آغاز به کار جشنواره خانه بهار ۱۴۰۰ در آستانه سده جدید هجری

آغاز به کار جشنواره خانه بهار ۱۴۰۰ در آستانه سده جدید هجری

آغاز به کار جشنواره خانه بهار ۱۴۰۰ در آستانه سده جدید هجری

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی شهرداری مشهد، صدرا یوسفی با بیان این خبر اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین دغدغه ‌های مدیریت شهری، ارتقا کیفی فعالیت ‌های هنری از منظر محتوا و کیفیت است. همچنین تقارن فعالیت ‌های استقبال از بهار با شروع آخرین سال از قرن ۱۴ هجری شمسی یعنی سال ۱۴۰۰، سبب شد تا اهداف محتوایی این رویداد به آینده و تمرکز به ظرفیت‌های مشهد در نظر گرفته شود.
وی افزود: بهار امسال به یمن هم زمانی با اعیاد شعبانیه فرصت مغتنمی است برای افزایش شور و نشاط اجتماعی و به منظور نیل به این هدف، چهارمین جشنواره هنرهای شهری خانه بهار مشهد ۱۴۰۰ مبتنی بر اهداف، مفاهیم و محورهای متنوع جهت استفاده از ظرفیت هنرمندان حوزه‌های متنوع برگزار می‌شود.
معاون فرهنگی و هنری سازمان اجتماعی و فرهنگی شهرداری مشهد ضمن اشاره به یادما‌ن‌ های شهری، دیوارنگاری، نمایش ‌های خیابانی ( موسیقی و جشن ‌های آئینی) وگرافیک چهار بخش اصلی این جشنواره است، بیان کرد: در بخش یادمان ‌های شهری هنرمندان می ‌توانند طرح های خود را در قالب یادمان دائم و موقت شهری ارائه کنند. ایده پردازی، بازسازی دیوارهای شهر با استفاده از ابزار ها و مصالح مختلف و طرح‌ های متناسب با اهداف جشنوراه خانه بهار ۱۴۰۰ در بخش دیوارنگاری نیز مد نظر قرار دارد.
یوسفی خاطرنشان کرد: طیف گسترده فعالیت ‌های نمایشی در فضاهای بیرونی، اعم از میادین، مراکز تجمع برای اجرای تئاترهای محیطی با موضوعات نقالی، پرده خوانی و نمایش کودک و اجرای پرفورمنس در بخش نمایش ‌های خیابانی در نظر گرفته شده است. همچنین در بخش گرافیک نیز هنرمندان می‌تواند آثار خود را در قالب طراحی پوستر مبتنی بر رویداد ها، آیین ‌ها، مفاخر و شخصیت ‌های اثرگذار در یک قرن اخیر تولید کنند.
وی اضافه کرد: بخش ویژه جشنواره خانه بهار ۱۴۰۰ به سه موضوع آذین بندی، گلستان و چراغانی و نوآرایی می پردازد. در بخش آذین بندی، زیباسازی فضای شهری با استفاده از سازه‌ های شهری، بخش گلستان که شامل المان گل و گل آرایی میادین و معابر پرتردد شهری است با استفاده از سازه ‌های گل با هدف بهبود منظر کیفی و فشای سبز شهری و بخش چراغانی و نورآرایی که در به صورت متمرکز در محور خیابان خیام اجرا خواهد شد از رویدادهای بخش ویژه این جشنواره خواهد بود.

مولفه اصلی رویداد «مشهد ۱۴۰۰»؛ هویت است
معاون فرهنگی و هنری سازمان اجتماعی و فرهنگی شهرداری مشهد با اشاره به این موضوع که هویت بخش اصلی و محوری رویداد مشهد ۱۴۰۰ است، تصریح ‌کرد: در واقع شالوده و زیربنای این رویداد که ارتباط مستقیم با هدف غایی جشنواره دارد، موضوع هویت است. زمینه‌های متعدد و گسترده هویتی (دینی، فرهنگی، تاریخی، اجتماعی و ...)، تحولات و رویدادهای مهم یک قرن اخیر در شهر مشهد مورد توجه است. طبیعتا پرداختن به تمام ظرفیت ‌های هویتی امری دشوار است. برهمین اساس محورها و موضوعات بخش هویت رویداد مشهد ۱۴۰۰ مبتنی بر مولفه های اصلی و تاثیر گذار بر شهر مشهد است.
یوسفی در ادامه به سه رویکرد هویت، دستاورد و نگاه به آینده در این جشنواره اشاره کرد و گفت: نگاه ویژه به شاخص های هویتی (دینی، فرهنگی، تاریخی، اجتماعی...) شهر مشهد در یک قرن اخیر، بازنمایی دستاوردهای شاخص فردی و اجتماعی، ارائه تصویری مطلوب ازآینده شهر مشهد در قرن پیش رو به بخش نگاه به آینده از مولفه های اصلی این رویداد شهری است.
وی ادامه داد: محورهای تولید آثار در بخش هویت به موضوعاتی مانند امام رضا علیه السلام، ظرفیت های هویت دینی، آیین ها، مراسم های بومی شهر مشهد، رویدادها، وقایع و رخدادهای مهم و اثرگذار در شهر می‌پردازد. در بخش تولید آثار در حوزه دستاورد نیز به شخصیت های برجسته شهر اعم از تولید اثر یا محصول تا کسب عناوین و افتخارات، دستاوردهای سازمانی و نهادی در کسب عناوین و رتبه های برتر در سطح ملی و بین الملل، دستاوردهای اجتماعی مردم مشهد در زمینه‌های اجتماعی، فرهنگی و علمی در یک قرن اخیر پرداخته خواهد شد.
معاون فرهنگی و هنری سازمان اجتماعی و فرهنگی شهرداری مشهد بیان کرد: محورهای تولید آثار در بخش نگاه به آینده نیز شامل موضوعات شهری جهانی با محوریت امام رضا(ع) و ظرفیت های معنوی، پایتخت فرهنگ دینی و سرآمدان علمی، شهر میزبان شهروندان خلاق و مشارکت جو و دوستدار محیط زیست است.
یوسفی خاطرنشان کرد: آخرین مهلت ثبت نام و ارسال طرح در بخش اصلی جشنواره تا یکم ابان ماه و در بخش گلستان پنج مهرماه تعیین شده است. هنرمندان می‌توانند جهت کسب اطلاعات بیشتر به سایت artmashhadevent.ir مراجعه و یا با شماره ۰۵۱۳۸۴۱۳۹۰۰ تماس حاصل کنند.

لینک اصل خبر در سایت شهرداری مشهد

    منبع خبر

    شهرداری مشهد

    شهرداری مشهد

    شهرداری مشهد یک شهرداری در شهر مشهد می باشد

      نظرات