رضایت مربیان ورزش همگانی از امکانات شهرداری،  ...

رضایت مربیان ورزش همگانی از امکانات شهرداری، ...

رضایت مربیان ورزش همگانی از امکانات شهرداری، انتقاد به تصمیمات سلیقه­ای

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی شورای اسلامی شهر مشهدمقدس، همزمان با این هفته و به منظور بررسی وضعیت ورزش همگانی و تاثیر اقدامات مدیریت شهری در این حوزه، گفتگویی با چندتن از مربیان و پیشکسوتان ورزش همگانی داشتیم.

ورزش همگانی ابزار توسعه سلامتی است

در ابتدا به سراغ یک مربی و پیشکسوت ورزش مشهد رفته و از وی درخصوص توسعه ورزش همگانی جویا شدیم که او ضمن تأکید بر لزوم توسعه فعالیت‌های ورزش همگانی در سطح شهر باهدف ارتقاء میانگین سلامتی و راندمان کاری شهروندان در خصوص فواید ورزش همگانی می گوید: انجام روزمره ورزش همگانی سبب افزایش میانگین سلامت جامعه و خالی شدن تخت‌های بیمارستانی می‌شود ضمن اینکه با تقویت توان روانی و بنیه جسمی شهروندان، راندمان کاری ایشان افزایش چشمگیر داشته که سبب افزایش کار مفید در ادارات، سازمان‌ها، شرکت‌ها و اصناف خواهد شد. ازاین‌رو لازم است از انواع امکانات برای توسعه ورزش همگانی در شهر و تشویق شهروندان برای شرکت در این مقوله بهره برد.

حسین مرصعی، مربی کوهنوردی و آمادگی جسمانی مشهدی از امکانات مناسب شهرداری و اداره کل ورزش و جوانان برای انجام ورزش‌های همگانی در محلات شهر رضایت دارد به‌ویژه اماکن متعلق به شهرداری را که با امکانات مناسب و تخفیف‌های بسیار مطلوب در اختیار ورزشکاران قرار دارد را دارای سهم مهمی در توسعه ورزش در شهر ارزیابی می کند.

وی یکی از مهم‌ترین مشکلات حوزه ورزش همگانی و دلیل توسعه محدود آن را کم‌توجهی به لیدرها و مربیان این حوزه می‌داند و ادامه می‌دهد: در حال حاضر مربیان پیش‌کسوتی در مشهد برای انجام برنامه‌های همگانی ورزش از جان‌ودل مایه می‌گذارند و سال‌های سال در این شهر برای ورزش و سلامتی مردم زحمت کشیدند اما این زحمات چندان قدردانی نشده و برخی مربیان نسبت به‌روزهای ابتدایی انگیزه چندانی ندارند.

وی به‌عنوان راهکاری برای تقویت روحیه مربیان و توسعه بیشتر ورزش همگانی در شهر مشهد پیشنهاد می‌دهد مربیان این رشته ازنظر مالی و خدمات رفاهی پشتیبانی بیشتری شده هنگامی‌که برنامه‌های ورزشی در پارک‌ها و اماکن جدید به همت و اعتبار ایشان راه‌اندازی می‌شود این اقدام شایسته به نام ایشان ارزش‌گذاری شده و قدردانی شایسته در این باب انجام شود. همچنین در باب پرداخت حق‌الزحمه مربیگری و کارکرد بیمه و… باید حمایت بیشتری از مربیان انجام شود.

ورزش بانوان؛ وضعیت رضایت بخش با بهره از امکانات شهرداری

یکی از مربیان ورزش همگانی مشهد در بخش بانوان هم از امکانات و شرایط مناسب اماکن شهرداری برای انجام برنامه ورزش همگانی رضایت دارد و با اشاره به وجود سالن‌ها و فضاهای ورزشی مختص بانوان در نقاط مختلف شهر معتقد است با شرایط فعلی بانوان می‌توانند در ساعات مختلف روز برای انجام تمرین و ورزش در این اماکن حاضرشده و بدون مشکل ساعتی را برای سلامتی خود بگذرانند.

زهرا تیموری خاطرنشان می‌کند: با توجه به شرایط و امکانات مناسب در سطح شهر مشهد برای ورزش بانوان در حال حاضر از اقشار مختلف و از گروه‌های سنی جوانان تا بازنشستگان در گروه‌های ورزشی در پارک‌ها و سالن‌های ورزشی حاضر می‌شوند که اتفاق بسیار خوبی برای شهر مشهد است.

تیموری نیز برای توسعه بیشتر و علاقه‌مندی گروه بیشتری از بانوان مشهدی برای حضور در برنامه‌های ورزش همگانی پیشنهاد می‌دهد در طراحی برنامه‌های نشاط‌آفرین و اجرای متنوع این برنامه‌ها دست گروه‌های ورزشی، بانوان و مربیان را با رعایت شرایط لازم باز گذاشته شود.

محدودیت های سلیقه ای، مشکل ترغیب افراد به ورزش

یکی دیگر از مربیان پیش‌کسوت ورزش همگانی مشهد با یادآوری توصیه اکید مقام معظم رهبری مبنی بر توسعه امر ورزش در بین عموم مردم، شرایط و زیرساخت‌های این توسعه را دارای ایراداتی می‌داند و می‌گوید: بیش از یک دهه از فرمایش رهبر انقلاب بر ضرورت توسعه ورزش در بین عموم مردم می‌گذرد اما به نظر می‌رسد این مهم از جانب برخی دستگاه‌ها نادیده گرفته‌شده است.

