ورزش همگانی

ورزش همگانی

شهریار تبریز: در جامعه ما فضای حاکم بر ورزش به گونه ای است که آنچه بیشتر در ذهن نقش می بندد بعد قهرمانی آن است. توجه بیش از اندازه به کسب مدال و مقام و از طریق آن دستیابی به ثروت، شهرت و اعتبار اجتماعی منجر به کم رنگ شدن ورزش عمومی در جامعه شده است.

تجربه نشان داده است وقت کم و هزینه بالای در ورزش حرفه‌ای و نیمه‌حرفه ای برای آحاد جامعه، فرصت استفاده را از بعضی اقشار گرفته که در اینجا نقش همگانی ورزش روشن و مبین می‌شود.

تفاوت ورزش همگانی با ورزش قهرمانی

شاید یکی از دلایل استقبال کم مردم از ورزش، ندانستن تفاوت بین ورزش همگانی و ورزش قهرمانی باشد. ورزش همگانی به فعالیتهای ورزشی گفته میشود که بتوان آن را برای تمام افراد جامعه توصیه کرد به طوری که انجام آنها هیچ صدمه ای به سلامت فرد وارد نکند، در واقع این ورزش‌ها بیشتر از فعالیت های روزانه به فرد فشار می‌آورد اما نه به اندازه‌ای که به قلب و ماهیچه ها فشار آورد، کوهنوردی، پیاده روی و شنا از جمله این ورزش ها هستند؛ اما در ورزش های قهرمانی فرد برای سبک خاصی از ورزش آموزش می بیند و تمرینات و فعالیت‌های ورزشی در جهت تقویت عضلات و اندام های خاصی از بدن فرد است تا او را برای شرکت در میادین و برای این افراد علاوه بر تمرینات معمولی تمرینات بدنسازی آب درمانی، جلسات روان شناسی و غیره نیز برگزار می شود.

انجام حرکات جسمی منظم نه تنها به افزایش آمادگی جسمانی می انجامد، بلکه برای تقویت روح و روان نیز مفید است. اگر چه این جنبه از ورزش نیز به لحاظ ایجاد و تقویت ارتباطات بین المللی بسیار مهم و حائز اهمیت است اما توجه دولت به مصادیق و آثار جانبی مثبت گسترش تربیت بدنی در جامعه که سلامت جسمانی و روانی و نشاط و تندرستی را برای تمام اقشار جامعه به ارمغان می آورد در مقایسه با نتایج گسترش ورزش قهرمانی و حرفه‌ای از اولویت‌های مورد نیاز جامعه است.

ورزش‌های همگانی یکی از بهترین و مهم ترین مواردی است که طی آن می توان از برنامه‌های جمعی و مشارکت‌های اجتماعی برای بهبود فضای جامعه بهره گرفت. بهبود روحیه جمعی و حفظ نشاط جامعه از جمله مواردی است که در سایه ورزشهای همگانی تا حدود زیادی برآورده خواهد شد.

دوهای همگانی که با مشارکت گروهی مردم صورت می‌گیرد در پرتو اهدافی که در ورای آن تعریف می‌شود می‌تواند به ارتقای روحیه انسانی در میان اقشار مختلف جامعه کمک شایان توجهی نماید.

چنین به نظر میرسد که طی سال‌های اخیر ورزش‌های همگانی با اقبال عمومی بیشتری نیز همراه بودند به همین لحاظ برگزاری ورزش‌های همگانی خود به نوعی وحدت روحی در جامعه منجر خواهد شد.

با توجه به اهمیتی که ورزش های همگانی در جوامع امروزی دارند امید آن می رود که فدراسیون ورزش های همگانی کشور چه در سطح ملی و چه در سطح استان‌ها فعالیت های مفید و سازنده‌ای در راستای برگزاری این ورزش ها صورت دهد تا گامی استوارتر در جهت بازگرداندن نشاط جمعی به جوامع به ویژه جوامع شهری بردارد.

برگرفته از کتاب فرهنگ شهروندی/ راهنمای تسهیل گران/ پایه دهم

لینک اصل خبر در سایت شهرداری تبریز

    منبع خبر

    شهرداری تبریز

    شهرداری تبریز

    شهرداری تبریز یک شهرداری در شهر تبریز می باشد

      نظرات