رودخانه قابل جابجایی نیست/ضرورت آزاد سازی بستر رودخانه‌ها

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای گیلان در جلسه مدیریت بحران شهرستان تالش اظهار داشت: باید بستر رودخانه ها را آزاد سازی کنیم زیرا رودخانه قابل جابجایی نیست .

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای گیلان ، مهندس وحید خرمی مدیر عامل شرکت آب منطقه ای گیلان در جلسه ستاد مدیریت بحران شهرستان تالش که روز ( چهارشنبه 9 مهرماه ) در فرمانداری این شهرستان برگزار شد ، اظهار داشت : بر اساس بند" و "تبصره ۸ قانون بودجه سال ۹۹ ظرفیت بسیار مناسبی جهت ساماندهی رودخانه های استان گیلان وجود دارد.

وی با بیان اینکه اعتبارات ساماندهی رودخانه ها در شهرستان تالش جوابگوی حجم کار نیست ، اظهار داشت :  اینکه تصور کنیم ، می توان صد میلیارد تومان برای رودخانه‌ها در شهرستان تالش هزینه کرد امکان پذیر نیست اما می توان بازگشایی  رودخانه ، دیواره سنگی ، لایروبی و ساماندهی رودخانه را بر اساس  بند "و" قانون بودجه انجام داد .

مهندس خرمی افزود : صد هزار متر مکعب بر اساس بند" و" تبصره ۸  قانون بودجه در شهرستان تالش پیش بینی شده است.

وی تاکید کرد :  باید بستر رودخانه ها را آزاد کنیم زیرا رودخانه قابل جابجایی نیست.

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای گیلان با بیان اینکه در حدود شش میلیارد تومان برای بازسازی سردهنه های خاکی تخریب شده رودخانه‌ ها در شهرستان تالش  نیاز است گفت : ایستگاه هیدرومتری و اندازه گیری و چاه فلمن آسیب دیده است که  نیاز به گابیون بندی دارد.

وی در خصوص سیل در ییلاقات تالش عنوان کرد : در این سیلاب رودخانه از مسیر اصلی خود خارج نشد و فقط مسیری در محله "کیشون بن "که به علت بسته شدن پل ، آب رودخانه وارد جاده گردید .

وی تصریح کرد؛  زمانی که پل ظرفیت آبگذاری سیلاب را نداشته باشد رودخانه تنه درختان ، سنگ و مصالح را با خود به همراه می آورد و باعث مسدود شدن پل میشود .

مهندس خرمی یادآور شد : در سیلاب سال ۹۷ که در شهرستان تالش  و استان گیلان رخ داد، در چند نقطه گابیون بندی و خشک چینی انجام دادیم و در نتیجه آن در سیلاب ۹۹ ساحل رودخانه را حفظ کنیم.

وی تاکیدکرد؛ اگر پتانسیل مصالح در رودخانه وجود داشته باشد باید آن را  صرف رودخانه کنیم .

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای گیلان  در خصوص شرایط کنونی رودخانه ها در اثر سیل در شهرستان تالش و اقدامات اجرایی این شرکت گفت :  در حال حاضر از طریق  پیمانکار  سد شفارود،  شش دستگاه بیل، چهار دستگاه بلدوزر و سه دستگاه کامیون برای تالش ارسال شده است .

وی سیلاب اخیر این شهرستان را سیلی 50 ساله خواند و افزود :  برخی رودخانه های تالش  نظیر رودخانه کرگانرود و شیرآباد ، سیلاب لحظه ای ۵۰ ساله را تجربه کردند و افزود؛  قانونگذار بستر ۲۵ ساله و حریم کمی را برای رودخانه ها در نظر گرفته  که آزاد باشد تا در مواقع سیلابی ، رودخانه ها تخریبی به دنبال نداشته باشند.

لینک اصل خبر در سایت شرکت سهامی مادر تخصصی مدیریت منابع آب ایران

    منبع خبر

    شرکت سهامی مادر تخصصی مدیریت منابع آب ایران

    شرکت سهامی مادر تخصصی مدیریت منابع آب ایران

    شرکت سهامی مادر تخصصی مدیریت منابع آب ایران یک شرکت در شهر تهران می باشد

      نظرات