تبریز و برندینگ شهری؛ الزامات و ضرورت‌ها

تبریز و برندینگ شهری؛ الزامات و ضرورت‌ها

شهریار تبریز/ محمد جام کسری*:  در واقع برند شهری، متمایزکننده یک شهر از سایر شهرها در اذهان بومی، ملی و جهانی است و ماموریتی است که اغلب استراتژی های کلی شهرها و کلانشهرها جهت دستیابی به آن تدوین می شوند.

در کشور ما نیز در سال های اخیر به دنبال تحولات گسترده و گسترش ارتباطات بین المللی و تمایل به دستیابی به ایجاد ارزش افزوده حاصل از این ارتباطات به ویژه در بخش توسعه صنعت گردشگری موجب شد بحث برند شهری مورد توجه ویژه قرار گیرد و به دنبال آن جرقه آغاز پروژه برندسازی شهری اصفهان به عنوان نخستین پروژه جدی برند سازی شهری در کشور در سال ۱۳۹۱ زده شد.

در تبریز نیز کلید موضوع برندسازی و ضرورت انتخاب برندی مناسب برای تبریز از سال ۱۳۹۵ زده شد و بعدها در هیاهوی تبریز ۲۰۱۸ و انتخاب این کهن‌ شهر به عنوان پایتخت گردشگری کشورهای جهان اسلام هم چند بار برندسازی، تبدیل به دستور جلسه ‌ای با حضور مدیران شهری شد. ولی با تمام این افت و خیزها، هیچ یک از این جلسات منتهی به دستورالعمل و نتیجه‌گیری قطعی نشد و مسکوت ماند.

خوشبختانه مجموعه مدیریتی شهرداری تبریز در تدوین برنامه راهبردی- عملیاتی خود ضرورت این رویکرد را به خوبی درک کرده و در سند چشم انداز راهبردی بر قابلیت های تبریز به عنوان گنجینه فرهنگ و تمدن و گردشگری نگاه ویژه ای داشته و بر توسعه " گردشگری فرهنگی تاریخی " به‌ عنوان پایه اصلی اقتصاد شهر به عنوان یکی از مهمترین راهبردهای توسعه گردشگری تاکید شده است. در این راستا در ماده ۱۴۶ احکام برنامه نیز، شهرداری تبریز مکلف به انجام " مطالعات برندینگ شهر تبریز " و معرفی آن در سطوح ملی و بین المللی شده است.

بی تردید انتخاب برند شهری تنها سرآغاز یک رویکرد جدید برای جذب سرمایه‌های مختلف اجتماعی و اقتصادی برای هر شهری است. رویکرد جدیدی که در صورت صبوری و انتخابی درست می‌تواند نویدبخش تحولاتی شگرف و ثمربخش برای کهن شهر تبریز باشد. شهری که داعیه برند شدن دارد باید انگیزه و تفکر توسعه در مدیران و مردمان آن نیز هویدا باشد. چرا که مشخص کردن برند یک شهر یک فرایند پیچیده بوده و با در نظر گرفتن قابلیت های بالقوه و بالفعل و با شناخت هویت شهری امکانپذیر خواهد بود. از اینرو صرف انجام مطالعات برندینگ شهر تبریز، فارغ از هر کیفیتی که داشته باشد، بدون وجود تمایل و اراده، ظرفیت­ سازی و ایجاد تشکیلاتی منسجم قطعاً ثمره چندانی به همراه نخواهد داشت.  این مهم مستلزم هم­ افزایی، هم سویی و تعامل تمامی دستگاهها و نهادهای ذیربط خواهد بود.

*کارشناس برنامه ریزی اداره کل برنامه و بودجه شهرداری

لینک اصل خبر در سایت شهرداری تبریز

    منبع خبر

    شهرداری تبریز

    شهرداری تبریز

    شهرداری تبریز یک شهرداری در شهر تبریز می باشد

      نظرات