پارک ملی تندوره به عنوان ذخیره گاه زیست‌کره، به یونسکو معرفی می شود

پارک ملی تندوره به عنوان ذخیره گاه زیست‌کره، به یونسکو معرفی می شود

به گزارش روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی، تورج همتی ادامه داد: توسعه زیر ساخت‌های گردشگری در تنها پارک ملی استان طی چند سال اخیر و دیگر اقداماتی که در محور توسعه تعاملات فرهنگی و اجتماعی منطقه اجرایی شده است، زمینه لازم را برای معرفی تندوره به عنوان ذخیره گاه بیوسفر به دفتر یونسکو و به دنبال آن مطرح شدن آن در جوامع بین المللی فراهم کرده است.

وی معیشت پایدار منطقه را در گرو تغییر  رویکرد سنتی حفاظت به نگاه توسعه یافته برای کسب پذیرش جهانی بر مبنای مفهوم " انسان و کره مسکون" و بهره مندی از اقتصاد توریسم با تمرکز بر نقش جوامع محلی دانست و افزود:تا پایان سال گزارش مطالعات تندوره به عنوان نامزدچهاردهمین ذخیره گاه زیست کره با همکاری دانشگاه فردوسی مشهد برای بررسی و ثبت جهانی ،تدوین و به دفتر یونسکو ارائه خواهد شد.

این مقام مسئول با تاکید بر اینکه توسعه گردشگری در پارک ملی تندوره یک مدل عینی از تبلور توسعه پایدار در منطقه است که به شاخص های مطلوب بین المللی نزدیک است گفت: با تکیه بر بندظ ماده ۳۸ قانون برنامه ششم توسعه اقتصادی و اجتماعی در نظر است که حفاظت و بهره‌وری پایدار ناحیه تفرجی تنها پارک ملی استان به سرمایه‌گذاران دارای صلاحیت واگذار شود.

وی با بیان اینکه در راستای تقویت جوامع محلی، مردم به عنوان سهام داران اصلی در این فرایند، نقش پر رنگی خواهند داشت گفت:بر این اساس، تمرکز بر توانمند سازی جوامع محلی و ارزیابی و شناسایی گونه های نادر گیاهی، جانوری و معرفی دیگر امتیازات این منطقه همچون ارزش های فرهنگی و مزیت‌های مشارکتی که شاخص های اساسی و پیش نیازهای این مهم هستند، خواهد بود.

وی ادامه داد: پارک ملی تندوره حتی از شرایط لازم برای به اشتراک گذاری دستاوردهای پژوهشی و برخورداری از مزایای ذخیره گاه فرامرزی بدلیل همجواری با کشور ترکمنستان را دارد و با معیارهای موجود قطعا توانایی تحول آفرینی در صنعت توریسم را به دنبال خواهد داشت.

همتی همچنین، بکارگیری سازه های سازگار با طبیعت و بوم گردی برای اسکان موقت گردشگران،تابلوهای تفصیلی برای معرفی گونه های شاخص حیات وحش و دیگر جاذبه های طبیعی، اکولاژ، بهسازی مسیرهای  دسترسی، سامانه های وحوش نگری، ایستگاه بازدید کنندگان و پایگاه درمانی و استقرار واحدهای نظارتی و.... را از جمله زیر ساخت‌های اجرا شده در پارک عنوان کرد و افزود: ورکشاپ ها، سمینارها و آموزش های حضوری در قالب فرایند آگاهی سازی و مشارکت زیست بومی در دستور کارحوزه تخصصی این اداره کل است.


فراهی فرماندار درگز نیز طی سخنانی با ابراز خرسندی از امید آفرینی در حوزه های مختلف خصوصا اشتغال پایدار را مطابق با رویکردهای دولت و چشم انداز اقتصادی کشور دانست و از نگاه ویژه  به مقوله محیط زیست خراسان رضوی شهرستان تقدیر کرد.

حسن رزمیان مقدم نماینده مردم درگز در مجلس شورای اسلامی نیز در ادامه طی سخنانی با اشاره به ضرورت هم افزایی در پاسخگویی به مردم از زحمات صورت گرفته در حوزه محیط زیست تجلیل و خداقوت گفت.

در ادامه این جلسه، از تلاش حسین اصلاحی شیرغان رئیس پیشین حفاظت محیط زیست درگز تجلیل و موسی غلام زاده سراب به عنوان رئیس این نمایندگی رسما" معرفی شد.

لینک اصل خبر در سایت سازمان حفاظت محیط زیست

    منبع خبر

    سازمان حفاظت محیط زیست

    سازمان حفاظت محیط زیست یک سازمان دولتی در شهر تهران می باشد

      نظرات