به بهانه روز جهانی حفاظت از لایه ازون / ازون برای زندگی

به بهانه روز جهانی حفاظت از لایه ازون / ازون برای زندگی

به گزارش روابط عمومی اداره کل محیط زیست استان مرجزی رضا میرزائی ، مدیرکل حفاظت محیط زیست این استان به مناسبت روز جهانی حفاظت از لایه اُزون گفت:لایه ازون تنها سپر حفاظتی زمین در برابر پرتو‌های زیانبار و سرطان‌زای خورشید است، تخریب و سوراخ شدن آن آسیب‌های جبران‌ناپذیری به موجودات روی کره زمین وارد می‌شود.

وی با اشاره به شعار امسال " اوزن برای زندگی " افزود: لایه ازون با جذب پرتو فرابنفش خورشید، موجب ادامه زندگی بر روی کره زمین می‌شود و نابودی آن به منزله نابودی حیات انسان ها است. اما روند تخریب و نازک شدن آن طی دهه‌های گذشته شدت گرفته و تلاش‌های بین‌المللی در این زمینه به شکل‌گیری پروتکل مونترال برای حفاظت از لایه ازون منجر شد، طبق آخرین اطلاعات محققان امر در سال ۲۰۱۸، بخش‌هایی از لایه ازون به میزان یک تا سه درصد در هر دهه ترمیم شد و امید است تا سال ۲۰۳۰ نیمکره شمالی ترمیم و بخش‌هایی از نیمکره جنوبی نیز به سطح قابل ملاحظه‌ای برسد. ایران نیز در فاز نخست پروژه حفاظت از لایه ازون موفق به حذف ۹ هزار و ۸۰۰ تن گاز مخرب لایه ازن شد و در فاز دوم نیز باید دو هزار تن دیگر را حذف کند.

میرزائی خاطر نشان کرد:  صنایع برودتى و سردکننده‌ها، سازندگان یخچال ها و فریزرهاى خانگى، صنعتى و تجارى، صنایع ابر و اسفنج سازى، بخش دفع آفات کشاورزى و سیستم هاى تهویه مطبوع، کپسول هاى اطفاى حریق ، حلال اسپری هاى پاک کننده قطعات الکترونیکى و ساخت کولر خودروها از جمله کارخانجات مصرف کننده گازهای مخرب لایه ازون در کشورمان هستند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی ادامه داد : کارشناسان معتقدند اگر کشورهای عضو کنوانسیون وین و پروتکل مونترال به تعهدات خود عمل کنند و مصرف مواد مخرب لایه ازون را طبق برنامه زمان‌بندی شده حذف کنند، چرخه طبیعی تشکیل ازون به حالت طبیعی خود بر می‌گردد و حفره لایه ازون ترمیم می ‌شود، البته در شرایط مناسب و مساعد دست کم ۵۰ سال طول می‌کشد تا این حفره‌ ترمیم شود.

براساس گزارش سایت جهانی محیط زیست، پروتکل مونترال تاکنون از موفق‌ترین معاهدات بین المللی زیست محیطی در سطح جهانی بوده و دارای بیشترین عضو در میان سایر معاهدات می باشد که هرساله کشورهای عضو در ۱۶ سپتامبر مراسم بزرگداشت روز جهانی اوزون  رابرگزار می کنند.

لینک اصل خبر در سایت سازمان حفاظت محیط زیست

    منبع خبر

    سازمان حفاظت محیط زیست

    سازمان حفاظت محیط زیست یک سازمان دولتی در شهر تهران می باشد

      نظرات