سامان‌یابی بخش آب در گرو به رسمیت شناختن مرزهای حوضه آبریز است/ شرکت‌های استانی مرکز عملیات و بهره‌برداری خواهند بود

سامان‌یابی بخش آب در گرو به رسمیت شناختن مرزهای حوضه آبریز است/ شرکت‌های استانی مرکز عملیات و بهره‌برداری خواهند بود

به‌گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو (پاون)، "رضا اردکانیان" عصر چهارشنبه در آئین آغاز به‌کار رسمی پروژه ساز و کاری مدیریت به‌هم پیوسته حوضه‌های آبریز، در نوزدهمین هفته از پویش #هرهفته_الف_ب_ایران اظهار داشت: از سال‌های دور، این موضوع جزو برنامه‌های بخش آب کشور بوده است و طبق مصوبه هیئت وزیران، به لحاظ ساختاری باید به سمت مدیریت حوضه‌های آبریز حرکت کنیم.

سامان‌یابی بخش آب در گرو به رسمیت شناختن مرزهای حوضه آبریز است
وی با یادآوری مصوبات مرتبط در این ارتباط گفت: در یک ساختاری که ستادهای آن کاملا متمرکز و سطح آن هم منطبق بر تقسیمات کشوری است، رسمیت دادن و در عمل اقدام جدی در زمینه مرزهای حوضه‌ آبریز کار راحتی نیست، اما تمام کارشناسان می‌دانند که موضوع آب حتی در مناطق پرآب بسامان نخواهد شد مگر این که این مرزهای طبیعی عملا به رسمیت شناخته شود.
وزیر نیرو گفت: پیش‌نیاز اصلی انجام این کار پیچیده و سخت عزم کسانی است که این مسئله را می‌فهمند، آن را باور دارند و برایشان ارزش قابل ملاحضه‌ای دارد.
اردکانیان گفت: در کشوری مانند کشور ما به دلیل توزیع نامتوازن زمانی و مکانی بارش‌ها نیازی به انتقال‌های بین حوضه‌ای هم باشد تحت تاثیر شرایط خودش این مسئله تعریف می‌شود.
وزیر نیرو با بیان اینکه باید عقب‌ماندگی‌ها را با کمک هم برطرف کنیم، گفت: مطالعات خوبی به عمل آمده و اگر چه هنوز مستقر نشده ولی به لحاظ نظری، سواد کافی در این زمینه وجود دارد و ما باید هنر اصلاح وضع موجود در حین حرکت را از خودمان نشان دهیم.
اردکانیان گفت: اولین اصل آن است که در این میدان کسانی که مسئله را باور دارند پا پیش بگذارند و مسئولیت کار را بپذیرند.
وی افزود: دومین اصل این است که در سازمان فعلی دولت هر روز سعی می‌کنیم سطح مفاهمه در این خصوص را گسترش دهیم.
وزیر نیرو با تاکید بر ضرورت تقویت دبیرخانه‌ای این اقدام گفت: همکاران ما در سازمان دولت هم باید این عزم را در وزارت نیرو و بخش آب این وزارتخانه به رسمیت بشناسند.
اردکانیان افزود: هدف اصلی، استقرار مدیریت به‌هم پیوسته در حوضه‌های آبریز است و فهرست‌ کارهایی که نباید در این زمینه انجام دهیم مقدم بر لیست کارهایی است که باید انجام دهیم.
وی گفت: در صدر کارهایی که نباید انجام دهیم این است که ساختار موازی و مضر با این برنامه نباید داشته باشیم.
وزیر نیرو با اشاره به اینکه در جهت تمرکز بر این کار، تدارک لازم با تصویب هیئت وزیران و شورای نگهبان دیده شده است، اظهار داشت: اصلاح اساسنامه شرکت مدیریت منابع آب ایران شکل گرفت و بر اساس آن معاون امور آب و آبفای وزارت نیرو از امروز رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران هم است و اولین گام در جهت چابک‌سازی و استقرار این است که ستاد اصلی آب کشور خواهد بود؛ لذا جای تشکیلاتی به صورت لایه‌ای دیگر در این زمینه نخواهیم داشت.

شرکت‌های استانی مرکز عملیات و بهره‌برداری خواهند بود
وی گفت: در این راستا، شرکت‌های استانی همانطور که در قانون تشکیل این شرکت‌ها ذکر شده مرکز عملیات و بهره‌برداری خواهند بود.
وزیر نیرو ادامه داد: بنابراین ستاد برای این که به کار مهم خود که شکل‌دادن مدیریت‌ حوضه‌های آبریز با مشارکت دیگر دستگاه‌های عضو در سازمان دولت است هر کاری غیر از این که امکان آن باشد به شرکت‌های استانی محول می‌کند و این شرکت‌ها مهیای یک فعالیت وسیع در این دوره خواهند بود. بنای ما این است که این هدف را در مدت باقی‌مانده از دولت دوازدهم به شکل کامل محقق کنیم.
اردکانیان گفت: کمبودها و چالش‌ها برای ما روشن است؛ یکی از اینها که از اصلی‌ترین نیازهای کار است بحث داده‌های معتبر و مورد توافق است‌. اگر ما از هم جدا باشیم این مشکل اعم از کمبود داده‌های مطمئن و مورد شک واقع شدن داده‌های موجود توسعه پیدا می‌کند.
وزیر نیرو با بیان اینکه در کشور ناشی از مشکلات مزبور، از امکانات موجود در سازمان دولت به خوبی بهره‌برداری نمی‌شود، افزود: باید با رعایت قوانین، ضوابط و مقررات، این را برای استقرار مدیریت به هم پیوسته حوضه‌های آبریز یک اصل بدانیم که در کوتاه‌ترین زمان ممکن، سیستم داده‌های پایه را تکمیل کرده و این داده‌ها مورد وفاق باشند و بر اساس آن برنامه‌ریزی‌ها با هماهنگی انجام شود.
وی در پایان خاطرنشان کرد: آنچه مد نظر کارشناسان دست‌اندرکار این عرصه است، اجرا و بهره‌برداری طرح‌ها به بهترین شکل و در صحیح‌ترین مکان است./ پایان خبر
لینک اصل خبر در سایت وزارت نیرو

    منبع خبر

    وزارت نیرو

    وزارت نیرو

    وزارت نیرو

      نظرات