صرفه‌جويي 240 هزار دلاري در نیروگاه طوس

صرفه‌جويي 240 هزار دلاري در نیروگاه طوس

به‌گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو (پاون)، کارت PKR- PT8153 وظیفه اصلاح مقادیر محاسبه شده فلوی و سطح را بر عهده دارد که در فرآیند تولید برق برای اندازه‌گیری دبی هوا و سوخت، آب، بخار زنده و سطح درام به کار گرفته می‌شود.
با گذشت زمان و تغییر فناوری بويژه در زمینه الکترونیک، تغییرات شگرفی در این صنعت ایجاد شده است. در نیروگاه برای تبدیل مقادیر خروجی سنسورها به سطح مورد نظر و فرآیند کنترل آن از کارتهای الکترونیکی که در حدود ۵۰ سال پیش طراحی و پیاده سازی شده، استفاده می‌شود. بنابراين ضرورت دارد كه کارت‌های الکترونیکی مورد توجه قرار گرفته و احیاء و تعمیر شوند. یکی از کارتهای مهم کنترلی که پیچیده نیز است کارت PKR- PT8153 نام دارد.
این کارت شامل چهار طبقه بورد است؛ یک طبقه مربوط به پردازش سیگنال است که با استفاده از نخستين پردازنده‌های تولیدی شرکت Texas Instrument به شماره TMS9900 که یک میکروپروسسور ۱۶ بیتی است و برای اجرای برنامه و ذخیره سازی از حافظه های بیرونی استفاده شده، به کار گرفته شده که فرآیند کنترلی و محاسباتی را انجام می‌دهد.
این کارت دارای رابط کاربری است و پارامترهای مختلفی را به منظو اصلاح و تعیین دقیق دبی و سطح برای هر حلقه کنترلی به صورت مجزا دریافت می‌کند. طبقه دیگر کارت مربوط به منبع تغذیه است که شامل یک منبع تغذیه سوئیچینگ با ساختار flyback می‌شود.
در هر واحد نیروگاه ۸ کارت PKR استفاده شده و در مجموع ۳۲ عدد کارت در واحدها نصب شده است. پیشتر به ازای خراب شدن هر کارت، کارت یدک موجود در انبار جایگزین آن می‌شد. با اتمام کارتهای یدک انبار، سفارش ساخت ۲۵ عدد از این کارت به شرکتی در آلمان به ارزش ۷۵۰ هزار دلار در سال ۸۶ داده و خرید خارجی انجام شد. این تعداد جایگزین بخشی از کارتهای قدیمی شده و از بورد کارتهای قبلی به عنوان یدک کارت‌هایی که خراب می‌شدند، مورد استفاده قرار مي‌گرفت.
با گذر زمان بوردهای یدک نیز به اتمام رسید. در این صورت طبق روال لازم بود درخواست خرید خارجی داده می‌شد اما به دلیل زمانبر بودن خرید و هزینه بسیار بالای آن از طرفی و از سوی دیگر به دلیل نیاز آنی شدید و پیش بینی نشده، همکاران امور کنترل در آزمایشگاه الکترونیک متشکل از مهندسان ایرانی به صورت تیمی در مدت یک ماه با مطالعه نقشه‌هاي موجود و آزمایش‌های متعدد با یافتن ایراد کارتها نسبت به تعمیر ۸ عدد از آنها برای نخستين بار اقدام كرده و دستورالعملی نیز برای تعمیر مابقی آنها تهیه شد.
تعدادی از این کارت‌ها هم اکنون در واحد ۱ و ۲ نیروگاه طوس نصب شده است.
لینک اصل خبر در سایت وزارت نیرو

    منبع خبر

    وزارت نیرو

    وزارت نیرو

    وزارت نیرو

      نظرات