غارهای منحصر به فرد و حساس را به عنوان اثر طبیعی و ملی ثبت می کنیم

غارهای منحصر به فرد و حساس را به عنوان اثر طبیعی و ملی ثبت می کنیم

غارهای منحصر به فرد و حساس را به عنوان اثر طبیعی و ملی ثبت می کنیم

رضا اقتدار مدیر کل دفتر زیستگاهها و امور مناطق محیط زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست و دبیرکارگروه ملی غارشناسی در آستانه روز ملی غار پاک با شعار حفاظت از تنوع زیستی غارها گفت:غارهای منحصر به فرد و حساس را به عنوان اثر طبیعی و ملی ثبت می کنیم.
به گزارش «پارما» از پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست، رضا اقتدار، مدیر کل دفتر زیستگاه ها و امور مناطق سازمان حفاظت محیط زیست به مناسبت فرا رسیدن روز ملی غار پاک، با اشاره به اهمیت زیستگاهی غارها و تنوع زیستی منحصر به فرد آن ها گفت:بر اساس قوانین بالا دستی، حفاظت از تنوع زیستی و زیستگاه ها از وظایف اصلی سازمان حفاظت محیط زیست است.

وی ادامه داد : بر این اساس و با استفاده از ظرفیت های قانونی، حفاظت از غارها به عنوان زیستگاههای حساس در دستور کار این دفتر قرار دارد. به طوری که تاکنون 8 غار به عنوان اثر طبیعی ملی به ثبت رسیده و مورد حفاظت و مدیریت قرار گرفته است. در صدد هستیم با جمع آوری اطلاعات و گزارش های علمی و توجیهی تعداد دیگری از غارهای حساس را با اخذ موافقت دستگاههای ذی ربط به این فهرست اضافه کنیم.

حفاظت محیط غار و زیستمندان غارزی در اولویت برنامه های گردشگری و غارنوردی قرار گیرد

این گزارش می افزاید، راشین گوهرشاهی دبیر کارگروه غارشناسی به مناسبت روز ملی غار پاک گفت:امسال با توجه به شیوع کرونا و لزوم رعایت پروتکل های حفاظتی جهانی و اهمیت حفظ تنوع زیستی غارها و سلامت غارزیان و غاردوستان، برنامه پاکسازی محیط غارها به دلیل منع الزامی ورود افراد به غار تا پایان دوران کرونا انجام نخواهد شد.


اما وجود برنامه های جنبی اطلاع رسانی به منظور ارتقای آگاهی عمومی نسبت به رعایت شرایط این زیستگاههای حساس و زیستمندان ارزشمند آن-مخصوصا در چنین شرایط ویژه ای؛ که غارها اغلب نقش بانک ژن طبیعی ریز ارگانیسم ها و انواع ویروسها وباکتری ها را ایفا کرده و در صورت ورود هر نوع میکرو ارگانیسم به درون محیط غاری، امکان بقای آن ها تا سال ها فراهم می شود.


تحقق این مهم، مشارکت تمام طبیعت دوستان و پژوهشگران عرصه غار و محیط زیست ودوستداران کوهستان را طلب می کند تا بر اجتناب از هرگونه ورود غیر حفاظت شده، و اقسام گردشگری در محیط غارها، تحت هر عنوانی تا پایان کرونا تاکید ورزند.
لینک اصل خبر در سایت اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان

    منبع خبر

    اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان

    اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان یک سازمان دولتی می باشد

      نظرات