مصادیق تخلفات شهری؛ سد معبر

مصادیق تخلفات شهری؛ سد معبر

شهریار تبریز: آشنایی شهروندان با تخلفات شهری و پرهیز از انجام آنها می‌تواند مدیریت شهری را در ارائه خدمات بهتر و مؤثرتر به عموم مردم یاری دهد. در زیر برخی از این تخلفات شهری را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

سد معبر

هرگونه اشغال پیاده روها و استفاده غیر مجاز از آنها، میدان ها، پارکها و باغ های عمومی، برای سکنی و ... را سد معبر می‌گویند. بعضی از اشخاص با ایجاد سد معبر به حقوق شهروندان تجاوز نموده و از معابر عمومی استفاده خصوصی می نمایند

سد معبر شامل موارد زیر است:

سد معبر صنوف

در این مورد مغازه داران با گذاشتن کالا و اجناس در مقابل مغازه و اشغال پیاده روی معابر عمومی موجب اخلال در رفت و آمد عابرین پیاده می گردند و همچنین از فضای عبور و مرور نیز تصویری نازیبا و آشفته می سازند که ضمن ایجاد مزاحمت، مشکلات زیادی را به وجود می آورند.

پیشنهاد

بهتر است شهروندان قبل از ایجاد شغل جدید موقعیت محل کسب را متناسب با نوع شغلی که تصمیم دارند دایر نمایند انتخاب کنند تا ناچار به استفاده از پیاده‌رو نگردند؛ چراکه بیرون گذاشتن کالا دلیل فروش بیشتر نیست آنچه مشتری را جذب می کند زیبایی و نظم واحد صنفی است.

وانت بارهای دوره گرد و ثابت:

این وانتها علاوه بر ایجاد سد معبر در معابر، کوچه ها و ... بعضا برای تبلیغ و فروش اجناس از بلندگو استفاده می کنند که باعث ایجاد آلودگی صوتی و مزاحمت برای شهروندان می شوند.

دست فروشی:

اشخاصی که در کنار معابر، اقدام به فروش اجناس و کالاهای خود می نمایند و با اشغال سطح معینی از پیاده رو برای عبور و مرور عابرین ایجاد مشکل نموده و با ایجاد سد معبر تخلف می نمایند.

حضور دست فروشان نه تنها تجاوز به حریم شهروندان محسوب می شود بلکه جامعه را نیز ازلحاظ بهداشتی واقتصادی با مشکل مواجه می نماید. دست فروشانی که با جنس ارزان اقدام به فروش کالای خود می‌کنند، با عرضه مواد غذایی غیر بهداشتی و آلوده سلامت و بهداشت شهروندان را به خطر انداخته و باعث شیوع بسیاری از بیماری ها می گردند و حقوق سایر کسبه را نیز تضییع می نمایند.

برپایی چادر در سطح پارکها و معابر

نصب چادر در معابر و پارکها موجب آلودگی زیست محیطی و آسیب به فضای سبز شهری، انباشت زباله، نازیبا ساختن چهره شهر و بروز اخلال در عبور و مرور می گردد.

پیشنهاد:

مسافران می توانند برای نصب چادر به محل اسکان مسافرین که از سوی شهرداری مشخص گردیده و دارای امکانات لازم میباشد مراجعه نمایند.

ریختن مصالح ساختمانی، نصب داربست، توقف وسایل نقلیه:

ریختن مصالح و یا نخاله های ساختمانی و آهن‌آلات در هنگام تعمیرات یا ساخت و ساز در مسیر معابر عمومی و اخلال در عبور و مرور شهروندان

نصب داربست فلزی در پیاده‌روها و محل‌های رفت و آمد مردم بدون مجوز و عدم رعایت نکات ایمنی به نحوی که باعث سد معبر گردد.

توقف یا پارک وسیله نقلیه در مکان نامناسب در کوچه و خیابان به نحوی که باعث مسدود شدن پیاده رو و ایجاد سد معبر و اتلاف وقت دیگران گردد.

برگرفته از کتاب فرهنگ شهروندی/ راهنمای تسهیل گران/ پایه دوازدهم

لینک اصل خبر در سایت شهرداری تبریز

    منبع خبر

    شهرداری تبریز

    شهرداری تبریز

    شهرداری تبریز یک شهرداری در شهر تبریز می باشد

      نظرات