استحکام جایگاه ایران در بازار اوراسیا ضروری است

وزیر نیرو با تاکید بر لزوم مستحکم شدن جایگاه ایران در بازار اوراسیا، گفت: اگر جای پای خود را در بازار ۲۰۰ میلیون نفری اوراسیا محکم نکنیم، چندی دیگر در وضعیت خوب اکنون نخواهیم بود.

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای یزد،«رضا اردکانیان» وزیر نیرو صبح امروز دوشنبه، هفدهم شهریورماه 1399 با حضور در جلسه ستاد راهبری و مدیریت اقتصاد مقاومتی استان یزد با اشاره به اینکه قبول داریم یزد بهشت سرمایه گذاری ایران است، اظهار کرد: این عنوان برای یزد، بسیار دلگرم کننده است اما در بهشت سرمایه گذاری نباید بیکار داشته باشیم و واقعاً شایسته این سرزمین با این همه پیشینه، توانمندی و سختکوشی است که هدف گذاری را به سمت صفر کردن بیکاری ببریم و معتقدیم که این کار شدنی است .

وی به الحاق ایران به اوراسیا اشاره کرد و گفت: از ابتدای سال گذشته تاکنون مشکلاتی در زمینه صادرات وجود داشت اما اکنون در وضعیت بهتری هستیم و آنچه که در حال حاضر وجود دارد، یک توافق نامه موقت است.

وزیر نیرو افزود: اگر مذاکرات ما به نتیجه برسد الحاق ما دائمی می شود .

وی با بیان این که استان یزد با توجه به برخورداری از ظرفیت های بالقوه، باید در این الحاق جایگاه ویژه ای داشته باشد، تاکید کرد: اگر جای پای خود را در بازار ۲۰۰ میلیون نفری اوراسیا محکم نکنیم، وقتی سیل امکانات و شرکت‌ها به میان آمد، وضعیت خوب اکنون را نخواهیم داشت.

اردکانیان تصریح کرد: در این حوزه نگاه باید به سمت جلو و رقابت‌ها رقابت سالمی باشد و به گونه‌ای نباشد که هسته‌های مولد ما با عدم مواظبت و مراقبت، منافع ملی کشور را ناخواسته در خطر قرار دهند .

وی با اشاره به این که اصول حرکت در مسیر اقتصادی به ویژه پیوستن به اتحادیه صادرات اوراسیا بسیار حائز اهمیت است و باید این اصول را به درستی رعایت کنیم، اظهار کرد: باید بتوانیم با توجه به جایگاه برق در تولید کشور، نقش زیرساختی برق را به درستی ایفا کنیم تا تولید با مشکل مواجه نشود.

وزیر نیرو بیان کرد: حتی در شرایط تحریم به لطف اتکا به ثروت‌های کشور از جمله نیروی انسانی، توانسته‌ایم دستاوردهای بسیار وسیعی در عرصه‌های مختلف داشته باشیم اما در زمینه‌هایی نیز هنوز خیلی عقب هستیم و باید چاره اندیشی کنیم و همه قوا و بخش خصوصی باید در این زمینه وارد عمل شوند و عقب ماندگی را علاج کنند و اگر این اتفاق نیفتد، به اهداف خود نخواهیم رسید و قافیه را باخته‌ایم .

وی با بیان این که مجموعه فعالیت‌ها، رفتارها و گفتارهای ما باید ایجاد احساس رضایتمندی در جامعه شود و باید ببینیم اکنون چقدر در این زمینه موفق هستیم، گفت: ما در زمینه پردازش داده‌ها ضعیف هستیم و آنگونه که باید، بلد نیستیم آمار و اطلاعات خود را پردازش و در راستای افزایش انگیزه‌ها و شوق خدمت و فعالیت عرضه کنیم .

در ادامه «محمدعلی طالبی» استاندار یزد نیز اظهار کرد: یزد رتبه اول امنیت سرمایه گذاری در کشور را کسب کرده است و پروژه‌های بزرگ عمرانی استان که نیمه تمام بود، آغاز شده و افق بسیار خوبی برای تکمیل این طرح‌ها تا پایان دولت دوازدهم پیش روی ما قرار دارد.

وی گفت: طی یک سال گذشته در حوزه اولویت‌های استان یزد در حوزه آب، اقتصاد دانش بنیان، محیط زیست اتفاقات خوبی صورت گرفته که امیدواریم این روند در استان تداوم پیدا کند.

