معاون آب و آبفای وزیر نیرو : سد کانی‌سیب به زودی افتتاح...

معاون آب و آبفای وزیر نیرو : سد کانی‌سیب به زودی افتتاح...

معاون آب و آبفای وزیر نیرو اعلام کرد: کار احداث سد «کانی سیب» که از سال ۱۳۹۵ آغاز شده است اکنون درحال آبگیری بوده و تا یکماه آینده افتتاح خواهد شد.

«قاسم تقی زاده خامسی» با انتشار ویوئویی از خروج دستگاه حفاری از مدخل تونل انتقال آب سد کانی به دریاچه ارومیه در صفحه اینستاگرام خود نوشت: اواخر هفته گذشته در مراسمی خروج نخستین دستگاه حفار از تونل ۳۶ کیلومتری زاب که قرار است آب را از سد «کانی سیب» در شهرستان پیرانشهر (حدود ۱۳۰ کیلومتری جنوب ارومیه) که یک سد تنظیمی است  به منظور استفاده از بخشی از آب ذخیره شده در آن برای احیای دریاچه ارومیه منتقل کند، انجام شد.

وی ادامه داد: احداث این سد که از سال ۱۳۹۵ آغاز شده، اکنون درحال آبگیری است و تا یکماه دیگر آماده افتتاح می‌شود و تونل ۳۶ کیلومتری که حفاری ۲ کیلومتر آن باقی مانده است نیز تا دیماه می‌تواند در سال حدود ۵۵۰ میلیون متر مکعب آب را به دریاچه ارومیه منتقل کند.

مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران نوشت: سد کانی سیب به ارتفاع۶۸ متر، طول تاج۷۹۵ متر و ظرفیت مخزن ۲۲۰ میلیون متر مکعبی بر روی رودخانه گلاس(در سردشت) احداث و انتقال آب مازاد رودخانه حوضه گلاس و تامین بخشی از نیازهای زیست محیطی دریاچه ارومیه از اهداف اصلی این سد و خط انتقال آب است.

تقی زاده خامسی افزود: کارفرمای این سد شرکت آب و نیروی ایران وابسته به وزارت نیرو است که بیش از ۲ هزار میلیارد تومان از اعتبارات دولتی را در این طرح هزینه کرده است و که این رقم تا خاتمه کار به ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان خواهد رسید.

معاون آب وآبفای وزیر نیرو نوشت: دریاچه ارومیه یک حوضه آبی بسته است که آب آن از محل بارش مستقیم و روان آب ورودی از آبره‌ها، ۲۱ رودخانه دایمی و ۳۹ رودخانه دوره‌ای سیراب می‌شود و این بزرگ‌ترین پروژه انتقال آب به این دریاچه است.

لینک اصل خبر در سایت شرکت سهامی مادر تخصصی مدیریت منابع آب ایران

    منبع خبر

    شرکت سهامی مادر تخصصی مدیریت منابع آب ایران

    شرکت سهامی مادر تخصصی مدیریت منابع آب ایران

    شرکت سهامی مادر تخصصی مدیریت منابع آب ایران یک شرکت در شهر تهران می باشد

      نظرات