صرفه‌جویی 13 میلیون مترمکعبی آب در استان مرکزی با اجرای پروژه‌های طرح احیا و تعادل‌بخشی/ انسداد 95 چاه غیرمجاز آب در  این استان

صرفه‌جویی 13 میلیون مترمکعبی آب در استان مرکزی با اجرای پروژه‌های طرح احیا و تعادل‌بخشی/ انسداد 95 چاه غیرمجاز آب در این استان

به‌گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو (پاون)، "محمود قدبیگی" در اولین جلسه کمیته راهبردی طرح احیا و تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی شرکت آب منطقه‌ای مرکزی، اظهار کرد: با توجه به برداشت‌های بی‌رویه از منابع آب‌های زیرزمینی طی سالیان گذشته که افت سطح دشت‌ها و ممنوعه شدن آنها را در برداشته، اجرای طرح احیا و تعادل بخشی منابع آبی می‌تواند نویدبخش آرامش و اطمینان برای منابع  آب‌های زیرزمینی و سطحی استان باشد.

انسداد 95 چاه غیرمجاز در استان مرکزی
قدبیگی با اشاره به انسداد چاه‌های غیرمجاز در این استان، گفت: در شش ماهه ابتدایی سال جاری و در راستای حفاظت از منابع آب زیرزمینی و تعادل بخشی سفره‌های آب‌های زیرزمینی با همکاری نهادهای ذی‌ربط شهرستان‌های استان 95 حلقه چاه غیرمجاز در استان مرکزی مسدود و باعث صرفه‌جویی 5 میلیون متر مکعبی آب شد.
وی افزود: یکی از دلایل مهم افت آب‌های زیرزمینی در استان، برداشت بی‌رویه از آب‌های زیرزمینی برای مصارف کشاورزی بوده که متأسفانه عده‌ای از کشاورزان برای آبیاری زمین‌های کشاورزی خود بدون توجه به بحران کم آبی در استان، اقدام به حفر غیر مجاز چاه کرده که این موضوع باعث کاهش شدید منابع آبی در استان شده و خشکسالی‌های پی در پی نیز این بحران را تشدید می‌کند.

توقیف 16 دستگاه حفاری غیرمجاز
معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه‌ای مرکزی در ادامه با اشاره به استقرار 18 گروه گشت و بازرسی در این استان خاطرنشان کرد: اکیپ‌های گشت و بازرسی حفاظت از منابع آب‌های زیر زمینی در استان مرکزی با همکاری نهاد‌های ذی‌ربط موفق به توقیف 16 دستگاه حفاری غیر مجاز در 6 ماهه ابتدایی سال جاری در این استان شده‌اند.
وی با تاکید بر پیگیری جدی تخلفات بخش آب، گفت: بیشتر دشت‌های استان به دلیل برداشت‌های غیرمجاز در وضعیت نامناسبی به سر می‌برند و برخورد با حفر چاه‎های غیرمجاز در دستور کار شرکت آب منطقه ای مرکزی قرار دارد.

نصب 149 دستگاه کنتور حجمی هوشمند
قدبیگی با اشاره به آمار نصب دستگاه کنتور حجمی هوشمند برای چاه‌ها، افزود: در راستای اجرای طرح احیا و تعادل بخشی و اجرای دستورالعمل‌ها، این شرکت در 6 ماهه ابتدایی سال‌جاری تعداد 149 دستگاه کنتور هوشمند بر روی چاه‌های آب کشاورزی با حجم صرفه جویی 7 میلیون مترمکعب آب نصب نموده است.
وی  یادآور شد: استمرار پدیده خشکسالی در سال‌های اخیر روند افت سطح سفره آب زیرزمینی استان را افزایش داده که راهبرد جدی در مدیریت منابع آب از جمله تسهیل امور نصب کنتور هوشمند از مسائل مهم در این حوزه است.
معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای مرکزی جلوگیری از اضافه برداشت 57 حلقه چاه مجاز با حجم صرفه جویی یک میلیون مترمکعب و اصلاح 373 مورد پروانه چاه‌های کشاورزی را از دیگر اقدامات انجام شده در راستای اجرای طرح احیا و تعادل بخشی در استان دانست.
وی در پایان فرهنگ‌سازی را لازمه اجرای چنین طرح‌هایی دانسته و خاطر نشان کرد: طرح احیا و تعادل‌بخشی آب‌های زیرزمینی به عنوان اولویت وزارت نیرو برای حفظ این داشته‌های با ارزش، اگرچه در استان مرکزی در حال انجام است اما تحقق آن نیازمند فرهنگ‌سازی و مشارکت هرچه بیشتر است.
لینک اصل خبر در سایت وزارت نیرو

    منبع خبر

    وزارت نیرو

    وزارت نیرو

    وزارت نیرو

      نظرات