جلب مشارکت ذی‌نفعان در امور بهره‌برداری و نگهداری تاسیسات آبی...

مدیر بهره‌برداری و نگهداری تاسیسات آبی شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی گفت: در یک سال گذشته تلاش شد تا با مدیریت و کنترل سدهای درحال بهره‌برداری در سطح استان، برنامه‌هایی نیز درخصوص ترغیب ذینفعان به مشارکت در امور نگهداری و بهره‌برداری بهینه از سرمایه گذاری‌های انجام شده صورت بگیرد.

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی، ادریس قائمی درخصوص عملکرد این حوزه طی یک سال اخیر اظهار کرد: از جمله وظایف ذاتی مجموعه تاسیسات آبی کسب اطمینان از کارایی و صحت عملکرد تجهیزات و تاسیسات وابسته سدها و شبکه‌های آبیاری، تامین و تحویل به‌موقع آب مورد نیاز بخش‌های مختلف اعم از شرب، کشاورزی و صنعت است.

وی افزود: برای رسیدن به این هدف با مدیریت و کنترل سدهای درحال بهره‌برداری در سطح استان، برنامه‌هایی نیز درخصوص ترغیب ذینفعان به مشارکت در امور نگهداری و بهره‌برداری بهینه از سرمایه گذاری‌های انجام شده صورت گرفت.

مدیر بهره‌برداری و نگهداری تاسیسات آبی شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی ادامه داد: در این راستا با افزایش تعاملات، همکاری‌ها و همچنین هماهنگی و پیگیری لازم در کنار سایر واحدهای ذیربط در زمینه توسعه و رونق گردشگری در محدوده تاسیسات آبی با استفاده از امکانات موجود و بهره گیری از قابلیت‌های دریاچه پشت سدها و در نهایت شناسایی پتانسیل‌های درآمدزایی در دستور کار و مورد توجه جدی قرار گرفت.

وی تعمیرات تخصصی و اصلاحات فنی در شیرخانه بند انحرافی اندرخ و سد کارده را از جمله اقدامات مهم طی یک سال گذشته اعلام کرد و گفت: این اقدام با هدف جلوگیری از آسیب به شیرآلات در حین تنظیم آب با دبی‌های مختلف خروجی، به‌خصوص دبی‌های پایین که نهایتا باعث افزایش عمر مفید تجهیزات و قطعات می‌شود، انجام شد.

قائمی با اشاره به فراهم آوردن امکان استحصال حداکثری از آب مخزن به ویژه در تراز های پایین و مواقع خشکسالی تصریح کرد:  احیاء تخلیه رسوب سد سراب، انجام عملیات لازم در بالادست  با بررسی‌های فنی جهت مهار و جلوگیری از ورود رسوبات به داخل مخزن و نیز اقدامات لازم جهت حفاظت قنات پایین ‌دست و حمایت‌های مضاعف و مساعدت در زمینه لایروبی قنات و تثبیت و مقاوم سازی آن  نیز از دیگر اقدامات این بخش بوده است.

وی با اشاره به بازگشایی فوری مجرای بند قدیمی فریمان که به دلیل انباشت رسوبات سال‌ها مسدود بوده و خروج آب و تخلیه رسوب از آن میسر نبود و متعاقب آن آبگیری به موقع سد افزود: هرچند لایروبی و برداشت رسوبات از مخزن سد بسیار پرهزینه و عملا به طور کامل میسر نمی‌باشد اما براساس بررسی‌ها و محاسبات صورت گرفته نتیجه عملیات مقطعی یک ماهه و اضطراری به تایید کشاورزان منطقه علاوه‌بر داشتن اثرات مهم و اطمینان بخش در تحویل آب، متناسب با حجم رسوبات خارج شده (هرچند اندک) حداقل حجمی به میزان حدود یک مدار آب به ذخیره سازی افزوده است.

مدیر بهره‌برداری و نگهداری تاسیسات آبی شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی خاطر نشان کرد: حضور و استقرار به موقع ماشین آلات و انجام عملیات لازم در تثبیت سازه و هدایت صحیح سیلاب و جلوگیری از خسارت به پایین‌دست بند تغذیه‌ای قلندرآباد نیز از دیگر اقدامات مهم و به موقع این بخش بوده است.

وی بیان کرد: همچنین برقراری ارتباط مستمر با کشاورزان با برگزاری جلسات متعدد و حضور در محل و نشست‌های مشترک با ادارات و تشکل‌های ذیربط در راستای حل اختلافات کشاورزان در بسیاری از نقاط مختلف از جمله شبکه‌های فریمان، سنگرد، کمایستان صورت گرفته که همچنان تا حل کامل مسائل و مرتفع شدن معضلات در دستور کار خواهد بود.

