خبر تصادف و تلف شدن یوزپلنگ ایرانی در استان سمنان جعلی است

خبر تصادف و تلف شدن یوزپلنگ ایرانی در استان سمنان جعلی است



امیر عبدوس روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا ابراز داشت: برخی از کاربران فضای مجازی با انتشار عکسی از یوزپلنگ تلف شده در بخشی از جاده تهران- مشهد در محدوده میاندشت عباس آباد موجی از نگرانی را بین دوست داران حیات وحش ایجاد کردند که بر اساس بررسی شواهد، چنین ادعایی صحت ندارد و عکس منتشر شده مربوط به سال‌های گذشته است.

وی ادامه داد: به منظور مطمئن شدن از انتشار خبر دروغ تلف شدن یوزپلنگ آسیایی بر اثر تصادف علاوه بر بررسی میدانی تمام مسیر رفت و برگشت در محدوده عباس‌آباد- میاندشت میامی، عکس منتشر شده برای رئیس پارک ملی توران و رئیس اداره نظارت بر امور حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست استان سمنان ارسال شد و این کارشناسان تایید کردند این عکس مربوط به سال‌های گذشته است.

وی بیان کرد: علاوه بر آن بر اساس بررسی انجام شده هیچ‌ گونه تماسی با پاسگاه منطقه مبنی بر تصادف خودرو و تلف یوزپلنگ گرفته نشده است.

مدیرکل حفاظت محیط‌ زیست استان سمنان گفت: حصار کشی به طول پنج کیلومتر و کاهش سرعت به ۸۰ کیلومتر در ساعت در بخشی از جاده ترانزیتی تهران- مشهد در محدوده استان که قلمرو یوزپلنگ آسیایی است تلفات تصادف های جاده ای یوزپلنگ و دیگر جانوران را به صفر رساند.

عبدوس ابراز داشت: هفت قلاده یوزپلنگ در محور میاندشت- عباس آباد در سال‌های ۱۳۸۹ تا ۱۳۹۷ در اثر تصادف‌های جاده‌ای تلف شدند، اما حصار کشی و کاهش سرعت در بخشی از جاده ترانزیتی تهران- مشهد در محدوده استان تلفات تصادف های جاده ای یوزپلنگ و دیگر جانوران را به صفر رساند.

یوزپلنگ گونه‌ای درخطر انقراض است و اکنون فقط شماری از آنها در ایران و آفریقا زیست می‌کند.
منطقه توران یا خارتوران در شرق استان سمنان در شهرستان شاهرود یکی از سه منطقه حفاظت شده ایران با مساحت یک میلیون و ۴۷۰ هزار هکتار، خاستگاه زیست یوزپلنگ ایرانی به شمار می‌رود که بخشی از این منطقه حفاظت حدفاصل میاندشت- میامی در محور مواصلاتی قرار گرفته بود و روزگاری بزرگترین قربانگاه جاده‌ای یوز ایرانی محسوب می‌شد. لینک اصل خبر در سایت سازمان حفاظت محیط زیست

    منبع خبر

    سازمان حفاظت محیط زیست

    سازمان حفاظت محیط زیست یک سازمان دولتی در شهر تهران می باشد

      نظرات