دومین نشست شورای سیاست‌گذاری شهرهای فعال ایران برگزار شد

دومین نشست شورای سیاست‌گذاری شهرهای فعال ایران برگزار شد

به گزارش شهریار، این نشست که به میزبانی پایتخت برگزار شده بود به محملی برای برای برنامه ریزی برای آسیب ها و تقویت فرصت های پیش رو تبدیل شد و ایده ها و نقطه نظرهای مختلف در این خصوص مورد بحث و نظر قرار گرفت.

تحرک زنان در فعالیت‌های اجتماعی، سیاست‌های سلامتی، پیرشدن و سالمندی جامعه، ضرورت توجه به سلامت عمومی شهروندان در پیشگیری از بیماری های واگیردار، توجه به موضوع تحرک و ورزش همگانی و ... از جمله موارد طرح شده در این نشست بود که با طرح نظر و ایده از سوی حاضران در این نشست مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

در حاشیه این نشست، حجت الاسلام والمسلمین احمد حمیدی، معاون فرهنگی اجتماعی شهردار تبریز نیز با اشاره به برنامه ریزی های شهرداری تبریز در حوزه سلامت عمومی شهروندان گفت: شهرداری تبریز به رغم شیوع ویروس کرونا، تمرکز ویژه‌ای در حوزه ورزش شهروندی داشته و تلاش کرده و با فراهم نمودن بسترهایی زمینه سلامت شهروندان را علی رغم تمام محدودیت ها فراهم نماید.

رییس سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری تبریز، به برنامه های ورزشی این سازمان در نیمه اول سال اشاره کرد و گفت: برگزاری چالش های ورزشی در خانه، اجرای موفق کمپین همه برای تندرستی با تمرکز بر چالشهای مختلف شامل دوچرخه سواری، پیاده روی، لیوان چینی، شطرنج، دراز نشست و بشین پاشو، همچنین برنامه های همگانی در پارکهای مختلف شهر با رعایت موازین بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی و تمرکز بر قشر فعالان اداری شهر از جمله مواردی است که اجرایی شده است.

وی توجه به محورهای مورد بحث را نیازمند عزمی عمومی خواند و افزود: شهرداری تبریز به سهم خود می کوشد در این راستا موفق عمل کند و از همه توان و ظرفیت خود بهره ببرد.

در ابتدای این نشست، معاون فرهنگی ورزش همگانی وزارت ورزش و جوانان گفت: مردم امروز برای داشتن یک زندگی سالم، عاری از تنش و بدور از مخاطرات جدی نیازمند ورزش و ورزش کردن هستند و توسعه ورزش همگانی می تواند در ایجاد یک زندگی با کیفیت موثر باشد.

عبدالحمید احمدی امروز در نشست شورای سیاست گذاری شهرهای فعال ایران که از طرف فدراسیون ورزش های همگانی و با حضور شهرداران شهرهای مختلف به مناسبت هفته تربیت بدنی برگزار شده بود، افزود:‌ امروز ورزش یک جایگاه راهبردی در پیشبرد اهداف و برنامه‌های کشور دارد و اگر به دنبال رشد و تعالی در ابعاد اقتصادی و فناوری هستم بدون وجود نیروی انسانی سالم یا به عبارتی مردم سالم و با انگیزه میسر نیست و از این جهت هر چه در توسعه ورزش عمومی یا همگانی تلاش شود سرمایه گذاری برای داشتن جامعه و مردمی سالم است.

این مدیر ورزشی اضافه کرد:‌ شیوع کرونا سلامتی جامعه را به مخاطره انداخته است و همگی امیدواریم این ویروس هر چه زودتر کنترل شود  تا مردم آرامش بیشتری داشته باشند.

وی تصریح کرد: کسانی که فعالیت ورزشی دارند در برابر  این ویروس مقاوم‌تر هستند و اگر ورزش تعطیل نیست به همین دلیل است و همه بدنبال این هستیم که از ظرفیت های ورزشی برای مقابله جدی‌تر با ویروس کرونا استفاده کنیم.

به گفته احمدی، با اینکه کرونا موجب کمرنگ‌تر شدن بخش قهرمانی شده، اما در حوزه همگانی هیچ موضوعی نباید سبب تعطیلی ورزش همگانی شود و با تغییر الگوها باید شرایط ورزش برای مردم فراهم شود.

معاون وزیر ورزش ادامه داد: ‌همواره سلامت با انواع بیماری‌ها به مخاطره می‌افتد و مخاطرات جدی سلامت جامعه، بیماری‌های غیرواگیر چون فشار خون، دیابت و سرطان‌ها و بیماری قلبی است، قاتلانی که سالانه زندگی تعداد قابل توجهی ا ز مردم را به پایان می‌رساند.

وی خاطرنشان کرد:‌ همانطور که در خصوص کرونا هشدار داده می شود در خصوص بیماری غیرواگیر هشدارهای جدی داده شود و کاش در زمینه بیماری‌های غیر واگیر به همین میزان حساسیت نشان دهیم و هشدار و پیگیری‌های جدی در این زمینه داده شود. میزان تلفات ما از بیماری غیرواگیر دست کمی از کرونا ندارد. که دلیل عمده این بیماری‌ها نیز کمی تحرک و تغذیه ناسالم است و مسوولیت ما در حوزه ورزش این است که با برنامه‌های مختلف مانع این کم تحرکی‌ها شویم تا سلامت مردم در حد زیادی در مخاطره نباشد.

به گفته وی، کم تحریکی در زنان ۶۵ درصد است که این مساله نباید ساده انگاشته شود زیرا  ما در برابر سلامت جامعه احساس مسوولیت می‌کنیم.

معاون فرهنگی وزیر ورزش گفت:‌ در جهت افزایش فعالیت ورزشی نیازمند هم افزایی دستگاه ها و نهادهایی هستیم که می تواند در توسعه ورزش همگانی نقش موثری داشته باشد. راه غلیه بر کم تحرکی ایجاد یک وفاق است.   در این جهت با چند مجموعه به تفاهم رسیده‌ایم  تا گام بلندی را در توسعه ورزش همگانی برداریم. یکی از این موارد تشکیل شورای سیاست گذاری شهرهای فعال است و شهرداری ها نیروی قابل توجهی از کشور را در خود جای داده و همکاری و مشارکت با شهرداری‌ها گام بلندی در جهت سلامت مردم خواهد بود.

احمدی افزود:‌ دغدغه ملی، امروز کم تحرکی است و وزارت ورزش و جوانان به تنهایی از پس این کار بر نمی‌آید و باید بتوانیم هماهنگی لازم را در این جهت داشته باشیم.

معاونت فرهنگی ورزش همگانی وزارت ورزش و جوانان در پایان گفت:‌ شورای ورزش همگانی را با ریاست وزیر ورزش فعال کردیم و شورای ورزش همگانی در استان ها به زودی ایجاد می‌شود. شبکه شمس وابسته به سازمان‌های مردم نهاد فعال شده است که در این هفته رونمایی شد و بازوی اجرایی خوبی در همه استان‌ها محسوب می شود. شبکه شکوه نیز فعال شده  تا فدراسیون های ورزشی نقش فعالی در ورزش همگانی داشته باشد  و مسوولیت خود را در این راستا انجام دهد.

لینک اصل خبر در سایت شهرداری تبریز

    منبع خبر

    شهرداری تبریز

    شهرداری تبریز

    شهرداری تبریز یک شهرداری در شهر تبریز می باشد

      نظرات