تبدیل تالاب آقگل به پناهگاه حیات وحش در انتظار تصویب در شورای عالی محیط زیست / نصب دریچه هیدرولیکی در تالاب

تبدیل تالاب آقگل به پناهگاه حیات وحش در انتظار تصویب در شورای عالی محیط زیست / نصب دریچه هیدرولیکی در تالاب

به گزارش روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست استان همدان عباس نجاری  با اشاره به اینکه تالاب آقگل یکی از بزرگترین تالاب‌ها و بزرگترین تالاب طبیعی همدان وسعتی بیش از ۸۳۰ هکتار دارد اظهار کرد: تالاب طبیعی و فصلی آق‌گل در حد فاصل استان‌های همدان و مرکزی در فاصله ۳۷ کیلومتری شمال شرقی این شهرستان ملایر و یک کیلومتری جنوب شرقی اسلامشهر آق‌گل در بخش جوکار واقع شده است.
وی با بیان اینکه طی دو سال گذشته تالاب آقگل به دلیل بارش‎ها و نزولات آسمانی وضعیت مطلوبی را داشته است افزود: این تالاب یکی از زیستگاه‌های مهم پرندگان وحشی و مهاجر مانند فلامینگو، قو، غاز خاکستری، تنجه، اردک مرمری، اردک سرسبز، مرغ سقا، لک‌لک و حواصیل به شمار می‌رود و با توجه به این وضعیت مطلوب پرندگان مهاجر زیادی را در تالاب داشتیم.
رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان ملایر گفت: یکی از برنامه‌های انجام شده اجرای پروژه دریچه هیدرولیکی تالاب آقگل است که در این راستا در پایین‌ترین سطح ارتقای تالاب روی دیواره نصب دریچه هیدرولیکی در حال انجام است.
وی با اشاره به اینکه تالاب آقگل یک ظرفیت بزرگ در حوزه جمع‌آوری سیلاب‌ها و بارندگی‌های شدید به شمار می‌رود افزود: در این زمینه ایجاد دریچه هیدرولیکی با هدف و کارکرد یکطرفه روی دیواره تالاب می‌تواند فواید خوبی داشته باشد که با ایجاد این دریچه هنگام بارندگی‌ها روان‌آب‌ها و سیلاب‌ها به سمت تالاب هدایت می‌شود.
نجاری تصریح کرد: ایجاد این دریچه از بروز روان‌آب‌هایی که منجر به سیل، تخریب و خسارت به اراضی کشاورزی و.. می‌شود جلوگیری کرده و با ذخیره آب باعث نفوذ آن به سفره‌های زیرزمینی شده که در فصول گرم باعث تقویت سفره‌ها و تامین آب مورد نیاز کشاورزان خواهد شد.
وی گفت: این پروژه برای تالاب تعریف شد و از اردیبهشت ماه کار مطالعاتی آن شروع شده و طی دو ماه کار مطالعاتی و بعد از آن انتخاب پیمانکار ۲۰ روز است کار ایجاد دریچه شروع شده و تا پایان شهریورماه ادامه دارد.
رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان ملایر با بیان اینکه اعتبارت این طرح از اعتبارات ملی تالاب‌های کشور تامین شده افزود: آبی که پشت دریچه جمع می‌شود دیگر از تالاب خارج نمی‌شود و در واقع این کار کارکرد حفاظتی برای اراضی کشاورزی و مردم اطراف تالاب را دارد.
وی با بیان اینکه این دریچه برای اولین بار است که در تالاب آق‌گل نصب می‌شود افزود: با توجه به اینکه این تالاب بین دو حوزه همدان و مرکزی واقع شده این دریچه در حوزه استان همدان است و در صورت نیاز اگر جوابگو نباشد می‌توان گفت در حوزه استان مرکزی نیز این طرح را در قسمت دیگر تالاب داشته باشیم.
نجاری با بیان اینکه در حال حاضر وضعیت تالاب آقگل خوب است و پرندگان مهاجر نیز در آن حضور دارند ادامه داد: البته تعدادی از پرندگان مهاجر تالاب را ترک کرده و به مناطق گرمسیری رفته‌اند.
وی تصریح کرد: با توجه به وضعیت مناسب تالاب، امسال شاهد جوجه‌آوری خوب پرندگانی که این تالاب را به عنوان زیستگاه انتخاب کرده بودند بودیم.
رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان ملایر اضافه کرد: ارتقای فرهنگ جوامع محلی و روستاهای اطراف تالاب در راستای حفاظت از پرندگان و جوجه‌های متولد شده باعث افزایش گونه‌های مختلف پرندگان در تالاب شده است.
وی با بیان اینکه تعدادی از پرندگان از جمله کاکایی و گاو چرانک و... در حال حاضر در تالاب هستند گفت: آقگل زیستگاه مناسبی برای پرندگان مهاجر و بومی است و پیش‌بینی ما این است که امسال هم آبگیری خوبی در آنجا اتفاق بیفتد.
نجاری در ادامه با اشاره به پیگیری‌های صورت گرفته برای سطح ارتقای تالاب آقگل اشاره بیان کرد: در این زمینه قرار است این تالاب به عنوان پناهگاه حیات وحش تبدیل شود.
وی با بیان اینکه تالاب آقگل در حال حاضر منطقه شکارممنوع است بیان کرد: از سال ۱۳۸۸ به عنوان منطقه شکارممنوع مصوب شده و در سال ۱۳۹۵ تمدید گردیده.
رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان ملایر گفت: مناطق بعد از منطقه شکار و تیر اندازی ممنوع در صورت داشتن قابلیت ها و پتانسیل های لازم به یکی از مناطق چهارگانه تبدیل خواهند شد که بنابر بررسی های انجام گرفته پیشنهاد و ارتقاء سطح تالاب آقگل به پناهگاه حیات وحش صورت گرفته و با اخذ موافقت نامه دستگاه های اجرایی مرتبط، در دستور کار شورای عالی محیط زیست کشوربرای تصویب قرار دارد.
وی خاطرنشان کرد: منتظر مصوبه آن از سوی مسئولان ارشد کشور و سازمان محیط زیست هستیم که امیدواریم هر چه سریعتر به سرانجام برسد.

لینک اصل خبر در سایت سازمان حفاظت محیط زیست

    منبع خبر

    سازمان حفاظت محیط زیست

    سازمان حفاظت محیط زیست یک سازمان دولتی در شهر تهران می باشد

      نظرات