.

رئیس شورای شهر مشهد در ادامه با گرامیداشت 21 شهریور، روز سینما، گفت: سینما، یکی از پرمخاطب‌ترین و به‌روزترین هنرهای معاصر است و نقش تاثیرگذاری در انتقال مسائل فرهنگی و اجتماعی دارد.

وی با بیان اینکه سینمای ایران اسلامی متاثر از این فضای عمومی با رویکرد اجتماعی محور، نقش بسزایی در فضای فرهنگی کشور دارد، افزود: این روز را به تمامی اهالی سینما، بویژه هنرمندان و فعالان مشهدی این عرصه تبریک و تهنیت عرض می‌کنیم.

حیدری در پایان هم با تبریک آغاز سال جدید تحصیلی به تمامی دانش‌آموزان، معلمان، اساتید و مربیان، گفت: با همه نقدها و دیدگاه‌هایی که متوجه فرآیند تصمیم‌گیری و اطلاع‌رسانی برای بازگشایی مراکز آموزشی است، اکنون با واقعیتی مواجهیم که فرزندان این مرز و بوم سال تحصیلی را آغاز کرده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: اکنون همه باید به کمک مدارس، بویژه مدارس مناطق کم‌برخوردار مشهد بشتابیم چراکه زیرساخت‌های بهداشتی و شرایط آنها تطابق کمتری با پروتکل‌های بهداشتی دارند.

رئیس شورای شهر مشهد گفت: از همه مردم، خیرین، نیکوکاران و تشکل های غیردولتی و ... تقاضا داریم همچون همیشه بر روی موضوع کمک به مدارس واقع در مناطق کم‌برخوردار شهر متمرکز شوند؛ مدارس مناطق برخوردار نیز می‌توانند بعنوان معین این مدارس ایفای نقش کنند.

حیدری با بیان اینکه نگران سلامتی کودکان، نوجوانان و جوانان هستیم، تصریح کرد: بدون شک توجه به نکات بهداشتی و کمک به رعایت پروتکل‌ها میتواند آسیب‌های احتمالی را به حداقل برساند تا محصلان از شرایط آموزشی فراهم شده استفاده کنند؛ مدیریت شهری نیز در کنار سایر بخش‌ها ایفای نقش خواهد کرد.

لینک اصل خبر در سایت شورای شهر مشهد

    منبع خبر

    شورای شهر مشهد

    شورای شهر مشهد یک شورای شهر در شهر مشهد می باشد

      نظرات