معاون بهره‌برداری و توسعه فاضلاب آبفا شیراز: برنامه ریزی جهت ارتقا، و توسعه تصفیه خانه های فاضلاب شیراز در دست اقدام است.

به گزارش روابط عمومی و آموزش همگانی آبفا شیراز، محمدهادی ستوده وجود فاضلاب‌های سرگردان را یکی از عوامل آلودگی محیط‌زیست دانست و اذعان داشت: با بزرگ شدن شهرها و افزایش جمعیت آن‌ها  و نیز گسترش صنایع و کارخانه‌ها مسئله آلودگی محیط‌زیست روزبه‌روز اهمیت بیشتری پیدا می‌کند.

وی با توجه به وضعیت توپوگرافی زمین و وجود رودخانه خشک در کلان‌شهر شیراز گفت: شیراز به دو ناحیه جهت جمع‌آوری و تصفیه فاضلاب تقسیم‌بندی شده که محدوده ضلع شمالی رودخانه خشک در ناحیه اضطراری بوده که فاضلاب آن به تصفیه‌خانه شماره یک در وزیرآباد منتقل و ضلع جنوبی رودخانه خشک به تصفیه‌خانه شماره 2 جنب شهرک صنعتی سلطان‌آباد متصل می‌شود.

این مقام مسئول گفت: طبق مطالعات انجام‌شده شهر شیراز، نیازمند احداث 2 تصفیه‌خانه بوده که مدول اول تصفیه‌خانه شماره یک با ظرفیت 81000 مترمکعب در شبانه‌روز در سال 1385 به بهره‌برداری رسید که مطالعات ارتقاء آن نیز انجام‌شده که پس از ارتقای مدول اول جمعیت تحت پوشش آن 525 هزار نفر خواهد شد.

وی افزود:  مدول دوم نیز با ظرفیت 50000 مترمکعب در شبانه‌روز جهت جمعیت 250000 نفر طراحی‌شده است که برنامه‌ریزی جهت اجرایی شدن آن پس از ارتقاء مدول اول  در دست اقدام قرار خواهد گرفت.

ستوده تصریح کرد: تصفیه‌خانه شماره 2 واقع در جنب شهرک صنعتی سلطان‌آباد شامل 5 مدول با جمعیت تحت پوشش 1375000 نفر پیش‌بینی‌شده که مدول های اول و دوم آن با ظرفیت 100000 مترمکعب در شبانه‌روز به بهره‌برداری رسید و اسناد مناقصه مدول های سوم و چهارم نیز در دست تهیه است که به‌زودی مناقصه آن برگزار خواهد شد

این مقام مسئول با تاکید بر این مطلب که تصفیه‌خانه فاضلاب شماره 2 مدرن‌ترین و بزرگ‌ترین تصفیه‌خانه در جنوب کشور می‌باشد ابراز داشت: با شروع بهره‌برداری از دو مدول تصفیه‌خانه فاضلاب شماره 2 در تیرماه سال جاری شاهد بهبود شرایط زیست‌محیطی مناطق تخلیه و دفع فاضلاب شامل اراضی اطراف شهر شیراز و رودخانه‌ها و مسیل‌های منطقه، بهبود کیفیت آب‌های زیرزمینی منطقه، کاهش آلودگی‌های موجود منابع آب و جلوگیری از افزایش آلودگی‌ها در آینده و تصفیه و بازیافت فاضلاب و تولید پساب و کود قابل‌استفاده در کشاورزی و صنعت بودیم.

وی افزود: از دیگر اثرات بهره‌برداری از تصفیه‌خانه فاضلاب شماره 2 رفع مشکلات موجود مربوط به احداث چاه‌های جذبی، تخلیه فاضلاب و زحمات مربوط به نگهداری از سیستم‌های فاضلاب موجود در منطقه، جلوگیری از بیماری‌های ناشی از آلودگی‌های انگلی، سالک و سایر بیماری‌های مرتبط با آلودگی‌های فاضلاب و نیز بازچرخانی بخشی از پساب تولیدی به‌منظور تغذیه سفره‌های آب زیرزمینی است.

لینک اصل خبر در سایت شرکت آب و فاضلاب شیراز

    منبع خبر

    شرکت آب و فاضلاب شیراز

    شرکت آب و فاضلاب شیراز

    شرکت آب و فاضلاب شیراز یک شرکت در شهر شیراز می باشد

      نظرات