طالبی با اشاره به جلسه‌ای که تابستان ۹۸ در یزد با حضور وزیر نیرو برگزار گردید بیان کرد: با مجموعه اقدامات و فعالیت‌هایی که صورت گرفت، روند موفقی را از تابستان سال گذشته داشتیم به نحوی که اکنون رتبه اول میزان کاهش نرخ بیکاری توسط استان یزد در کشور کسب شده است.

وی در ادامه به وضعیت ویروس کرونا در یزد اشاره کرد و گفت: یزد دومین استان کرونا زده کشور بود اما اقدامات بسیار خوبی در این استان انجام شد که نمونه آن احداث بیمارستان بحران است.

استاندار یزد در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به مطالبه‌ای که در زمینه تخصیص اعتبار از محل ۱۰ درصد صرفه جویی طرح تعادل بخشی به شهرستانهای استان یزد بیان کرد: این موضوع یک مطالبه جدی است و امیدواریم وزارت نیرو در این زمینه اقدام لازم را انجام دهد.

طالبی همچنین افزود: افزایش سهم استان یزد از خلیج فارس از ۲۰ میلیون مترمکعب به ۴۰ میلیون مترمکعب نیز مطرح شده که اگر این امر اتفاق بیفتد، دست استان برای مدیریت آب بسیار باز خواهد شد.

«سیدجلیل میرمحمدی» رئیس مجمع نمایندگان استان یزد نیز گفت: اگر کار انتقال آب به یزد انجام نمی‌شد، این استان به طور جدی با مشکل مواجه می‌شد همچنانکه اکنون هم هر کجا که از آب انتقالی برخوردار نیست، مردم با مشکلات جدی در حوزه تأمین آب شرب مواجه هستند.

وی افزود: در بحث انتقال خط دوم به استان، حساب و کتابهای مالی و اعتباری و صرفه اقتصادی مدنظر نباشد بلکه بحث موجودیت استان مدنظر باشد و این درخواست چهار نماینده استان یزد است.

نماینده مردم تفت و میبد تصریح کرد: بحث خط دوم انتقال آب باید به طور ویژه عملیاتی شود و امیدوار به کمک و همراهی وزارت نیرو در این زمینه هستیم.

میرمحمدی در بخش دیگری از سخنان خود بیان کرد: عمده صنایع استان یزد در مسیر مهریز تا اردکان قرار دارند که امروز با مشکل مواجه هستند و نیاز است برخی از این صنایع را به شهرستانها به ویژه شهرستانهای محروم منتقل کنیم اما عدم وجود زیرساختهای اساسی مثل آب و برق مانع شده که امیدواریم با همراهی وزارت نیرو بتوانیم این مشکل را در یک بازه زمانی تعریف شده حل کنیم.

رئیس مجمع نمایندگان استان یزد ادامه داد: تقویت دیپلماسی اقتصادی می‌تواند به تولیدکنندگان کمک می‌کند و هرچه این دیپلماسی قوی‌تر باشد، صادرات را قوی‌تر می‌کند.

وی همچنین با اشاره به وجود هزار طرح نیمه تمام صنعتی و معدنی در استان یزد عنوان کرد: این طرح‌ها اشتغالزایی بسیار بالایی دارد و می‌تواند تحولی جدی در بحث اشتغال استان یزد ایجاد کند که امیدواریم با همراهی وزارت نیرو، مشکلات زیرساختی آنها هرچه سریع‌تر برطرف شود.

میرمحمدی تاکید کرد: در حال حاضر تعداد زیادی از صنایع استان یزد یا با حداقل ظرفیت فعالیت می‌کنند یا تعطیل هستند که امیدواریم کمک شود این مشکلات بر سر راه این صنایع که برخی از آنها زیرساختی است، برطرف شود.

وی در پایان گفت: ستاد تسهیل و رفع موانع تولید در استان یزد فعال است و این مشکلات را در دست بررسی دارد که با اعلام از سوی استان، انتظار همکاری برای رفع موانع وجود دارد.


لینک اصل خبر در سایت شركت آب منطقه‌ای یزد

    منبع خبر

    شركت آب منطقه‌ای یزد

    شركت آب منطقه‌ای یزد یک سازمان دولتی می باشد

      نظرات