دلایــل کــاهـش عـمـر سـاخـتـمـان‌هـا در کـشـور

دلایــل کــاهـش عـمـر سـاخـتـمـان‌هـا در کـشـور

http://www.bananews.ir/معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان این‌که با توجه به مصالحی که در ساخت و سازها به کار می‌رود، ساختمان‌ها تحت تاثیر بار ثقلی‌شان مشکلی ندارند، تصریح کرد: آن‌چه که باعث کاهش عمر ساختمان‌ها شده ارزش افزوده و قیمت زمین و همچنین فقدان سیاست‌های بازدارنده برای حفظ سرمایه‌های موجود است.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) دکتر محمود فاطمی عقدا- رییس مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن- در گفت و گو با ایسنا ضمن بیان این‌که عمر ساختمان‌ها در کشور ما با سایر کشورها متفاوت است، اظهار کرد: قیمت زمین، ارزش ملک و برنامه‌های توسعه‌ای در برخی مواقع منجر به تخریب ساختمان‌ها و سپس نوسازی می‌شود.

وی در ادامه با تاکید بر این‌که به همین دلیل در کلان‌شهرها طول عمر ساختمان‌ها کم است، افزود: در بسیاری موارد ساختمان‌هایی که برای نوسازی تخریب می‌شود، مقاوم بوده و نیاز به نوسازی ندارند به عبارت دیگر جنبه اقتصادی‌ است که منجر به احداث ساختمان‌های جدید می‌شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی پایین بودن عمر ساختمان‌ها را با کمبود مسکن در کشور مرتبط دانست و اعلام کرد: با این شرایط عمر ساختمان‌ها در کشور تقریبا ۳۰ سال است اما به طور کلی مصالح مورد استفاده در ساخت و سازها مشکلی برای دوام و پایداری ایجاد نمی‌کنند.

وی با اشاره به این‌که به طور معمول متوسط عمر ساختمان‌ها در کشور ما ۶۰ الی ۷۰ سال است، گفت: به استثنای ساختمان‌های واقع شده در بافت‌های فرسوده و سکونتگاه‌های غیر رسمی، مابقی ساختمان‌ها پایدار و مقاوم هستند.

رییس مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن با بیان این‌که ممکن است بر اثر سوانح طبیعی مانند زلزله برخی ساختمان‌ها به دلیل نقاط ضعف در اجرا تخریب شوند، خاطرنشان کرد: آنچه که باعث کاهش عمر ساختمان‌ها شده، ارزش افزوده و قیمت زمین و همچنین فقدان سیاست‌های بازدارنده برای حفظ سرمایه‌های موجود است.

 

 

    نظرات