دسترسی به داده‌های صحیح و قابل اعتماد‏، شرط  ...

دسترسی به داده‌های صحیح و قابل اعتماد‏، شرط ...

دسترسی به داده‌های صحیح و قابل اعتماد‏، شرط برنامه‌ریزی کارآمد است/ محدودیت منابع و ظرفیت‌های شهری، تشدیدکننده اهمیت برنامه‌ریزی شهری

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی شورای اسلامی شهر مشهدمقدس، دکتر فکور از کارشناسان و صاحب‌نظران حوزه آمار و برنامه‌ریزی در گفتگویی با بیان اینکه بررسی‌ها نشان می‌دهد بین برنامه‌ریزی مطلوب و اطلاعات مناسب حاصل از داده های پردازش شده ارتباط تنگاتنگی وجود دارد، اظهارکرد: آمار را می‌توان زیر بنای تمام برنامه‌ریزی‌ها در حوزه مدیریت شهری دانست.

وی افزود: در واقع اطلاعاتی که حاصل پردازش‌ها با استفاده از روش‌های آماری است‏، مهمترین و قابل اتکاترین منبع برای تصمیم‌گیری شهری را در اختیار مدیران قرار می دهد.

فکور در ادامه با بیان اینکه بدون دسترسی به داده‌های صحیح و قابل اعتماد‏، برنامه‌ریزی‌ در حوزه‌های مختلف شهری‏، در مرحله پیاده سازی و اجرا با شکست مواجه خواهد شد، گفت: نتیجه این امر، تحمیل هزینه های هنگفت‏، واپسگرایی و کاهش اعتماد عمومی به مجموعه مدیریت شهری خواهد بود.

این کارشناس حوزه برنامه‌ریزی و آمار در ادامه خاطرنشان کرد: پیشرفت روزافزون علم و تکنولوژی و اقتضای شرایط حاکم بر جهانی که در آن زندگی می‌کنیم باعث شده تا شهرها برای انطباق با وضعیت موجود‏، به سرعت و به شکلی غیر قابل تصور تغییر کرده و رشد کنند.

فکور گفت: امروزه اصطلاحاتی مانند شهروند الکترونیک و شهر هوشمند حاکی از آن است که برای تحقق رفاه عمومی، تحقق حاکمیت شهری و سازگاری بیشتر شهرها با شرایط عصر اطلاعات و ارتباطات،‏ نیازمند برنامه ریزی دقیق هستیم؛ همچنین به دلیل محدودیت در منابع و ظرفیت‌ها برای مدیریت و روند توسعه شهری‏، لزوم برنامه ریزی برای اداره و مدیریت شهرها بیش از پیش ضروری به نظرمی رسد. بنابراین مدیریت شهری سنتی که بر پایه تصمیمات فردی است، منسوخ شده و جای خود را به خرد جمعی و تصمیم‌گیری بر مبنای آمار، داده‌ها و اطلاعات صحیح‏، دقیق و به موقع داده است.

وی اظهارکرد: مطالعات حاکی از آن است که مدیریت متمرکز شهری که بر پایه مشارکت تمام سازمان‌ها و نهادهای فعال در حاکمیت شهری بنا شده است و از آن به برنامه ریزی توسعه یکپارچه یاد می شود‏، یکی از روش های نوین و کارآمد در زمینه مدیریت شهری محسوب می شود؛ این شیوه برنامه‌ریزی اجازه می‌دهد تا یک شهر به صورت متمرکز عمل کند چرا که این فرآیند برنامه ریزی، یک فرآیند پویا و با تحلیل مستمر است.

فکور در ادامه به تشریح دلایل اصلی که یک شهر باید به سمت برنامه‌ریزی توسعه یکپارچه حرکت کند پرداخت و خاطرنشان کرد: از جمله این دلایل می‌توان به استفاده موثر از منابع کمیاب‏، کمک به افزایش سرعت ارائه خدمات‏، تقویت دموکراسی از طریق مشارکت فعال همه ذینفعان در تصمیم‌گیری‌ها و ترویج و گسترش همکاری میان دولت، مردم و شوراها اشاره کرد چرا که نهادهای گوناگون حکومتی تشویق می‌شوند تا به منظور هماهنگی با نیازهای توسعه محلی، با هم تعامل موثر داشته باشند.

وی در پایان تاکید کرد: برای تحقق موارد فوق و پیاده‌سازی برنامه‌ریزی توسعه یکپارچه‏، تسهیم داده‌ها و اطلاعات نهادهای مختلف شهری از ضروریات محسوب می شود؛در این میان علم آمار با ارئه روش های مختلف در زمینه گردآوری‏، تجزیه و تحلیل و پردازش داده ها‏، کمک شایان توجهی در این زمینه می نماید.

لینک اصل خبر در سایت شورای شهر مشهد

    منبع خبر

    شورای شهر مشهد

    شورای شهر مشهد یک شورای شهر در شهر مشهد می باشد

      نظرات