دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش : دستاورد های سه ساله طرح...

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش : دستاورد های سه ساله طرح...

نشست ملی هماهنگی و هم اندیشی (گسترش سواد آبی با محوریت ارزش آب )صبح امروز (14 شهریور 99) در بستر سامانه نشست های مجازی درگاه اینترنتی انسان زیست با حضور دکتر امانی طهرانی؛ دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش، خانم دکتر عابدینی؛ نماینده سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، دکتر بهرامی، دبیر دبیرخانه ملی کتاب انسان و محیط زیست، سرگروه های استانی کتاب انسان و محیط زیست ، روسای تکنولوژی ادارات آموزش و پرورش در سراسر کشور و حضور مقامات و مدیران روابط عمومی شرکت های آب منطقه ای برگزار شد.

دکتر محمود امانی طهرانی دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش با اشاره به استقبال خوب صورت گرفته از این نشست مجازی؛ دستاوردهای گذشته طرح سواد آبی را حاصل تجربه ی خیلی خوب سه ساله از یک کار دسته جمعی میان شرکای راهبردی طرح شامل بخش آب وزارت نیرو و شرکت های آب منطقه ای استانی ، وزارت آموزش و پرورش و سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی و سازمان حفاظت محیط زیست برشمرد و با اشاره به جلسه مشترک وزرای نیرو و آموزش و پرورش و بیان موضوع سواد آبی ذیل همکاری های دو وزراتخانه، بر توسعه ی آموزش ها به سایر بخش ها به­ویژه حوزه برق و انرژی تاکید کرد.

آقای امانی تعریف موضوع محوری سال را در طرح سواد آبی موجب پویایی و جذابیت بیشتر آموزش ها دانست و اضافه شدن موضوع ارزش آب در کنار تدوام تمرین آموزش مواجهه صحیح با سیلاب در سال تحصیلی جاری را قابل تقدیر برشمرد. وی بیان داشت: اکنون در آغاز سال چهارم فعالیت های سواد آبی هستیم و رسالت طرح یافتن و پیشبرد راه موثر آموزش های محیط زیستی در حرکتی مشترک است، به صورتیکه جایگاه واقعی کتاب انسان و محیط زیست در میان سایر دروس بدرستی تعریف و لحاظ شود.

در ابتدای این نشست؛ دکتر بهرامی (دبیر دبیرخانه ملی کتاب انسان و محیط زیست) ضمن ارائه گزارشی از روند تدریس کتاب انسان و محیط زیست در سال تحصیلی گذشته، به مروری بر نشست های ملی پیشین طرح سواد آبی در سال­های گذشته پرداخت و سطح فعالیت و نقش آفرینی دبیران کتاب انسان و محیط زیست در پیشبرد طرح را فعالانه ارزیابی کرد.

وی با ابراز آرزومندی برای نهادینه شدن آموزش های سواد آبی و قدردانی از شرکت مدیریت منابع آب ایران در پشتیبانی از تدریس درس اول کتاب انسان و محیط زیست؛ از حمایت های سازمان پژوهش و برنامه ریزی درسی و سازمان حفاظت محیط زیست در این مسیر تقدیر بعمل آورد. پس از صحبت­های وی، آقای حبیب الهی (معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش استان کرمان)  به بیان دیدگاه های دبیرخانه طرح در رابطه با ضرورت پیشبرد آموزش های تکمیلی برای کتاب پرداخت و بر اهمیت تربیت نسلی آگاه و مسئولیت پذیر در موضوع آب تاکید کرد.

در ادامه این نشست مجازی؛ آقای اسکویی مدیر کل روابط عمومی شرکت مدیریت منابع آب ایران ضمن ابراز خرسندی از اقدامات صورت گرفته در سال تحصیلی گذشته، به  طرح برخی ابتکارات به عمل آمده در تداوم آموزش های سواد آبی در سال تحصیلی 99-1398 پس از شیوع ویروس کرونا پرداخته و از روابط عمومی های بخش آب کشور (شرکت های آب منطقه ای) برای همکاری خوب با ادارات کل آموزش و پرورش در استان ها در پیشبرد برنامه تمرین مواجهه صحیح با سیلاب تشکر کرد. وی با اشاره به ابلاغ شیوه نامه جدید طرح گسترش سواد آبی برای سال تحصیلی جاری (1399-1400) تمرکز آموزش ها بر بستر فضای مجازی را از ویژگی های اصلی طرح در سال جدید برشمرده و از طراحی اپلیکیشن سواد آبی با حمایت سازمان آب و برق خوزستان در این راستا بعنوان تحولی بزرگ در حوزه فرهنگ سازی آب کشور نام برد. مدیر کل روابط عمومی شرکت مدیریت منابع آب ایران، موضوع محوری آموزش های سواد آبی امسال را ارزش آب عنوان داشته و تطابق عنوان روز جهانی آب در سال 2021 ( ارزش آب Water Value ) با موضوع محوری طرح را به فال نیک گرفته و هدف آموزش های آبی در سال  تحصیلی جاری را آشناسازی نسل جوان با ارزش آب در تمامی ابعاد اقتصادی ، اجتماعی و فرهنگی آن عنوان کرد.

