ایجاد شهر و دهکده های لجستیکی

ایجاد شهر و دهکده های لجستیکی

http://www.bananews.ir/ایجاد شهر و دهکده های لجستیکی،کاهش ۳۰ درصدی تعداد گمرکات و آمادگی برای تدوین سند آمایش تجاری ۲ ،خبرهای تازه قائم مقام وزارت صنعت و تجارت در کنفرانس بین المللی لجستیک و زنجیره تامین بود.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) قائم‌مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان این مطلب و اشاره به اینکه بهبود عملکرد لجستیک آثارش در فعالیت ها روشن شده در چهارمین کنفرانس ملی و دومین کنفرانس بین المللی لجستیک و زنجیره تامین گفت: در دنیای امروز، تجارت از سوی شبکه‌ای از فعالیت لجستیکی هدایت می‌شود که در این میان، بهبود و ارتقاء عملکرد لجستیکی به عنوان اهداف مهم توسعه کشورها مطرح است و آثار خوبی را بر فعالیت اقتصادی کشورها به جای گذاشته است.

مسعود موحدی با اشاره به اینکه آمایش صنعتی و معدنی دو برنامه اصلی وزارت صنعت ،معدن و تجارت است گفت: برای رونق تجارت در کشور باید سلسله‌ای از زیرساخت‌های جدید فراهم شود تا زنجیره زیرساختهای لجستیکی به موازاتش تکمیل و جایگاه لجستیکی کشور در منطقه‌ رشد یابد.وی در این راستا تشریح کرد:در وزارت صنعت، معدن وتجارت نیز موضوع کاهش قیمت تمام شده به عنوان یکی از عوامل موثر در زنجیره تامین مورد توجه قرار گرفته، چرا که قیمت تمام شده به عنوان برآیند مجموعه‌ای از فعالیتها است که نتیجه آن، بالا رفتن کیفیت و کاهش قیمت است.

رویکرد کاهش گمرک ها

وی همچنین با اشاره به اینکه تا پایان برنامه پنجم توسعه باید تعداد گمرکات کشور به ۳۰ درصد کاهش یابد تا مدیریت گمرکی و زمان ترخیص کالاها با مشکل مواجه نشود گفت:این موضوع درحالی است که با تصویب قانون جدید گمرکی، زمینه برای اصلاحات در این بخش از تجارت کشور فراهم شده و زیرساختهای مالی،بانکی و بیمه‌ای در سالهای اخیر به خوبی رشد کرده؛ اما نیاز است برخی از موانع بر سر راه ارایه خدمات این بخش‌ها به لجستیک و زنجیره تامین بیشتر شود.

قائم‌مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: در حوزه زیرساختهای تجاری، قانونگذار در جهت کاهش ریسک سرمایه‌گذاری مواردی را مطرح کرده و البته باید تغییراتی نیز در قوانین و ضوابط بوجود آید تا بتوان زیرساختهای تجاری را به موقعیت بهتری رساند .

به گفته قائم‌مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت،تغییر در زیرساخت ها لازمه تجارت منطقه ای و بین المللی است و باید در این راستا به ساخت و ایجاد شهر ها و دهکده های لجستیکی و بنادر خشک همتی جدی گمارده شود.

وی همچنین خواستار شد: ناوگان حمل و نقل هوایی و دریایی ایران توسعه کمی و کیفی بیشتری داشته باشد زیرا هم اکنون موقعیت دسترسی ایران به بازار های بزرگ بی بدیل و نمونه است.

سرمایه گذاری جدی بر زیرساختهای تجاری

وی در تشریح ابعاد اهمیت موضوع لجستیک و زنجیره تامین در توسعه تجارت کشور نیز خاطرنشان کرد: لجستیک، زیرساخت توسعه پایدار است و این محور، قرابت زیادی با آمایش تجاری و صنعتی دارد و یکی از برنامه‌های کلیدی وزارت صنعت، معدن و تجارت به شمار می‌رود.زیرا بخش بزرگی از زیرساختهای تجاری را زیرساختهای لجستیکی تشکیل می دهد که اگر این موضوع با آمایش تجاری ترکیب شود، به طور ساده می‎توان گفت که گسترش و بهره برداری بهینه از زیرساختهای تجاری کشور به رسیدن به بهره وری منتهی می شود.

وی ادامه داد: کشورهایی که به دنبال توسعه و بهبود تجارت هستند، نیازمند انجام اصلاحات تجاری و سیاستهای مقرراتی جابجایی کالا هستند و باید به موضوع مهم سرمایه گذاری جدی روی زیرساختهای تجاری لجستیکی توجه کنند.

موحدی در ادامه با اشاره به سه گروه اولویت زیرساختهای تجاری کشور در بخش لجستیک توضیح داد: بخش اول زیرساختهای جدیدی هستند که باید در کشور ایجاد شودو بخش دیگر زیرساختهایی که باید بهبود یابند اما زیرساختهای دیگری نیز وجود دارند که هم اکنون وضعیت قابل قبولی دارند و باید مدیریت شوند؛بر این اساس باید تحول در این بخش ها ایجاد شود تا چرا که هم اکنون در خصوص سرمایه ها و منابع مالی و بازار سرمایه موانع رفع شده است.

وی افزود: در حوزه نهضت سیلوسازی که ظرف ۶ سال اخیر دنبال شده، اقدامات موثری صورت گرفته است و هم اکنون وضعیت سیلوها مناسب است و ایران دارد آماده می شود تا به یک هاب منطقه ای ذخیره سازی غلات تبدیل شود.

 

    نظرات