مطالعات پهنه‌بندی سیلاب روستاهای هرمزگان در حال انجام است/ ارائه طرح فنی برای کاهش خسارت‌های احتمالی

مطالعات پهنه‌بندی سیلاب روستاهای هرمزگان در حال انجام است/ ارائه طرح فنی برای کاهش خسارت‌های احتمالی

به‌گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو (پاون)، "هوشنگ ملایی" در جلسه شورای حفاظت از منابع آب شهرستان بستک با تاکید بر لزوم انجام مطالعات پهنه‌بندی سیلاب روستاهای حاشیه رودخانه‌ها، اظهار کرد: بر اساس قانون، مطالعات رودخانه‌های محدوده روستاهای تمام استان انجام خواهد شد و نتایج و طرح فنی لازم را نیز برای اجرا به دهیاری‌ها ارائه خواهیم کرد.
وی با اشاره به ظرفیت مناسب شهرستان بستک برای سرمایه گذاری در حوزه آب گرم، یادآور شد: بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که حجم آب چشمه‌های آب‌گرم شهرستان بستک از بسیاری از استان‌های کشور نیز بیشتر بوده و این موضوع ظرفیت خوبی برای توسعه گردشگری آب‌درمانی محسوب می‌شود.
وی خاطرنشان کرد: جهاد کشاورزی می‌تواند با سرعت بخشیدن به واگذاری اراضی مربوط به سد فتویه گام بزرگی برای جهش تولید بردارد و امکان آبیاری حدود 60 هکتار از طریق این سد را فراهم کند.
وی افزود: از 180 چاه فرم یک در شهرستان بستک 40 حلقه در اراضی ملی واقع شده که پیشنهاد می‌کنم کارگروهی برای تعین تکلیف این اراضی ایجاد و منجر به صدور پروانه بهره‌برداری شود.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان هرمزگان با بیان اینکه باید برای رشد اشتغال برنامه‌ریزی کنیم، عنوان کرد: نواحی صنعتی که در کنار رودخانه‌ها هستند می‌توانند از تخصیص منابع آب سطحی استفاده کرده و اگر طرح‌های سرمایه گذاری واحدها در کنار رودخانه ها توسعه پیدا کند امکان خوبی برای کاهش میزان برداشت از سفره‌های زیرزمینی را فراهم خواهد کرد.
ملایی آب سیار را نوعی تامین آب پایدار دانست و تصریح کرد: برای حل مشکل تامین آب شرب شهرستان بستک، مشترکان غیرشربی که آب مورد نیاز خود را از خط انتقال آب شرب دریافت می‌کنند به سمت منابع دیگری سوق داده خواهند شد.
وی با اشاره به کمبود اعتبارات ایمن‌سازی و لایروبی تمام رودخانه‌های استان هرمزگان، افزود: دولت برای حل این مشکل، ساماندهی و لایروبی رودخانه را در قبال برداشت مصالح شن و ماسه در نظر گرفته است.
ملایی با اشاره به موضوع تغییر اقلیم در سطح کشور و جهان، خاطرنشان کرد: سیلی که در اثر بارش شدید سال گذشته به وقوع پیوست در سالیان اخیر بی سابقه بود و استان هرمزگان باید خود را برای بارش‌های شدیدتر نیز آماده کند.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان هرمزگان اظهار کرد: ماده 27 و 28 قانون توزیع عادلانه آب ظرفیت خوبی را برای کمک به کشت‌های گلخانه‌ای و صنایع ایجاد کرده که می‌تواند راهگشاری برخی از مشکلات شهرستان بستک باشد.
لینک اصل خبر در سایت وزارت نیرو

    منبع خبر

    وزارت نیرو

    وزارت نیرو

    وزارت نیرو

      نظرات