بازار مسکن در تله جهش
این طبقه از بازار ساختوساز در حوزه تیراژ و حجم سرمایهگذاری طی پنج سال اخیر با رکود قابل توجه روبهرو بوده است. بررسی توزیع سرمایهگذاری انجامشده در سه طبقه بازار ساختوساز در سال گذشته نشان میدهد: طبقه اول معادل ۴۵ درصد، طبقه میانی معادل ۵۷ درصد و طبقه سوم معادل ۲۸ درصد رشد حجم سرمایهگذاری داشتهاند. بررسی «دنیایاقتصاد» از الگوی سرمایهگذاری در طبقات مختلف بازار ساختوساز طی یک دوره زمانی بلندمدت مشخص میکند: این وضعیت، یعنی انجماد سرمایهها در طبقه میانی بازار ساختوساز به معنی قرار گرفتن سازندهها (بسازوبفروشها) در تله جهش قیمت است. بنبستی که اثرات آن در سال بعد برای سمت عرضه مشخص میشود چراکه سازندهها و مالکان واحدهای مسکونی نوساز به دلیل فروش نرفتن پروژه تکمیل شده و حبس سرمایهگذاری انجامشده در این بخش، امکان ساختوساز در سال بعد از جهش را از دست میدهند. ردیابی توزیع حجم سرمایهگذاریهای انجامشده در بازار ساختوساز کشور حاکی از آن ...
متن کامل خبر در سایت روزنامه دنیای اقتصاد
نظرات