علی رستگارمقدم از ابزارهای ترغیب عموم مردم از گروه‌های مختلف سنی و اجتماعی برای شرکت در برنامه‌های ورزش همگانی به طراحی و اجرای فضای بانشاط و جذاب اشاره  می‌کند و ادامه می‌دهد: متأسفانه دستگاه‌های مسئول و ناظر در این قضیه به‌طور سلیقه‌ای عمل کرده و شیوه‌نامه مشخص و ثابتی ندارند در حالیکه همه ما در چارچوب ضوابط جمهوری اسلامی عمل می‌کنیم و می‌توان تمام موارد ازجمله نحوه اجرای برنامه‌ها و حتی جزئیات را مدون و ابلاغ کرد بطوریکه با تغییر مدیریت‌ها بر اساس چربش جریان‌های سیاسی، این شیوه‌نامه دستخوش تغییر نشود.

بااین‌وجود رستگارمقدم وضعیت فعلی ورزش همگانی در شهر مشهد را مطلوب ارزیابی می‌کند و تاکید می‌کند: پارک ملت مشهد یکی از بهترین مراکز انجام ورزش همگانی در کشور است چراکه دارای فضای مناسب و کافی و بدون شیب بوده که بسیار مناسب است. لذا چنان‌که شهرداری بتواند در محلات مختلف فضاهای این‌چنین ازنظر طراحی آماده کند می‌تواند در بالا رفتن آمار متقاضیان حضور در گروه‌های ورزشی مؤثر باشد.

وی فرهنگ‌سازی در جامعه و تشویق افراد حاضر در گروه‌های ورزش همگانی را بهترین راهکار ترغیب شهروندان به ورزش و توسعه این رشته عنوان می‌کند.

تأمین منافع در سلامت شهروندان

مدیریت شهری مشهد در سه سال گذشته تلاش فراوانی برای تسهیل امر ورزش همگانی در بین تمام مردم و شهروندان، به ویژه در مناطق کم برخوردار و محلات حاشیه ای شهر به خرج داده است.

این تلاش ها هم در بخش سخت افزاری و هم در بخش نرم افزاری با برنامه و اهداف مشخص انجام شده تا جاییکه مدیرکل ورزش و جوانان استان در دیدار اخیر خود با رئیس شورای شهر مشهد، حمایت‌های شورای شهر از ورزش را دلیل معرفی بیش‌ازپیش شهر مشهد به کشور قلمداد کرد.

فرزاد فتاحی ارائه کمک‌ها و حمایت‌های شورای شهر مشهد به ورزش را از دلایل موفقیت‌های بسیار خوب برای شهر مشهد عنوان کرد که با برگزاری رقابت‌های مختلف و حضور تیم‌های مشهدی در سطوح بالا و مسابقات آسیایی، بیش‌ازپیش مشهد به کشور معرفی شد. جمله معروف مدیرکل ورزش وجوانان که گفته بود: «حمایت‌های شورای شهر مشهد از حوزه ورزش در تاریخ بی‌نظیر است» در باب همین اقدامات بود.
وی در صحن علنی شورا نیز گفته بود: «حال خوب ورزش استان و مشهد، مرهون حمایت‌های شورای پنجم است».

تقدیر از پیشکسوتان و نام‌آوران ورزشی مشهد

کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر مشهد در دوره فعلی شورا و در راستای سیاست‌های شورای پنجم و به‌منظور ایجاد نشاط اجتماعی و تجلیل از مفاخر و پیشکسوتان عرصه‌های مختلف ورزش، برنامه های مختلفی در باب تقدیر از بزرگان جامعه ورزش شهر مشهد و خراسان در قالب طراحی پلاک افتخار، ساخت و نصب سردیس و تقدیر از چهره های درخشان ورزش شهر در جلسات رسمی کمیسیون و صحن علنی انجام داده است.

در بخش اقدامات زیرساختی نیز طرح هایی ازجمله «طراحی الگو و توانمندسازی ورزش در محلات هدف بازآفرینی و سکونتگاه‌های غیررسمی مشهد»، طرح مشترک با آموزش‌وپرورش استان در راستای اشاعه ورزش و پویایی در جامعه باهدف گسترش نشاط اجتماعی و استعدادیابی، برپایی مسابقات و توسعه رقابت‌ها بین نوجوانان و جوانان به منظور همگانی کردن ورزش در جامعه، تأمین زیرساخت های ورزش بانوان، تأمین تجهیزات و مسیرهای دوچرخه عمومی و... در کارنامه مدیریت شهری مشهد در دوره پنجم شورا به چشم می خورد.

در این مدت شورا به‌طورجدی پیگیر احداث اماکن ورزشی و زمین های چمن در محلات کم برخوردار بوده و البته احداث و بهره برداری از چند مجموعه بزرگ ورزشی در نقاط مختلف شهر را نیز نباید ازنظر دور داشت.

به طور تخصصی نیز با توجه به علاقه وافر کودکان و نوجوانان به ورزش فوتبال، حمایت و تأمین زیرساخت های راه اندازی مدارس فوتبال توسط پیش کسوت مشهدی توسط شورا پیگیری شد.

در باب ورزش قهرمانی نیز، نمایندگان استان در لیگ های سراسری کشور از حمایت های مدیریت شهری بهره فراوان بردند تا آنجاکه شورا اقدام به تنظیم و ابلاغ «آیین‌نامه حمایت از ورزش قهرمانی» کرد.

حتی شهرداری و شورا به طور موردی نیز به موضوع مشکل ورزشکاران و هیئت‌های ورزشی ورود کردند و از مصوبه هبه اتوبوس مناسب سازی شده به آسایشگاه معلولین شهید فیاض بخش و هیئت ورزش‌های معلولین استان از آن جمله بود.

لینک اصل خبر در سایت شورای شهر مشهد

    منبع خبر

    شورای شهر مشهد

    شورای شهر مشهد یک شورای شهر در شهر مشهد می باشد

      نظرات