کتابخانه مرحوم واعظ چرندابی ساماندهی می‌شود

کتابخانه مرحوم واعظ چرندابی ساماندهی می‌شود

به گزارش شهریار به نقل از ایسنا، در این بازدید که شکور اکبرنژاد، سعید نیکوخصلت و غلامحسین مسعودی ریحان رئیس و اعضای کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تبریز حضور داشتند، خانواده مرحوم چرندابی ضمن تشریح جوانب مختلف زندگی اجتماعی و دینی این عالم فقید، به تشریح نحوه جمع آوری کتاب‌های موجود در این مجموعه و جنبه‌های ارزشمند بودن آن پرداختند.

آیت الله عباسقلی صادقپور وجدی مشهور به واعظ چرندابی، در سال ۱۳۱۵هجری قمری مطابق با سال ۱۲۷۶هجری شمسی در شهر تبریز به دنیا آمده و سطوح مختلف حوزه را نزد اساتیدی چون آیات سید محمد مولانا، اسماعیل فقیه، سید مرتضی خسروشاهی و عالم ربانی حاج میرزا ابراهیم ابراهیم زاده عطاری و آیت‌الله علی شربیانی فراگرفته است.

وی از روزهای نخست طلبگی به فکر تشکیل کتابخانه شخصی افتاد و توانست با تلاش فراوان کتابخانه مهمی تشکیل دهد که در نوع خود بی نظیر بود. او در مورد چگونگی تشکیل کتابخانه می‌نویسد: … در سایه ذوق فطری به گردآوری کتب متنوعه مشغول شدم تا در عرض سالیان دراز به یاری خداوند بی نیاز موفق به تشکیل کتابخانه‌ای شدم که اکنون تعداد کتب و رسائل و مجلات آن قریب به ۱۰۰۰۰ جلد بالغ می‌شود و بیش از ۳۰ دوره تفسیر قرآن مجید در کتابخانه شخصی موجود است که در طی سالهای متمادی با خون دل جمع آوری شده است. کتابخانه ما از کتب مخطوطه نفیسه نادره مقدار کمی و مابقی تماما کسوت طبع را پوشیده اند. نوع کتب شامل تفسیر و حدیث و رجال و تاریخ و طب و تشریح و دائره المعارف و جغرافیا و کتب علوم عصری و قوامیس و فرهنگ‌های مهم عربی و فارسی و تاریخ ادبیات و کتب ادبیه هر دو زبان و… که در ایران و عراق و ترکیه و سوریه و لبنان و مصر و هند و اروپا و غیره طبع و نشر شده اند.

بخشی از کتاب‌های وی طبق وصیتش به آستان قدس رضوی اهدا شده است.

لینک اصل خبر در سایت شهرداری تبریز

    منبع خبر

    شهرداری تبریز

    شهرداری تبریز

    شهرداری تبریز یک شهرداری در شهر تبریز می باشد

      نظرات