لزوم حفاظت از تنوع زیستی غارها

لزوم حفاظت از تنوع زیستی غارها

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست به مناسبت دوم مهرماه روز غار پاک پیامی صادر کرد.
به گزارش"پارما" از پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست، در پیام کیومرث کلانتری به مناسبت دوم مهر روز غار پاک با شعار «حفاظت از تنوع زیستی غارها» آمده است:

حفاظت از تنوع زیستی در سطوح سه گانه زیستگاه، گونه و ژن، ضامن بقای حیات و سلامت در کره زمین می باشد. غارها از جمله زیستگاههای منحصر به فردی هستند که زیستمندان آن با شرایط خاص زیستگاه سازگار شده و به تبع آن از ارزش اکولوژیکی بالایی برخوردارند. تنوع زیستی غارها بخشی از زنجیره به هم پیوسته اکوسیستم است که ارتباط تنگاتنگی با جهان بیرون از غار و فرایندهای زیستی آن دارد و آسیب و نابودی غارزیان منجر به تهدید زیست کره، و نقص بسیار واضحی در زنجیره اکوسیستم طبیعی می شود.

دوم مهرماه 99 مقارن با یازدهمین سالگرد روز ملی غار پاک ، با شعار "حفاظت از تنوع زیستی غارها" توجه ویژه به تنوع زیستی غارها را به همگان گوشزد می کند. اگرچه اهمیت تنوع زیستی غارها در ارائه خدمات اکوسیستمی ارزشمند، بر متخصصان امر روشن است ولیکن لازم است در چنین مناسبتهایی با تبیین این ارزش ها به عموم مردم، سطح آگاهی آنها در لزوم حفاظت از این زیستمندان حساس و زیستگاه ایمن آنها؛ یعنی غارها افزایش داده شود .

وجود گونه های منحصر به فرد و حساسی مانند "ماهی کور" در بعضی از غارها که گاه در اثر بی اطلاعی ، مورد تهدید قرار می گیرند، سمندرهای غارزی و یا جمعیت خفاشها که به خصوص در تعدیل جمعیت حشرات، دفع آفات گیاهی وکمک به گرده افشانی گیاهان و پویا نگه داشتن اکوسیستم اهمیتی به سزا داشته از جمله مواردی می باشد که لزوم آگاهی بخشی عمومی را در خصوص حفاظت از جانداران غارزی روشن می سازد.

در بخش دیگری از این پیام آمده است:

از طرفی رویکرد جذاب گردشگری غارها که در سالیان اخیر مورد توجه قرار گرفته است، و ایجاد تغییرات ساختاری غارها در این خصوص و در صورت عدم رعایت موازین زیست محیطی موجب تخریب غارها و تهدید جمعیت گونه های ساکن غار می شود، و یا فعالیت معادن در محدوده غارها که آسیبهای موازی غیر قابل جبران برای غار و غارزیان را موجب می شود، لزوم آگاهی سازی عمومی را در شناخت حساسیت و اهمیت تنوع زیستی غارها ، بر ملا می کند.

لازم است در کنار این آموزشها با رعایت دستورالعمل ها و استانداردهای مربوط، به حفاظت غارها به عنوان گنجینه های طبیعی زیستگاه، اهتمام داشت . پر واضح است که سازمان حفاظت محیط زیست علی رغم تلاشها ومساعدت ها به تنهایی قادر به حفاظت از این میراث کهن و گنجینه ارزشمند نبوده و همیاری سایر نهادهای آموزشی، پژوهشی و نظارتی در کنارمشارکت غارنوردان و غارشناسان در قالب سمن ها و انجمن ها ، در شناسایی، حفاظت و آموزش امری موثر و پر بازده است.

لینک اصل خبر در سایت اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان

    منبع خبر

    اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان

    اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان یک سازمان دولتی می باشد

      نظرات