اقیانوس‌ها تنظیم‌ کننده اصلی تغییرات آب و هوا هستند

اقیانوس‌ها تنظیم‌ کننده اصلی تغییرات آب و هوا هستند

سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در یونسکو گفت: ‏به خوبی می‌دانیم که اقیانوس‌ها تنظیم کننده اصلی تغییرات آب و هوا هستند، امری که یکی از مهمترین چالش‌های جهانی است بنابراین باید در حفاظت از این حوضه‌های آبی کوشا و جدی باشیم.

به گزارش «پارما»  احمد جلالی در پیامی به دومین همایش بین المللی اقیانوس شناسی غرب آسیا که به صورت وبینار برگزار شد، افزود: تغییر اقلیم منجر به روند رو به افزایش و نگران کننده گرمایش زمین و افزایش تراز سطح آب دریاها شده است، بر این باورم که خوشبختانه جهان به نیاز فوری خود برای حفاظت، پژوهش و ارزش یابی بهتر محیط های اقیانوسی و تنوع زیستی پی برده است.

وی اظهار داشت: معتقدم باید یک اراده سیاسی قوی بسازیم تا همه مقامات ما توجه مناسبی به اقیانوس شناسی داشته باشند، من تقاضا دارم که ما به طور جمعی چنان آواز بخوانیم که بازتاب آن به آنها برسد که امیدوارم این کنفرانس بین المللی دو روزه بتواند تغییری در زمینه اقیانوس شناسی در منطقه ما ایجاد کند.

جلالی ادامه داد: این همایش که در روزهای قبل از آن 4 کارگاه آنلاین با موضوعات مرجان های دریایی، آلودگی میکروپلاستیک ها و روندهای زیست زمین شناسی و شیمیایی در ارتباط با تغییر اقلیم و سامانه های هشدار زود هنگام سونامی برگزار شده است دارای موضوعات متعددی در حوزه اقیانوس شناسی است که در این دو روز در جریان خواهد بود، این کنفرانس زمینه ای سازنده و مثبت فراهم می آورد تا متخصصان حوزه علوم اقیانوسی در آن تجربیات پژوهشی خود را به اشتراک بگذارند.

سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در یونسکو گفت: این همایش فرصتی ارزشمند برای دیده شدن اقیانوس شناسی در منطقه است که یونسکو اهمیت زیادی به آن داده است، بسیار خرسندم که کمیسیون بین دولتی اقیانوس شناسی یونسکو امسال 60 امین سالگرد تاسیس خود را جشن می گیرد، کمیسیون بین دولتی اقیانوس شناسی یونسکو (IOC) نقش مهمی در ارتقاء همکاری های بین المللی در حوزه پژوهش های علوم دریایی، سامانه های دیده بانی اقیانوسی، کاهش مخاطرات دریایی و ظرفیت سازی دارد تا مناطق ساحلی و اقیانوسی بهتر شناخته شوند.

وی اظهار داشت: IOC تلاش کرده است تا مدیریت، ظرفیت سازمانی و فرآیندهای تصمیم گیری در رابطه با منابع دریایی و توسعه پایدار محیط های دریایی را از طریق اشاعه این دانش توسعه دهد، این آگاهی جهانی از نیاز ما به اقیانوس ها است که منجر به این شده تا سازمان ملل متحد روز 8 ژوئن را روز جهانی اقیانوس ها و دریاها نامگذاری کند تا نقش اقیانوس در زندگی روزمره ما را نشان دهد و الهام بخش اقداماتی برای حفاظت از اقیانوس ها و بهره برداری پایدار از آن ها باشد.

دومین همایش بین‌المللی اقیانوس‌شناسی غرب آسیا 26 و 27 شهریورماه به صورت وبینار برگزار می شود و متخصصانی از ایران، هند، عمان، آلمان، اندونزی، کویت، ‏بلژیک، کانادا، روسیه، استرالیا و نروژ ‏در خصوص آخرین یافته های علمی خود در حوزه علوم و فنون دریایی، اقیانوسی و جوی به زبان فارسی و ‏انگلیسی سخنرانی می کنند.

تعداد مقاله های علمی دریافت شده در این کنفرانس 140 مقاله در حوزه های هواشناسی دریایی، ‏تغییر ‏اقلیم، اقیانوس شناسی فیزیکی، اقیانوس شناسی زیستی، بیوژئوشیمی اقیانوسی، شیلات ‏و آبزیان، ‏زمین شناسی دریایی، آلودگی دریا، حقوق و سیاست دریا، مخاطرات دریایی و ‏فناوری و مهندسی دریا بوده است.

اولین همایش بین المللی اقیانوس شناسی غرب آسیا در آبان سال 1396 و با حضور ‏نمایندگانی از کشورهای عضو مرکز منطقه ای اقیانوس شناسی غرب آسیا در تهران برگزار شد.‏

لینک اصل خبر در سایت اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان

    منبع خبر

    اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان

    اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان یک سازمان دولتی می باشد

      نظرات