طرح جدید محیط زیست برای کاهش آلایندگی اتوبوسهای حمل و نقل عمومی
وی همچنین به عوامل موثر در تشدید آلودگی هوا، بهخصوص در فصول سرد سال اشاره کرد و گفت: فعالیت نیروگاههایی با سوخت مایع، از جمله "مازوت" و همینطور سردی و وارونگی هوا موجب تشدید آلودگی هوا در فصول سرد سال میشود و امسال بهجهت شیوع بیماری کرونا، شرایط ویژهای داریم.
رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت از محیط زیست، فعالیت ناوگان حمل و نقل عمومی، از جمله اتوبوسهای فرسوده را عاملی به مراتب خطرناکتر از نیروگاهها برای تشدید آلودگی هوا دانست و افزود: طبق مطالعات انجامشده، ۷۰درصد آلودگی هوای شهرهای بزرگ، از جمله تهران، ناشی از منابع متحرک است که ۳۰درصد آن را موتورسیکلتها و ناوگان حمل و نقل عمومی تشکیل میدهند.
میرزاییقمی اضافه کرد: باید قوانین در حوزه خروج خودروهای فرسوده از ناوگان حمل و نقل عمومی بهخوبی اجرا شود، متاسفانه با وجود قوانینی در این حوزه، دستگاههای مرتبط به وظایفشان در این زمینه عمل نمیکنند.
وی ادامه داد: شرکتهای خودروسازی و بانکها باید همت و تلاش مضاعفی برای از رده خارج کردن خودروهای عمومی فرسوده داشته باشند، متاسفانه این عزم برای خروج نوسازی و بهسازی ناوگان حمل و نقل عمومی در شهرهای بزرگ وجود ندارد.
رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت از محیط زیست تصریح کرد: تا زمانی که عزم جدی برای خروج خودروهای فرسوده از ناوگان حمل و نقل عمومی شهرهای بزرگ، بهویژه تهران وجود نداشته باشد، شاهد وضعیت آلودگی هوا با وضعیت فعلی هستیم.
میرزاییقمی در ادامه به مشکلات موجود برای واردات خودروهای عمومی نو به ناوگان اتوبوسرانی شهرهای بزرگ پرداخت و گفت: وضعیت اقتصادی کشور و نیز تحریمها اجازه واردات اتوبوسهای نو را نمیدهد، اما باید تلاشها برای نوسازی این ناوگان جدیتر گرفته شود، زیرا خودروهای فرسوده ذرات معلق در هوا را تشدید میکنند که باعث بیماریزایی و سرطانزایی هستند و عواقب جبرانناپذیری برای کشور خواهد داشت.
رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت از محیط زیست در پایان از طرح جدید این مرکز برای نصب فیلترهای "دودبُر"روی اتوبوسها خبر داد و خاطرنشان کرد: کارکرد این فیلتر طوری است که ۹۹درصد از ذرات معلق هوا را جذب میکند، اما با وجود مصوبه، این طرح، هنوز اجرایی نشده است.
لینک اصل خبر در سایت سازمان حفاظت محیط زیست
نظرات