سخنران بعدی نشست مجازی، آقای شیرزادی (مدیر کل تکنولوژی و گروه های آموزشی وزارت آموزش و پرورش) بود که به تشریح دستاوردهای طرح سواد آبی پرداخته و حرکت صورت گرفته در این رابطه را الگویی برای سایر دروس کتاب انسان و محیط زیست و همچنین سایر کتاب های در دستور کار وزارت آموزش و پرورش برشمرد.

در ادامه خانم دکتر عابدینی به عنوان نماینده سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی با تبریک روزجهانی معلم ( ۵ اکتبر برابر ۱۳ مهر)، معلمان را سردمداران جبهه ی مبارزه با جهل معرفی کرده و بر نقش ویژه آن ها بر گسترش نسلی آگاه و مترقی برای آینده کشور تاکید نمود. ایشان با مروری بر اقدامات صورت گرفته در رابطه با موضوع محوری سال گذشته طرح گسترش سواد آبی با عنوان تمرین مواجه صحیح با سیلاب، بر تداوم آموزش های سیلابی در کنار موضوع محوری سال جدید (ارزش آب) تاکید نموده و پیوند بین شرکت های آب منطقه ای با ادارات کل آموزش و پرورش را ستودنی دانست.

پس از صحبت های خانم عابدینی،  مهندس سمیعی (نماینده مشاور ملی طرح) سرفصل های اصلی برنامه گسترش سواد آبی در سال تحصیلی جاری را ذکر و بر لزوم مدیریت شرایط ایجاد شده بعلت شیوع ویروس کرونا و تاثیر آن بر آموزش های کتاب انسان و محیط زیست تاکید کرد. طرح ابعاد مختلف موضوع محوری سال و بسترهای آموزشی ویژه تدارک دیده شده برای پیشبرد طرح در سال تحصیلی جاری (1399-14000) از دیگر بخش های صحبت های وی بود که به بخش دوم نشست منتهی شد.

در بخش دوم نشست،  بستر و ابزارهای آموزش دیجیتال سواد آبی شامل سایت سواد آبی، سایت انسان زیست و اپلیکیشن سواد آبی توسط  مهندس زینلی از مشاور آبانگاه (مشاور ملی) مورد معرفی و تشریح قرار گرفت.  چارچوب بهره گیری از ظرفیت های اپلیکیشن شاد و گروه های ارتباطی در شبکه های اجتماعی نظیر واتس اپ از دیگر بخش هایی بود که ذیل بسترهای آموزشی طرح توسط وی عنوان گردید.

دومین سخنران بخش آموزشی نشست، خانم مهندس حاتمی بود که بعنوان مدیر تیم تدوین محتوای موضوع محوری سال در شرکت مشاور ملی به شرح چیستی، چرایی و چگونگی تدوین ارزش آب برای مخاطبان طرح سواد آبی در سال تحصیلی جاری پرداخته و راهنمای تدوین شده در این رابطه را ارائه نمود.

در جمع بندی بخش آموزشی، آقای سمیعی به بازخوردگیری صورت گرفته در استان ها طی گزارش گیری از بخش آب و همچنین آموزش و پرورش اشاره داشته و ضمن ارائه گزارشی از ارزیابی و تقدیر از استان های پیشرو در سال تحصیلی گذشته، ابراز امیدواری نمود تا با استفاده از بسترهای فراهم آمده جدید در پیشبرد طرح، شاهد شکوفایی بیش از پیش آموزش های سواد آبی در سال تحصیلی جاری باشیم.

در پایان نشست در قالب پنل پرسش و پاسخ به برخی سئوالات و ابهامات نمایندگان استان ها در پیشبرد طرح پاسخ داده شد.

لینک اصل خبر در سایت شرکت سهامی مادر تخصصی مدیریت منابع آب ایران

    منبع خبر

    شرکت سهامی مادر تخصصی مدیریت منابع آب ایران

    شرکت سهامی مادر تخصصی مدیریت منابع آب ایران

    شرکت سهامی مادر تخصصی مدیریت منابع آب ایران یک شرکت در شهر تهران می باشد

      نظرات