وی با اشاره به لزوم اقدامات پیشگیرانه، اطلاع رسانی و هشدار در رابطه با خطر غرق شدگی در دریاچه سدها که باتوجه به افزایش قابل ملاحظه آبگیری اکثر مخازن سدهای استان بیش از پیش محتمل بود، عنوان کرد: علی‌رغم کمبودها و مشکلات مالی با به‌کارگیری و استفاده از همه ظرفیت‌های موجود و پیگیری های منطقه‌ای و اقدامات مشترک با همکاری سازمان‌های متولی اقدامات فوری و تمهیداتی به عمل آمد که از جمله آن‌ها تهیه گزارش مستند و کلیپ هشدار خطرات شنا در مخازن سدها با همکاری صدا و سیما و نیز نصب تابلوهای هشدار دهنده در مبادی ورودی و حاشیه مخزن به‌ویژه سدهای طرق و شهید یعقوبی بود که به دنبال بارش‌های مناسب بهاری به بیشترین تراز آب‌گیری در سال‌های اخیر رسیدند.

وی اظهار کرد: با لحاظ عمر سد و در نظر گرفتن مدت زمانی که از آغاز بهره‌برداری بسیاری از سدها می‌گذرد انجام کنترل‌های لازم و اقداماتی درخصوص رفع نواقص، تقویت و اطمینان از عمل‌کرد سیستم‌ها و تجهیزات برخی سدها ضرورت داشت و در اولویت قرار گرفت  که به عنوان مثال کنترل، رفع نقص، به روزآوری و تقویت سیستم تخلیه و برداشت آب از سد طرق نمونه‌ای از آن‌ها بود.

قائمی بیان کرد: فعالیت‌های حوزه آب‌های سطحی در مناطق مختلف استان در رابطه با جلوگیری از برداشت‌های غیر مجاز آب، کارشناسی و رسیدگی به تقاضاهای متعدد و متنوع مرتبط با حوضچه‌های پرورش ماهی و نیز طرح‌های آبیاری قطره‌ای و... انجام شده است.

وی با یادآوری این نکته که کنترل ایمنی، مراقبت و پیگیری در زمینه حفظ پایداری سدهای کل استان به‌ویژه درونگر، شهید دهقان و کمایستان (باتوجه به شرایط خاص) نیز در یک‌سال اخیر با دقت و حساسیت مضاعف انجام شده است، گفت: ورود به بحث کنترل ایمنی و نظارت بر عمل‌کرد بهره‌برداری بند گلستان و ارائه توصیه‌های فنی به متولیان بهره‌برداری آن بعد از وقفه‌ای طولانی آغاز و با رصد دقیق و منظم درحال انجام می‌باشد.

مدیر بهره‌برداری و نگهداری تاسیسات آبی شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی تصریح کرد: همچنین اقدامات فوری پس از وقوع سیلاب غیر قابل پیش‌بینی و بی‌سابقه در سد کمایستان با پیگیری و انجام فعالیت‌های ضروری و به موقع انجام شد که ضمن جلوگیری از بروز وقفه در تامین و تحویل آب کشاورزی شبکه آبیاری پایین دست از دیگر اقدامات و دستور کارها بوده و به این مورد بازگشایی مجرای سد یام و تعویض شیرآلات از کار افتاده و نیز پیگیری رفع مشکلات شبکه آبیاری سنگرد را می‌توان افزود که با همت، تلاش و همکاری ارزشمند پرسنل و مدیریت محترم امور آب شهرستان سبزوار به نحو شایسته مدیریت شد.

قائمی اظهار کرد: پیگیری سامان‌دهی زهاب در پایین‌دست سد دوستی و انجام تعمیرات لازم و نیز لایروبی در محدوده بند انحرافی شیرتپه، نظارت و کنترل تحویل آب خط انتقال و همچنین برقراری و تامین به‌موقع سهم آب زیست محیطی با رهاسازی اصولی آب براساس پروتکل‌های موجود با کلیه ملاحظات مربوط به سدهای مرزی و اهمیت حفظ مناسبات خارجی با کشور همسایه و رعایت توافقنامه‌های مربوطه توسط عوامل، مدیریت و پرسنل به نحو مطلوب صورت گرفته است.

لینک اصل خبر در سایت شركت آب منطقه‌ای خراسان رضوی

    منبع خبر

    شركت آب منطقه‌ای خراسان رضوی

    شركت آب منطقه‌ای خراسان رضوی یک سازمان دولتی می باشد

      نظرات