پلنگ‌ها ۱۰ نوبت در شیروان رونمایی کردند

پلنگ‌ها ۱۰ نوبت در شیروان رونمایی کردند

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست، حمید فخرانی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: از این موارد پنج نوبت در منطقه حفاظت شده گلیل واقع در بخش سرحد در شمال شهرستان به ثبت رسیده و پنج بار نیز حضور پلنگ در دیگر مناطق آزاد زیست محیطی توسط محیط بانان، چوپانان و ساکنان محلی گزارش شده است.

وی گفت: در پی مشاهدات و گزارش ماموران محیط زیست، این گونه در سه نوبت به دام روستاییان حمله و خسارت وارد کرده است که با تشکیل پرونده برای جبران خسارت آن اقدام شده است شود و در یک مورد نیز حمله پلنگ به یک گردشگر در دامنه کوه شاه جهان، که به زیستگاه این حیوان نزدیک شده بود، موجب زخمی شدن این طبعیت گرد شده بود.

فخرانی با اشاره به تشدید و کنترل گشت های محیط بانی شهرستان در این خصوص افزود: زیست پلنگ در مناطق این شهرستان امری عادی تلقی شده و نیاز به اقدام خاصی از سوی اداره محیط زیست ندارد.

رییس اداره حفاظت محیط زیست شیروان گفت: در بازدیدهای به عمل آمده از مناطق نزدیک به زیستگاه پلنگ در این شهرستان، که مشاهده این گونه در آن بیشتر صورت گرفته، ۹۵ درصد ساکنان وجود آن را برای جلوگیری از افزایش جمعیت گرگها و کاهش تلفات آنها به گوسفندان خود مفید دانسته و بر این باورند که پلنگ خسارت به مراتب کمتری به دام و دامداران وارد می کند.

فخرانی افزود: همچنین در برخی از مناطق شهرستان، شاهد حمله گرازها به مزارع و باغ ها و وارد آمدن خسارت به کشاورزان هستیم که زیست پلنگ، به عنوان اصلی ترین شکارچی گرازها، در تنگ کردن عرصه بر این گونه مزاحم و کنترل جمعیت و خسارات آن بسیار موثر بوده است.

شهرستان شیروان با سه هزار و ۷۸۹ کیلومترمربع وسعت، از شمال به کشور ترکمنستان، از جنوب به شهرستان اسفراین، از شرق به شهرستان فاروج و از غرب به بجنورد محدود می‌شود.

منطقه حفاظت شده گلیل و سرانی شیروان که در ۸۰ کیلومتری شمال این شهرستان واقع شده و دارای آب و هوایی سرد و نیمه‌ خشک است، مهم ترین زیستگاه انواع پرندگان و همچنین کل و بز است.

این منطقه از متنوع‌ترین زیستگاه‌های گونه‌های وحشی ایران و یکی از مهم‌ترین ذخیره گاه های زیستی و جانوری کشور محسوب می‌شود.

پلنگ ایرانی، زیر پوشش بیمه است و خسارت های این گونه ارزشمند به انسان و دام، توسط بیمه جبران می شود.

لینک اصل خبر در سایت سازمان حفاظت محیط زیست

    منبع خبر

    سازمان حفاظت محیط زیست

    سازمان حفاظت محیط زیست یک سازمان دولتی در شهر تهران می باشد

      نظرات