سازمان زمین و مسکن شهرداری نقش اثرگذاری در ایجاد  ...

سازمان زمین و مسکن شهرداری نقش اثرگذاری در ایجاد ...

سازمان زمین و مسکن شهرداری نقش اثرگذاری در ایجاد ارزش افزوده برای شهر دارد/ ایجاد بورس راهبردی برای ایجاد شفافیت، رقابت و تسهیل معاملات در بازار املاک

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی شورای اسلامی شهر مشهد، محمدحسین ودیعی با اشاره به بازدید اخیر خود از سازمان زمین و مسکن با بیان اینکه کلانشهرها از جمله مشهد همیشه در حال توسعه هستند هم از نظر میزان جمعیت و هم از نظر مدام در حال گسترش است، گفت: مدیران، تصمیم‌گیران و متخصصین شهری و شهرسازی همیشه دغدغه‌مند توسعه متوازن شهری بوده و نگران تامین سرانه‌های خدماتی لازم برای زیست مطلوب شهروندان هستند. وقتی بنای مسکونی در شهر ساخته می‌شود در ضوابط و مقررات شهرسازی برای زیست هر نفر ساکن تامین شرایطی برای افزایش فضا و ساکنین الزامی است.

وی افزود: در کنار این مهم سرانه‌های مختلف خدماتی شهری مانند فضای سبز، معابر، فضای بهداشتی درمانی، فرهنگی و تاسیسات شهری باید تامین شود تا زندگی شهر وندان حالت بهینه و مناسب خود را حفظ کند. گاهی منابع لازم جهت تأمین این سرانه‌ها کم است از این رو توسعه نامتوازن و شاید نابرابر شکل می‌گیرد.

وی با یادآوری اینکه در حال حاضر طرح تفصیلی دو پهنه جنوب شرق و جنوب غرب مشهد به تصویب کمیسیون شهرسازی رسیده که تنها در همین دو حوزه با حدود 30 هزار میلیارد تومان کسری بودجه تأمین سرانه‌های ضروری مواجه هستیم، گفت: این میزان کسری با پیش‌بینی استفاده از فروش کامل مجوزها و تامین حقوق شهر به این رقم منفی رسیده است. اما مدیریت شهری چاره‌ای جز تامین منابع ندارد پس بخشی از این منابع باید از طریق اراضی که وارد محدوده شهری شده بر اساس قانون نوسازی وعمران شهری تامین شود.

ودیعی ادامه داد: همچنین با ایجاد مطلوبیت و منافعی که متوجه اراضی افزوده شده به محدوده شهری است مالکان موظف به تامین سهم و حقوق شهر هستند . با این نگاه سازمان زمین و مسکن شهرداری با ایجاد ارزش افزوده نقش موثری در ایجاد توازن در شهر و تامین شرایط زیست مطلوب شهری ایفا می کند.

به گفته وی، از این رو با شناسایی زمینه‌های مناسب می توان با واگذاری اراضی به سرمایه گذاران یا اجرای پروژه‌های مشارکتی نسبت به ایجاد منابع درآمدی پایدار برای شهرداری اقدام کرد که در این بخش نیز نقش اثرگذار سازمان زمین و مسکن به همراه سازمان اقتصادی وسر مایه گذاری غیرقابل انکار است. همچنین این سازمان در تسهیل امور شهروندان برای حل مشکلات ایشان و راه‌اندازی پروژه‌های عمرانی در جهت توسعه شهر و افزایش امکانات و رفاه شهروندان نقش مهم و اثرگذاری دارد.

رئیس کمیسیون اقتصادی، سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های شورای اسلامی شهر مشهد همچنین گفت: تالار معاملات شرایط خوبی برای شفافیت و رقابت ایجاد کرده اما این کافی نیست و می بایست شرایط تسهیل معاملات نیز ایجاد شود. باید به فکر جذابیت بیشتر برای این بازار باشیم و شاید از طریق راه‌اندازی بورس املاک و مستغلات یا زمین و مسکن بتوان به چنین هدفی رسید.

وی با اشاره به اینکه با بررسی موارد و امکانات در دسترس می‌توان شرایط را مهیا کرد تا در چنین بورسی معاملات بیشتری انجام شود و مشتریان بیشتری جذب این بازار شوند، گفت: با این اقدام پس از اخذ مجوزهای لازم از مراجع قانونی می توان نسبت به افزایش مشارکت سایر سازمان‌ها قیمت را شفاف و معاملات را تسهیل کرد.

ودیعی تاکید کرد: هرچه امکان معامله ونقل و انتقال املاک ساده‌تر و سریع‌تر انجام شود، جذابیت و رغبت بیشتری برای حضور در این بازار به وجود خواهد آمد. در حال حاضر وقتی یک ملک معامله می‌شود انتقال آن حداقل دو ماه طول می‌کشد اما در بازار بورس انتقال سهام به صورت لحظه‌ای انجام می‌شود لذا باید به سمت ایجاد چنین فضایی پیش رویم.

لینک اصل خبر در سایت شورای شهر مشهد

    منبع خبر

    شورای شهر مشهد

    شورای شهر مشهد یک شورای شهر در شهر مشهد می باشد

      نظرات