مصادیق تخلفات شهری؛ تخلفات ساختمانی

مصادیق تخلفات شهری؛ تخلفات ساختمانی

شهریار تبریز : آشنایی شهروندان با تخلفات شهری و پرهیز از انجام آنها می‌تواند مدیریت شهری را در ارائه خدمات بهتر و مؤثرتر به عموم مردم یاری دهد. در زیر برخی از این تخلفات شهری را مورد بررسی قرار می‌دهیم .

تخلفات ساختمانی

ساخت و سازهای بدون پروانه یا مخالف مفاد پروانه، تغییر کاربری یا تغییر نوع استفاده از زمین و ساختمان، تبدیل و تفکیک های غیرمجاز املاک و اراضی  خاکبرداری و گودبرداری بدون مجوز و فاقد ایمنی و انجام ساخت و ساز بدون رعایت اصول فنی، شهرسازی و بهداشتی و عدم رعایت اصول ایمنی و حفاظت و کار در حین اجرا، از جمله مصادیق تخلفات ساختمانی شهروندان است.

برای انجام عملیات ساختمانی باید قبل از خرید ملک مورد نظر به واحد شهرسازی شهرداری مراجعه و از امکان صدور مجوز ساختمان و نیز نوع کاربری و تراکم مجاز زمین موردنظر اطلاع حاصل گردد و پس از حصول اطمینان از صحت و عدم بدهکاری عوارض و متعاقب آن انتقال کامل اسناد مالکیت، با مراجعه مجدد به واحد شهرسازی باید مراحل قانونی دریافت پروانه ساختمانی را طی نمود. |

از آنجایی که برخی دلالان و زمین خواران و دفاتر املاک غیرمجازه اقدام به خریدوفروش غیرمجاز اراضی می‌نمایند، باید در هنگام خرید به دفاتر املاک معتبر و مجاز مراجعه شود. در طول انجام عملیات ساختمانی جهت همکاری با مامورین اکیپ های رفع تخلفات ساختمانی، پروانه ساختمانی و مجوزهای مربوطه را در اجرای ساختمان به همراه داشته باشید.

ضایعات و نخاله های ساختمانی

تخلیه ضایعات و نخاله های ساختمانی در محل های غیرمجاز و سطح شهر ممنوع می باشد.

فعالیت خودروهای حمل نخاله و ضایعات ساختمانی بدون رعایت مقررات از جمله حمل و نقل غیر اصولی نخاله و مصالح بدون نصب پوشش مناسب ممنوع می باشد.

رها نمودن خودروهای فرسوده و اسقاطی در سطح شهر ممنوع است

فعالیت غیرمجاز گاریها و خودروهای جمع آوری بازیافت ممنوع است.

شهروندان باید جهت حمل نخاله های ساختمانی حاصل از ساخت و سازهای خود از طریق شرکت‌هایی که در امر جمع آوری نخاله های ساختمانی فعالیت دارند اقدام نمایند تا نسبت به حمل و تخلیه آنها در محل های معین اقدام نمایند. همچنین شهروندان باید خودروهای فرسوده و اسقاطی خود را در پارکینگ و یا در محل های مناسب نگهداری و از رها نمودن آن ها در سطح شهر جدا خودداری نمایند.

ایجاد خطر از سوی زمین های بایر، بناهای مخروبه و نیمه تمام و بلاتکلیف

هر گونه اقدام یا بی توجهی که باعث ایجاد خطر برای شهروندان گردد و موجبات زحمت و خسارت برای ایشان فراهم نماید از نمونه های بارز تخلف شهری محسوب می گردد.

بلاتکلیف گذاشتن زمین بایر یا بناهای مخروبه و غیر مناسب و یا نیمه تمام که منافی با اصول بهداشتی و زیبایی شهر باشد از دیگر نمونه های تخلفات شهری است

برای رفع خطر از عابرین، دیوارهای شکسته بناها باید تعمیر و ترمیم گردد. برای رفع خطر، کلیه گودبرداری‌ها و حفاری‌ها می‌بایست با حفاظ ‌بندی و ایمن‌سازی کامل محل انجام کار، در اسرع وقت نسبت به اتمام آن اقدام گردد. به علت ریزش دیوار و ایجاد خطر برای عابرین از احداث و رهاکردن دیوارکشی‌ها بدون رعایت نکات ایمنی برای مدت طولانی باید خودداری شود.

مالکین بناهای مخرو به نیز می بایست در اسرع وقت ضمن مراجعه به شهرداری با اخذ مجوز لازم نسبت به مناسب سازی ملک اقدام نمایند.

مالکین زمین های بایری که محل تخلیه زباله و ضایعات ساختمانی شده است می بایست در اسرع وقت جهت اطلاع از چگونگی وضعیت زمین به شهرداری مراجعه و مجوز دیوار کشی را اخذ و نسبت به محصور نمودن زمین اقدام نمایند.

مالکین ساختمان های نیمه تمام و رهاشده نیز می‌بایست ضمن هماهنگی با شهرداری نسبت به اتمام ساختمان و نماسازی آن اقدام نمایند.

..................................

برگرفته از کتاب فرهنگ شهروندی/ راهنمای تسهیل گران/ پایه دوازدهم

لینک اصل خبر در سایت شهرداری تبریز

    منبع خبر

    شهرداری تبریز

    شهرداری تبریز

    شهرداری تبریز یک شهرداری در شهر تبریز می باشد

      نظرات